I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Youtube - rasismens starkaste fäste?

Övrigt - Blandat

2009-09-19 04:23

Youtube - rasismens starkaste fäste?

Är Youtube verkligen ett hopplöst fall? Borde inte världens mest(?) besökta site, som för övrigt ägs av Google, kunna komma på ett sätt att smidigt rensa ut större delen av den enorma mängden rasistiska kommentarer som postar varje sekund? Man kan nästan inte kolla på en enda video numera utan att hitta nåt vidrigt inlägg i diskussionerna. Ett filter mot ord som "nigger", "blatte", "kike" m.m. är väl oerhört lätt att fixa? Tvivlar på att en arg fritidsnazist skulle uppleva känslan av vit makt lika stark när en asterisk placeras mitt i hans favoritöknamn.

Låt mig ge några exempel som fick mig att reagera just idag:

Diskussionen går varm i kommentarna på en live-version av Jaqees Kokoo Girl:

Ugga bugga, neger?

apan har kommit? ner från trädet?

Känner att jag måste lämna en kommentar till alla invandrar kids som sitter och spammar "rasist". Kom nu ihåg att vi bad er aldrig komma hit. Jag skulle inte kalla mig rasist själv, utan mer fördomsfull. Och det är är skillnad. Hur som helst, om någon bestämmer sig för att kalla någon "apa" så är det enbart personliga åsikter och inte rasistiskt. Sluta vara så kinkiga,? ingen som bryr sig när ni blir arga ändå.

Det känns som att Youtube idag är det ställe där rasismen frodas allra bäst i det i princip obefintliga censursystemet och värre lär det bli. Vet inte vart jag vill komma riktigt, det är sent/tidigt och jag borde gå och lägga mig. Men är det bara jag som blir rädd över hur fasen det låter ute i pojk- och flickrummen samt stugorna inte bara i det här landet utan hela världen? Oroar man sig i onödan?

Intressepenisen hårdnar!