I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tappa hörseln under gäspning

Övrigt - Blandat

2009-08-28 13:59

Tappa hörseln under gäspning

Varför blir man "döv" under en gäspning. Har försökt kolla upp dett men hittar inget som förklarar det. Att man tar in mer syre och att hjärnan får mer blod till sig hänger jag med på men varför påverkas hörseln?

Producent

2009-08-28 14:17
det är väl hjärtat som får mer blod till sig..?

2009-08-28 14:41
blir det inte bara lock för öronen? det handlar ju om trycket. finns ju gångar mellan öron, näsa och mun...jag kan ha helt fel, men det är min första tanke iaf.
Delam tange barat

2009-08-28 15:37
va det bara jag som gäspa när jag läste gäspning
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-28 15:41
Tical P20
Jag fick en perfekt gäspning on demand när jag skulle bekräfta att man får sämre hörsel.

OnT: Jag tror som Rachel.
Would I shit you? You're my favourite turd.
Moderator

2009-08-28 15:45
Jag tror också något i stil med det Rachel sa. Fast jag hör ju även fast jag gäspar...
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-08-28 20:39
Orontrumpeterna i mellanorat forbinder oronen, darmed ocksa horseln, med nas och halssvalget. Dess funktion ar att reglera trycket sa att det e samma niva i oronen som i omgivningen. Nar man gaspar oppnas orontrumpeterna upp vilket resulterar i att man upplever lock for oronen.

2009-08-28 20:43
Frågan nu är ju helt klart om lejon också förlorar hörseln när dom gäspar !

2009-08-29 00:16
HAHAH Fet! tack för svaren folks..

Lejon gäspar fan hela tiden tror inte ens dem har någon hörsel..

2009-08-29 02:02
äckliga lejon!
SMÅLAND!

2009-08-29 18:19
lejon är bäst.. käften berg.. ;)

OT: Det har väl med lock att göra? gäspningar kommer från flockdjur och betyder typ "jag är trött, vi ska vila nu!"

(Inlägget ändrat av Simba 2009-08-29 18:26:23)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Toastare

2009-08-29 18:55
det är väl hjärtat som får mer blod till sig..?

hur tänkte du där?

Inte så enkelt att käkbenet blockerar hörselgången då? För örontrumpeterna öppnas ju när man tuggar också, men då hör man ju...jag måste gäspa riktigt stort för att "tappa hörseln"
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-08-29 18:57
Man vet inte vad gäspningen kommer från. Simba, tvärtom.. forskare tror (obs! tror) att gäspning är ett sätt att säga "allt är lungt och ok" bland flockdjur.
Man kan ju också få en hund att gäspa genom att gäspa framför den ett par gånger..

Min gamla hund gäspade också i situationer hon tyckte var lite obehagliga, t.ex om hon gjort nått hon visste att hon inte fick göra. Min storebror gäspar också när man har en konversation om nått jobbigt med honom.

Folk gäspar där de dricker, när de är trötta, nervösa etc.

som sagt, man vet inte varför varken människor eller djur gör det.

2009-08-30 16:48
Man vet inte vad gäspningen kommer från. Simba, tvärtom.. forskare tror (obs! tror) att gäspning är ett sätt att säga "allt är lungt och ok" bland flockdjur.
Man kan ju också få en hund att gäspa genom att gäspa framför den ett par gånger..

Min gamla hund gäspade också i situationer hon tyckte var lite obehagliga, t.ex om hon gjort nått hon visste att hon inte fick göra. Min storebror gäspar också när man har en konversation om nått jobbigt med honom.

Folk gäspar där de dricker, när de är trötta, nervösa etc.

som sagt, man vet inte varför varken människor eller djur gör det.

Jag är medveten om att Hundar gäspar för att visa att allt är under kontroll. Dock påstod en dokumentär på animalplanet att ex. lejon gäspar för att visa flocken att man är trött och vill vila.. Vet inte riktigt vilken man ska tro på. har du några tillförlitliga källor så kanske man kan reda ut det på en gång.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Toastare

2009-08-30 17:22
Simba, kan ju mycket väl vara så.. fast som sagt tror jag att det är antaganden och att man inte riktigt är säker. Har hört att bara flockdjur ska gäspa.. men det känns inte som ett marsvin gäspar av samma anledning som ett lejon som du då skriver. :)

2009-08-31 00:08
Tical P20

gäspade när jag läste ditt inlägg.. skoj det där.

Men som någon sa så logiskt så låter det som att spänningarna i huvet gör så att trycket någonstans ökar och därmer dämpar det hörseln på något sätt.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-08-31 00:55
fyfan för den här tråden, nu kan jag inte sluta gäspa!
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"