I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon m erfarenhet av citalopram och atarax?

Övrigt - Blandat

Groupie

2009-09-04 21:58

Någon m erfarenhet av citalopram och atarax?

Hellu
Jag tänkte höra om det e någon som har erfarenhet av citalopram och/eller atarax.. Jag ska börja käka dom fr.om måndag (egentligen skulle jag kunna börja idag för jag har hämtat ut dom, men äsh haha..) citalopram för depression/ångest och ataraxen vid behov, typ när ångesten blir outhärdlig/innan utbrott/vid sömnproblem.. bla bla..
Har det blivit nåt bättre för er med något av dessa?

Hur är det med alkohol? Frågade självklart läkaren som sa att det inte skulle vara nå "farligt" att dricka samtidigt som man käkar dom här men att man gärna ska undvika alkohol under upptrappningsperioden typ två första veckorna.

Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.

2009-09-04 23:17
vet inte med citalopram, men atarax ska man inte ta när man druckit alkohol.

Länk till http://www.fass.se lär väl annars vara till hjälp.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Groupie

2009-09-04 23:52
Ja jag har också hört nånstans att man inte ska ta atarax i samband med alkohol. Glömde att skriva att det var alkohol + citalopram jag frågat om hehe..
Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.

2009-09-04 23:56
Man ska egentligen inte dricka alls när börjar med antidepressivamedel, helt uppehåll 1-2 månader annars får medicinen full effekt. kolla på Länk till http://www.fass.se.

Groupie

2009-09-05 00:07
tack för länkarna!
Jag hittade dock inget om alkohol och atarax. Men det var främst citalopramen jag tänkte på, iomed att jag kommer ta den dagligen. Men jag ska nog oavsett försöka vänta med alkohol minst två veckor efter påbörjad behandling..

2009-09-05 00:12
Antihistamin (Lergigan/Atarax) funkar skitbra för mig, inte direkt mot ångest men man får åtminstone sova ut och får vila hjärnan dagen efter då man blir lite avtrubbad. Man kan dock inte ta dem varje dag eftersom de då tappar effekt, men 1-2 ggr/veckan är lugnt.

2009-09-05 00:15
Prova att dricka nån öl hemma innan du går ut och festar på citalopram, jag har knaprat både SSRI och SNRI och blev galet alkoholtrött av 2 öl i början av behandlingen. Jag svettades lite mer än normalt tror jag också...

2009-09-05 05:20
atarax är mot klåda. ett påhitt mot ångest. förlåt min råa attityd men det är ett väldigt klent läkemedel som ges till allergiker i första hand.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-05 10:34
atarax är väll insommningsmedicin?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-05 13:20
atarax är en antihistamin som läkarna gillar att skriva ut till.... ALLT typ.
ren placebo-tablett är det i mina ögon. citalopram kan jag hooka dig lite info med efter att jag snackat med morsan, hon har käkat det i flera år så hon borde kunna något om det.
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars
Graffare

2009-09-05 14:09
Kolla flashan!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-09-05 14:11
ja, du kommer få väldigt mycket mer hjälp på flashback också.
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars

2009-09-05 14:41
Jag fick Atarax som angestdampande och tycker att det hade en dalig effekt. Man kande sig bara seg & det gav verkligen en kansla av obehag och man blev avtrubbad.
Alltsa, det ar naturligtvis individuellt, det vore anda battre om du kunde fa prova dig fram istallet for att kopa en hel burk av nagot som kanske inte alls ar ratt for dig? Jag fick kanske 5 piller av en viss sort, kandes den dalig fick jag prova annat. Slutade med Lergigan som jag tyckte funkade bast; samtidigt som det kandes ganska milt. (Forutsatt att man inte tar de for ofta.)

2009-09-05 15:06
exhale ; alltså, då detta är ssri/srni preparat så finns det en insättningstid innan själva substansen börjar verka (iaf citalopramen) och då är det väääääldigt onödigt att t.ex få med sig 4-5st för att testa för man kommer inte känna något annat än biverkningar.
Och atarax är fortfarande en antihistamin dvs, den hjälper mot klåda, allergi osv och kan göra vissa trötta (väldigt individuellt där, men har pratat med hundratals som ätit atarax och det har inte funkat på något stadie för dom eller mig)

Och hallonpaj ; om du tycker insättningstiden för citalopram är jobbig (t.ex att du blir extra deppig osv) så kan du be om att få någon svag benzo under själva insättningstiden (jag skulle föreslå sobril då det är den svagaste benzon och sobril är inte något man blir direkt hooked på snabbt)
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars

2009-09-05 16:31
For att svara pa fragan om det blivit battre sa funkade Lergigan nar det var forjavligt, men bra blev det av samtal och speciellt av ovningar jag fick gora i mindfulness.

Groupie

2009-09-05 16:35
aa kanske ska kolla flashback oxå.
exhale: Precis, tar ett tag innan man märker någon effekt. Läkaren sa även att om jag kände att ataraxen inte funkar så får jag byta till nåt annat. Citblabla ska jag äta i vilket fall som helst nu tills jag märker om jag får en positiv eller negativ effekt, tänkte bara att det kunde vara intressant att höra från andra som käkat dom vilka erfarenheter dom har. Förhoppningsvis funkar dom för mej.

gemigpiller: Tack för rådet det ska jag ha i bakhuvudet..

2009-09-05 17:14
Hallonpaj ; ifall du skulle be om benzo under insättningstiden så sluta att äta dom efter 14dagar då insättningstiden ska vara klar. jag ångrar att jag ens skrev det i mitt förra inlägg, då det är ett helvete att vara benzotorsk. så om du ber om benzo, ta det VÄLDIGT försiktigt med dom!

Men jag hoppas att du ska klara av detta utan hjälp av benzo!

//hycklaren som nyss tryckte i sig 3 xanor....
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars

2009-09-05 17:27
läsa1

läsa2

där är lite folk på flashback som snackar om citalopram.
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars
Groupie

2009-09-05 17:54
ja jag hoppas ju att det inte behövs nåt mer än dom jag redan fått hehe..
Tackar och bockar give me pill haha, men länkarna funkar inte att öppna hmm..
DJ

2009-09-05 17:59
Jag har ätit citalopram, den bet inte så bra på mig så jag fick starkare saker. Däremot är det inte så bra att dricka när man har dåligt med ssri. Fick starkt rekommenderat att inte bruka alkohol under tiden.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips
Groupie

2009-09-05 18:16
mc_svålen: På vilket sätt bet det inte bra på dej? Okej.. men vad kan hända? Alltså om man dricker under tiden man tar medicinen, men inte under insättningsperioden... Enligt min läkare skulle det inte vara några problem. Nu dricker jag inte..typ jätteofta.. ändå men har ingen lust att bli nykterist.. haha.. Fast mitt (just nu obefintliga) välmående är ju viktigare.
Toastare

2009-09-05 18:33
Jag har ätit citalopram och de är bra för att de inte har någon inverkan i samband med alkoholintag (som tex zoloft har) Jag slapp också biverkningar och "tjackryckningar" som jag fick av Zoloften.

Det är ett milt preparat och som då också ska hjälpa mot ångest, men jag tycker inte det hade någon inverkan på min panikångest.

Så med andra ord.. du kan dricka alkohol och käka citalopram. Men samtidigt käkar man ju det av en anledning och då är det inte så grymt att ta en fylla som gärna leder till ångestkänslor.

Hoppas du mår bättre snart!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-09-05 18:34
tror det var det mc_svålen menade också.. att har man lågt serotoninnivå (anledningen till att du äter citalopram) är inte alkohol det bästa för ens psykiska hälsa.

rätta mig om jag hade fel svålen..
Groupie

2009-09-05 19:02
Bounty: Tack så mycket, det hoppas jag med!
Okej, ang alkoholen då förstår jag vad han menade..
DJ

2009-09-06 13:26
BountyBoo F29 Du har alldeles rätt.

Den bet inte tillräckligt på mig medicinen utan jag fick en som också innehåller Neuroadrenalin som däremot jag äter idag och är glad på. Tillsammans med lite annat shit. Dricker inget idag.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2009-09-06 13:40
kör sobril, bra mellanting, bra tablett.
svagt beroendeframkallande enligt läkare, vet ingen som fastnat på det.
vanligt att ge till förståndshandikappade och liknande för att lugna de.
Toastare

2009-09-06 17:04
Kan passa på att fråga om det är någon med panikångest som fått medicin mot det som verkligen hjälpt. Jag känner att min panikångest är på väg tillbaka och även om jag kan hindra att få ett "anfall" så är det inte roligt att må dåligt av att t.ex gå till frisören eller andra situationer som jag inte har kontrollen över själv. Det sliter ju på min kropp fysiskt varje gång jag måste kämpa emot för att inte få nått anfall.. och jag känner att jag skulle vilja ha nån form av trygghet som kan hjälpa mig.
Samtidigt vill jag helst inte medicinera hela tiden då jag klarat mig utan Citalopram i över ett år nu och känner att mitt allmäntillstånd ändå är stabilt.

2009-09-06 18:53
Jag lider utav panikångest och har gjort det i några år nu, zoloft och andra ssri/srni började jag käka när jag var 8 år och dom var ju ingen höjdare.

Idag går så går jag på väldigt stora doser benzo (flera sorters benzo också) för att lindra min ångest, panikångest och förföljelsemani.

Och jag kan säga att xanor är verkligen den bästa medicinen mot just panikångest, men dock är det ett jävla rävgift med tanke på att det är väldigt lätt att bli pillertrillare.

nu skriver jag bara vad som funkat på mig, säger inte att någon annan ska börja äta benzo för det är ett helvete att ta sig ur och avtändningen är inte rolig alls.
äcklig o sne.

vänerns-öl-stars

2009-09-06 21:39
Bountyboo: medicin tar väl bort symtomen akut bara, tror kbt är det som funkar bäst mot panikångest i längden..?

Toastare

2009-09-06 21:42
gemigpiller, benzo är inget för mig.. har missbrukargener och vet att jag skulle bli hooked.

PAC-MAN, har redan gått i kbt och det hjälper inte. Jag vet ju att jag inte ska dö och det jag är rädd för (att kräkas, svimma etc.) det vet jag ju om att det händer när jag fått fullbordade attacker. Det har blivit bättre kbt, men det botar inte..

2009-09-06 23:46
ja ätit atarax och de e jäkla skit. skulle rekomendera nån mildare benz typ som sobril(?) eller någon SSRI eller nåt för atarax funkar inte ett skit.!

2009-09-07 00:00
som många kanske har sagt redan så är atarax ingen höjdare. hjälper föga och du blir bara slö och svag i kroppen istället.

2009-09-07 00:08
som många kanske har sagt redan så är atarax ingen höjdare. hjälper föga och du blir bara slö och svag i kroppen istället.
Japp sen är ju ingen av dem här tabletterna hälsosamma rent fysiskt
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-09-07 13:22
har inte läst vad dom andra skrivit men förvänta dig viktökning och lathet.
Groupie

2009-09-07 21:06
Byggarebob: Viktökning och lathet...? Menar du citalopramen kan jag inte tänka mig att man blir lat, måste ju vara meningen att man ska orka mer både psykiskt och fysiskt (om dom fungerar positivt på en) eftersom att det ändå är mot depression..

2009-09-07 23:52
Inte för att vara negativ, men att äta atarax är som att käka en sukett typ. Jag blir fan förbannad när jag hör att läkare skriver ut atarax till någon med grov ångest.

Men akta dig för pillerträsket, jag hittade knappt ut.