I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det här med trender

Övrigt - Blandat

Moderator

2009-09-01 23:39

Det här med trender

Jag satt och funderade lite kring det här med trender och försökte definera ordet "trend".
Vad är trender och vem bestämmer dom? Genom åren har man stött på en uppsjö olika
trender, dom flesta frågar man sig själv såhär i efterhand om dom verkligen var så hippa som man tyckte då, sen finns det dom som man redan direkt tycker är idiotiska (kolla den här tråden så förstår ni vad jag snackar om, och glöm inte att skratta åt bilderna). Var går gränsen för trend och "fluga"?

För några veckor sedan läste jag i förbigående att nästa års stora trend kommer bli pottfrillan!
Vad tror ni om det? Ska denna legendariska frisyr återuppstå än en gång? Kommer alla se ut som den blonda snubben i Backstreet Boys? Är det kanske någon som redan har bokat in en klippning tidigt i januari för att bli först?

Vilken är den fulaste trenden som ni har upplevt? Har ni nånsin hoppat på en trend - medvetet eller omedvetet, och vad tycker ni om just den trenden i efterhand?

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-09-01 23:49
Många trender uppstår för att "rätt" personer "förutspår" det. Det finns en skitbra scen i "The Devil wears Prada" som leker med tanken att nästan alla kläder vi köper på något sätt är påverkade av modeeliten (i filmen antyds modetidningarnas påverkan), oavsett hur lite man själv ser sig som modemedveten.

Vilken är den fulaste trenden som ni har upplevt?

Jag vågar verkligen inte peka ut någon som den Fulaste nånsin, men senaste året har jag stört mig enormt på den trend som American Apparel baserar typ 95% av sitt utbud på.

Har ni nånsin hoppat på en trend - medvetet eller omedvetet, och vad tycker ni om just den trenden i efterhand?

Klart man har (enligt resonemanget ovan har alla det). Själv är jag mest nöjd med hur jag hanterade 90-talets kickerstrend; jag hade mina bedårande FILAs men undvek flitigt de hemska Buffalo-skorna, hade adidas-byxor och Champion-tröja och var alldeles lagom tuff. Jag är såhär i efterhand mycket nöjd med den tiden.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-09-01 23:55
Miranda Priestly: (Miranda and some assistants are deciding between two similar belts for an outfit. Andy sniggers because she thinks they look exactly the same) Something funny?
Andy Sachs: No, no, nothing. Y'know, it's just that both those belts look exactly the same to me. Y'know, I'm still learning about all this stuff.
Miranda Priestly: This... 'stuff'? Oh... ok. I see, you think this has nothing to do with you. You go to your closet and you select out, oh I don't know, that lumpy blue sweater, for instance, because you're trying to tell the world that you take yourself too seriously to care about what you put on your back. But what you don't know is that that sweater is not just blue, it's not turquoise, it's not lapis, it's actually cerulean. You're also blithely unaware of the fact that in 2002, Oscar De La Renta did a collection of cerulean gowns. And then I think it was Yves St Laurent, wasn't it, who showed cerulean military jackets? I think we need a jacket here. And then cerulean quickly showed up in the collections of 8 different designers. Then it filtered down through the department stores and then trickled on down into some tragic casual corner where you, no doubt, fished it out of some clearance bin. However, that blue represents millions of dollars and countless jobs and so it's sort of comical how you think that you've made a choice that exempts you from the fashion industry when, in fact, you're wearing the sweater that was selected for you by the people in this room. From a pile of stuff.

Här är scenen i textformat iallafall. Förbannat bra.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-09-01 23:55
squritle: okej att det finns dem som kan förutspå trender, men som jag ser på saken är de flesta trender helt omöjliga att förutspå, just för att de är omedvetna. sen när de blir etablerade tas de upp i media, och så ska hela fåraskocken som vill vara lika hippa och koola som de som börjat med ngn, bara genom ett infall, haka på.
kate moss tar på sig en hatt, vips är det en hattrend på g, vips så är alla hattar i 08området slut.
ett annat exempel är rakat på sidan. det sägs vara en trend nu, med rihanna, cassie och kisha cole. men då glömmer man bort att den kom redan för tre år sedan i och med this is england, bara det att den nått en annan del av nöjesvärlden. trender kommer och går, och återuppstår.

2009-09-02 00:04
Madonna måste väl ändå vara den som legat bakom den största vågen av trendföljare med hela den 80-tals looken alla tjejer hade då?

2009-09-02 00:05
gaia: säg inte det, jag tror att det handlar om att hennes stil var så utmärkande, stilar och trender idag är svårare att spåra till EN specifik person. Kolla på alla biranibrudar som härmar Amy Winehouse men nekar när man frågar vem dom har som främsta stilförebild.

2009-09-02 00:17
Fast.. Ingen klädde sig som henne innan hon kom ut med den otroligt nyskapande stilen? Nätstrumpor, jeansjacka, lack, smink, kedjor, kristet kors osv. Sen klädde sig plötsligt ALLA tjejer i västvärlden sig så under halva 80-talet? Säger dock inte att den var speciellt snygg men den passade Madonna bra iaf.

2009-09-02 00:18
gaia: näe men hur många biranibrudar sprang runt med en bikupa på huvuet, äckliga nötta ballerinaskor och tajta jeans, och ful eyeliner innan Amy?

2009-09-02 00:19
gaia: och klädde sig verkligen alla tjejer i västvärlden verkligen som madonna? till vardags?

2009-09-02 00:22
Hehe, nja kanske inte exakt alla men ja typ jävligt många, :P

Hitta en hollywood-film från slutet av 80-talet där de inte klär sig så om de är unga och bor i en storstad, :)

Sen var det nog mer utgångskläder än vardagskläder skulle jag tro.

2009-09-02 00:28
breakfast club
pretty in pink
st elmos fire
girls just wanna have fun

2009-09-02 13:05
man vill ju se ut som johnny i BLOW. om man kunde det så har man ju sitt på det torra i alla tider!
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD