I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

A-Kassa!?

Övrigt - Blandat

2009-09-14 15:03

A-Kassa!?

Det här med a-kassa.
kanske Whoa kan hjälpa mig lite?

Jag har jobbat i ca 1,5 år. Är medlem i facket (unionen) men inte i a-kassan.
Jag kommer förmodligen bli arbetslös inom en månad eller två, å jag vill ju såklart ha a-kassa.
Har ju förstått att jag inte kommer få från facket, men ALFA kassan då? För att få inkomstrelaterad ersättning måste jag väl ha varit medlem i 12 månader lr vad det är?
men för att få Grundersättning behövs....vad?
förlåt om jag skriver luddigt, är dödssjuk å kan knappt tänka. Men jag tror ni förstår...

tack för hjälp.

worlds best lover

2009-09-14 16:13
Men har du betalat till Unionen? Du ska väl bara vända dig till Unionens a-kassa.

Enligt nån ny lag som trädde in kraft 1 juli (har ingen källa just nu) så ska alla som varit medlemmar i nån a-kassa from 1 januari ska räknas som att man varit med 12 månader. Det borde väl betyder att du ska få inkomstbaserad ersättning?

Ring till Unionens a-kassa (när du frisknat till) och fråga dem, där får du hjälp. Tills vidare är de ju bara att glida in på deras sida.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2009-09-14 16:18
av vilken anledning har du valt att vara medlem i facket men inte i a-kassan?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-14 17:47
du kommer få grundersättning, typ 4300 i månaden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2009-09-15 12:49
Du får grundersättning. För att få inkomstrelaterad ersättning, med de nya regelerna från 1 juli, måste du varit medlem i en a-kassa i 6 månader (tidigare regler sa 12 månader, men nu räknas varje medlemsmånad dubbelt) och jobbat sammanhängande de senaste 6 månaderna.

För att få grundersättningen som är ca 4300kr/mån som päronpung skriver räcker det med att du jobbat sammanhängade de senaste 6 månaderna.

Glöm inte heller att anmäla dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag, annars får du inget.

Sen är det upp till 15 veckors väntetid innan du får dina pengar eftersom trycket är så högt just nu hos Alfakassan. Ditt fack har inget med detta att göra då du valt att inte vara ansluten till Unionens A-kassa (vilket du borde ansluta dig till nu, inför framtiden)
Jag skyller allt på Emma!

2009-09-15 13:16
tack alla för svar!

jag vet det var klantigt att inte ansluta mig till a-kassan innan, men har gjort det nu iaf.

tack igen!
worlds best lover

2009-09-17 13:49
a-kassa får man bara om man får sparken och inte säger upp sig själv eller liknande?
kan ingenting om detta.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2009-09-17 14:36
foer du får a kassa även om du säger upp men går som arbetssökande i think..
Fucks your life up crew
Tjabo!
Toastare

2009-09-17 14:42
Virtual_Sexuality, fel..

Man får A-kassa om man säger upp sig själv. Men har då längre karenstid. Vid en uppsägning har man 7 arbetsdagar karenstid i början. Har du sagt upp dig själv har du 45 arbetsdagars karenstid.

För att få (inkomstrelaterad) A-kassa måste man:

*Ha jobbat en sammanhängade period av 6 månader de senaste 12 månaderna innan blev arbetslös.

*Ha varit med i A-kassan i minst 6 månader.

*Ha anmält sig och skrivit in sig på arbetsförmedlingen den första dagen man är arbetssökande.

(och då skicka in arbetsgivarintyg bla bla bla)

2009-09-17 14:55
Bounty snackar du A-kassa generellt eller Alfa-kassa? jag får nämligen från alfakassan och jag har inte "varit med" i den, utan gick till AF min första arbetslösa dag.
du är kär i mig.
Toastare

2009-09-17 15:15
Nej A-kassa. Men Alfakassan har ju samma regler gällande karensdagar.
Toastare

2009-09-17 15:16
Alfakassa=grundersättning

A-Kassa=inkomstrelaterad ersättning

så det inte blir fel..