I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba natt och käka mat

Övrigt - Blandat

2009-09-11 07:01

Jobba natt och käka mat

Jobbar natt 23-09 varannan vecka och börjar fundera lite över min hälsa nu efter ett halvår.

Tidigare har jag ätit middag (eller lunch kan man kalla det) när jag vaknat och sedan ätit ett till lagat mål runt kl 3 på natten och sedan käkat frukost när jag slutat. Har hört att det inte är bra att äta på natten och på senare tid har jag börjat få sjukt ont i magen när jag äter på natten och märkt att jag får i mig mindre och mindre mat. Den andra snubben som jobbar veckorna jag är ledig äter inte alls på natten och har gjort det i 4år. Jag har testat denna diet de senaste veckorna och har bara kört vatten och drickyoghurt på nätterna. Har mått bättre av det och inte alls haft ont i magen men känner mig dock jävligt hungrig när morgonen kommer och energin börjar sina rejält då.

Detta kan ju inte vara så bra då jag bara äter ett lagat mål om dagen och frukost. Hur ska man göra egentligen? Det bästa är väl egentligen att äta lunch innan man lägger sig men tyvärr så går det inte riktigt då det tar 1,5 tim för mig att ta mig till jobbet och skulle jag ställa mig och laga mat när man kommer hem så hinner man ju knappt sova. Dessutom så är man ju inte så värst pigg efter ett 10tim pass.

Några förslag på vad man kan äta eller så? Kanske några trevliga länkar? Egna erfarenheter?

SUCK SHAFT

2009-09-11 07:23
När jag jobbade natt, oftast mellan 21 och 07, försökte jag äta frukost när jag gick av, lunch när jag vaknade och middag innan eller precis när jag börjat. Kroppen är inte skapt att hantera mat på natten, även om man rör sig osv. Man förbränner mycket mindre, och aptiten är sämre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-11 07:52
försök äta riktig mat innan 00:00 sen håller du dig till juice eller yalla om magen skriker.
på morgonen börjar ju kroppen vakna igen och då äter du en stadig frukost.
nattjobb och kaffe kan ju också vara en bidragande faktor till dålig mage
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2009-09-11 07:56
Det är ju smart! Men jag brukar vakna runt 19-20 blir lite svårt att äta lunch och middag på under 3 tim. Och tyvärr så kan jag inte äta i början av mitt pass då jag har rätt mycket att göra då.
SUCK SHAFT

2009-09-11 08:05
sju-sovare!!;)
du får slita upp dig tidigare ur sängen och äta.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2009-09-11 08:06
Jag jobbar natt 22.00 - 06.30 och har gjort de i lite mer en ett år och jag känner precis som du nämnde. Börjat äta betydligt mindre om nätterna, funderar faktiskt på att kanske ba käka frukt och yalla osv om nätterna. sen tar man kanske 1-2 mackor när man kommit hem från jobbet.
Groupie

2009-09-11 08:23
Gör om dagen till natt och natten till dag, precis som jag gjorde.

Kroppen märker ingen större skillnad hur du gör, men det är förstårs extra knöligt om du byter varannan vecka.

Mitt tips är att du äter frukost (alltså ngt lättare) när du jobbat halva passet och något lättare när du kommer hem. Sen fixar du en ordentlig middag/lunch när du vaknat och en timmarna innan du kommer till jobbet. Det blir 4 måltider, det funkade för mig.

Annars äter jag bara normalt en rejäl måltid 1gång/dag och däremellan käkar jag flingor ngn gång och frukt/godis/yoghurt däremellan..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-09-11 09:45
Starkt av dig att du orkar hålla det hela uppe med resevägen!

Som lepra sa, lär du vända det hela.

Ett annat tips är att du drar i dig en brunch (frukost och lunch) måltid, med mycket fiber och undviker kaffet. Sen kör du på med frukost/yoghurt/Juice/Risifruiti osv. Till du känner att du kan dra in en större måltid ev. lunch/middag, avslutar dagen med en vitamin och mineralrik "rukost" slutet på dagen. Problemet med magen kan vara att du inte har så mycket fiber i din mat, så som knäckebröd/gröt etc.

Lycka till

2009-09-11 23:02
haha när jag jobbade natt gjorde vi fan inte annat än fikade, åt jämt
åt dock inte mycket alls på dagen, frukost när jag vaknade framåt eftermiddagen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-11 23:21
Jag brukade köra mest den varma blåbärssoppan från automaten och högst nån frukt under natten, kaffe intet senare än runt 01.00 så man somnade när man kom hem, och så körde jag frukosten på jobbet precis innan vi drog hem, blev några mackor då. Nån lunch när man vaknade och något försök till middag innan man drog iväg på kvällen igen.

Men drygt att ha tre timmars resväg varje dag, du får nog börja fungera på att göra lunchlådar att ha hemma i frysen, göra tre-fyra ggr så mycket varje gång du lagar maten och sen tar det inte mer än fem minuter att värma den, enklaste sättet att få i sig vettig mat med ett tight schema.

2009-09-12 01:21
Dricker inte kaffe på natten. Sjusovare? Jag sover runt 6-7tim varje dag jag jobbar natt. (brukar ju ta ett tag innan man somnar även fast man är dödstrött, mkt som snurrar i skallen nuförtiden) Jobbar dessutom 13tim pass på lördagar. Körde sån där lunchlåda ett tag men det blev lite tirst med samma rätt flera dagar i rad.
SUCK SHAFT

2009-09-12 06:20
Men du får ju laga olika rätter? Jag har säkert 12-13 olika lådor i min frys, jag behöver inte laga mat på två veckor om jag inte känner för det.

2009-09-12 19:56
EmCi_Emm F20

Man förbränner inte alls mindre på natten om man är vaken
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2009-09-12 20:10
Du ska försöka äta så regelbundet som möjligt även om arbetstiderna skiftar. Du ska mao äta frukost innan du lägger dig lunch när du vaknar och middag innan du går och jobbar. på jobbet ska du inte äta något tungt. Filmjölk, knäckebröd, frukt och sånt kan gå an, men inga kaloribomber.

Du ska försöka låta bli att dricka för mycket kaffe på natten också
Tror du mej inte? Fråga min mamma!