I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur sätter man på makro lins på en systemkamera?

Övrigt - Blandat

2009-09-22 17:20

Hur sätter man på makro lins på en systemkamera?

Har en snabb fråga, eller den är ju redan ställd men ändå. Köpte makrofilter av en från tradera. Han sa att filtren passar på alla canon kameror vilket jag har. Men jag har aldrig köpt några filter/linser så jag vet inte hur man sätter på dom. Antingen så passar dom inte eller så är jag dum i huvudet.

Sätter man den på objektivet eller skruvar man bort det och sätter fast linsen direkt?

Evangeliet

2009-09-22 17:23
Såg någon konstig bild nu, såg ut som dom skruvade bort något och satt dit ett filter, men jag vågar inte börja pilla om jag inte vet säkert
Evangeliet

2009-09-23 07:57
du skruvar på det på objektivet, om det inte passar så har du köpt fel diameter på filtret. Rätt filterdiameter ska stå på ditt objektiv.
SMÅLAND!

2009-09-23 16:47
Men han som jag köpte av sa att det passade till alla canon kameror och han hade bra omdöme.
Evangeliet

2009-09-23 21:38
vad för kamera man har spelar ingen roll. Det är filterdiametern som ska stämma.

Om det nu är så att macrofiltret inte passar på ditt objektiv så får du gå till närmaste fotoaffär med objektiv och filer och köpa en passande stepring.

En stepring är alltså en ring med två olika diametrar på varje sida.

exempel: Du har ett objektiv med en filterdiameter på 52mm men har ett macrofilter med diametern 46mm. Du skall alltså köpa en stepring som heter 52-46mm.

Se till att få rätt ring bara! Jag skulle själv skaffa en stepring men fick först fel. Det var rätt diameter men gängorna satt på insidan, detta hände 3 gånger med olika variationer. Drygt var det...

SMÅLAND!

2009-10-05 05:49
Jag förmodar att du köpte ett objektiv och inte ett filter?

Canon's kameror brukar inte vara några problem, det är ju en bajonett fästning.

Jag har inte Canon själv, utan en Nikon, men att byta objektiv bör väl vara samma grej. Tryck in en liten knapp, vrid objektivet ett kvarts varv motsols och ta loss. För att få på objektivet gör du samma sak fast åt andra hållet. Annars går du bara in i en fotobutik så hjälper dom dig.
Donut shows color of contents.

2009-10-05 11:47
hur kan du förmoda det när han skriver att det är ett filter?

När folk säljer sådana på tradera så står det oftast "passar alla canon" eller "passar alla canon och nikon" osv
SMÅLAND!

2009-10-05 16:08
Ooops... ledsen.

Herr_ Berg har svaren du söker.

Filtret sätter du fast längst fram på objektivet vid linsen. Där finns det gängor som du helt enkelt skruvar fast filtret.
Donut shows color of contents.