Hjälp inom jobb!
Sha Whoa! 11 aug - 08 började jag som truckförare på ett företag. Fick hoppa in för ngn som hade semester och de har fortsatt så sedan dess. Dem sa att jag var duktigt, tog eget initiativ och hela den skiten.. Så jag har jobbat deltid ända fram tills nu.. under den tiden så hade mina medarbetare och förman sagt att jag var nästa man att få jobb om ngn skulle gå och att det är mig dem ringer först av alla om de behövs att ngn hoppar in och så.. Men nu kommer vi till det sjuka, förra veckan blev jag informerad om att jobbet var mitt till 99.9 % och folk gratulera mig. I söndags lämnade en kille företaget för att plugga vidare. Måndag kväll så kmr jag till jobbet och då säger förmannen att han måste snacka med mej, ok tänkte jag och följde med, han säger till mej att en kille (som sommarjobbade ca 2 mån innan jag kom dit) att han hade snackat med högsta chefen att han tyckte att han förtjänade jobbet eftersom han var här före mig och jag hade hållt med om de fullständigt om de inte hade varit för att han gick tillbaka till skolan i ett HELT jävla år :S efter den sommare kanske han jobbade 5-7 ggr och nu lite i sommras.. och de visas sig att han kanske för jobbet nu:S jag fattar ingenting, dem säger att dem inte kan göra så mkt, dem skulle kolla upp det, för om de står i lagen så måste han få jobbet:S Hur fan kan han få det, jag menar, jag kom dit för jag ville ha jobb, han jobbade lite för att få pengar, jag e 100ggr bättre på själva jobbet och jag kan mer om de än den killen, värt att nämna att den killen e lillebror till den snubben som stack och att jag e invandrare, vet inte om dessa faktorer spelar ngn roll nu men de e fett frustrerande! Så min fråga e om ngn vet hur lagarna kring detta funkar, finns det ngn jag kan göra, har googlat lite och sökt information men NO RESULTS! Sry för den keffa stavningen och gramatiken men jag vaknade precis och jag har lite bråttom nu.. Tack på förhand och droppa lite svar som kanske kan hjälpa mig.. // Dzeno
btw, hoppas den ligger rätt och om den är fel så får den gärna flyttas!
Kontakta ditt fack. Dom vet garanterat vad som gäller och vad du ska göra.
Som Louder skriver, kontakta ditt fack. Är du inte med i nåt fack så är det kanske dags att bli medlem...
Delam tange barat
Beror lite på vilken anställningsform han hade. Var han tillsvidareanställd och har tagit studieledigt från sitt arbete skall de ge honom arbetet, var han bara timanställd så har dom inga lagstadgade anledningar att anställa honom istället för dig, men det brukar vara kutym att anställa de som har varit på bygget längst tid, oavsett om han har haft avbrott etc. Att han har varit iväg och pluggat ett år kan snarare ses som en tillgång. Både i form av kompetens (beroende på vad han pluggade) och att han kanske är säkrare på att han vill arbeta där. Iom att han har testat på det akademiska livet, och kanske insett att det inte var något för honom? Du kan ju fortfarande få för dig att börja studera, medan han är "klar" så att säga.. Men hur som, så ska du kontakta facket..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
nää jag e inte me i facket, men jag ska gå me där. Han pluggade sista året på gymnasiet liksom, han jobbade där på sommaren å så va de inget mer, men jag sökte liksom jobbet där och de sa till mig att jag va nästa man till jobbet om de blev en plats. Och han var bara timanställd som jag. De säger också att de hellre vill ha mig där än honom å så, jag menar ska fler lida för en person? mina medarbetare liksom snackar skit om han, säger att han e slö och snackar mkt å så.. jag vet inte, får reda på de nu ikväll om jag kmr få jobbet lr ej, men vad kan man göra sen om jag inte skulle få det, kan man överklaga på ngt sätt`? förutom att gå till facket då.. Tack för svaren!
Njae överklaga kan du ju inte riktigt göra. det är inget myndighetsbeslut vi talar om. dom har ju självklart rätt att anställa vem dom vill. Förstår att det känns segt för dig. Dom borde aldrig ha givit dig sådana förhoppningar innan allt var klart. Som sagt brukar man som arbetsgivare luta sig mot stödpinnar som "längst tid inom företaget" både vid anställning och avskedning. Detta för att det inte ska bli diskussioner om särbehandling t.ex. Du kan nog inte göra så mycket mer än att hoppas.. Du skulle ju kunna be någon av dina kollegor att prata med chefen och säga att dom hellre arbetar med dig, och att du är en bättre anställd. det kan göra skillnad. men det måste du nog göra INNAN beslutet fattas.. sen är det nog försent Hoppas du får jobbet..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Gick killen på gymnasiet och jobbade på sommaren där a la sommarjobba så lär det inte varit tillsvidareanställning. Jag tycker du ska ta ditt första inlägg och gå själv till första chefen och säga som det är, att du förtjänar jobbet mer än den andra killen.
Kom till jobbet igår å förmannen sa inget till mig om jobbet så jag trodde att han kanske inte fått reda på svaret än, han snackade och skämtade osv, sen vid lunck, där runt 1 tiden så kom han fram till mej och sa att den andra snubben fått jobbet... Han snackade lite om att nästa plats skulle va min definitivt annat bullshit. Det jag bara inte får in i huvet är, om person 1 sommarjobbar på ett företag och person 2 kmr dit ungefär 3 månader senare och börjar jobba som timanställd samt som person 1 slutar och går tillbaka till plugget. Person 2 fortsätter jobba ett helt år (deltid) och person 1 tillkallas när person 2 inte kan komma. Och sedan får person 1 jobbet. De känns nästan som om jag har jobbat åt han i 1 helt år.. Men ikväll så har e de möte och the big boss kmr dyka upp där så jag får ta han åt sidan och snacka me han, säga hur jag känner osv. Tack för svaren
Kan säga att jag som ansvarig för en bar aldrig skulle ge jobbet till en kille som knäckt extra en sommar och sedan varit frånvarande i ett helt år samtidigt som jag redan har en kompetens kille framför mig. Idioti. Stå på dig! Säg som du känner och hur du resonerar. Om de inte ändrar sitt beslut eller liknande så kommer du definitivt att känna dig bättre till mods eftersom du sade vad du hade på hjärtat. Best of luck.
Tippar att du har fallit på kontaktnätet. Som du säger var han som fick jobbet lillebror till killen som slutade. Inte helt osannolikt att den som slutade hade bra kontakt med chefen och rekommenderade sin brorsa. Vad gäller lagen tror jag varken att du har rätt att få jobbet lika lite som att de måste anställa den andra. Såvida det nu inte är så att personen i själva verket bara varit tjänstledig, men det låter det ju inte som.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Hajjaru, skönt å veta att alla chefer inte är rövhål :P haha Om de nu e så att de e ngt fuffens där så kan man inte göra så mkt, jag har inte tid att tjafsa med ngn och tjafsar jag så lär jag inte bli kvar där länge till, får väll ta och börja plugga lite deltid samtidgt.. Tack för svaren! Får se om jag har tur me chefen ikväll!
shit mannen, jag gladdes som fan åt att du skulle få fast o grejer:/ riktitgt tråkigt att sånt här händer och riktigt dåligt beteende från din idiotchef... vet ju själv hur surt det är att gå på timanställning och hoppas på en tillsvidareanställning åtminstone liksom...
http://www.myspace.com/kpeemusic Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART! FET SKIT!
Vill inte vara taskig på något sätt, men kanske är en personlighets sak? dom kanske helt enkelt inte vill anställa dig men är för fega för att säga det? Eller svågerpolitik?
Rock out with your cock out!
Producent
2009-09-05 20:32
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Att du är invandrare ska absolut inte ha någon betydelse. Och som det låter på dig, har du haft trevliga kollegor som talar gott om dig och till och med gratulerar dig till "ditt nya jobb". Har svårt att tänka mig att det skulle vara lag på att sommarjobbaren skulle få jobbet i stället för dig också... Hoppas det löser sig. Best of luck :)
Signatur får rum här
Eller så är de nepotister! Men i så fall brinner de i helvetet sen, då är ni kvitt!
Signatur får rum här
Face it. Ledningen vill hellre ha den andra killen än dig. Han är väl mer driven, snyggare, trevligare osv.
Så där låter det alltid! Du kanske har brister som du själv inte ser!?