I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Omvänd Rasism

Övrigt - Blandat

   

2009-09-21 19:05

Omvänd Rasism

Vissa förespråkare för begreppet anser att omvänd rasism faktiskt är den vanligaste och mest förekommande rasismen, så vanlig att man för det mesta inte lägger märke till den. Dessa ser det ofta som ett uttryck för politisk korrekthet att förneka att omvänd rasism förekommer.

wiki


Ett exempel på omvänd rasism är att en domstol bestående av vita dömer en svart brottsling, enbart av det skälet att han är svart, till ett lindrigare straff än vad en vit skulle ha fått för samma brott. Den omvända rasismen kan vara ett uttryck för såväl rädsla att uppfattas som rasist som för missriktad välvilja. (Nyss fick jag mig berättat om en person som avbrutit en svart städares yrkesutövning för att bjuda honom på kaffe - "det var ju synd om honom för han var neger!".)

DN

Det pågår ganska mycket debatter om omvänd rasismen i USA iom Obama som president. Många som kritiserar Obama får höra att de är rasister och hänvisar till svarta extremister i USA som "får" kritisera vita på ett rasistiskt sätt och slippa undan för att de är just svarta.

Jag vet inte riktigt vad jag kämpar för längre. Jag har svårt att på fullt allvar argumentera för min rätt att vara en rasist/fördomsfull utan att få höra att jag är underlägsen och därmed inte har någon rätt att tycka illa om någon då jag inte är vit. Det är lite lose-lose över det hela.

Vad tycker ni?



Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.