Dyslektiker?
Hej jag undrar bara om det finns några dyslektiker här, d.v.s folk med läs och skrivsvårigheter. Jag har precis kommit in på högskolan och undrar lite över det här med rättigheter och hjälpmedel. Mycket av det som finns verkar bra, men jag undrar om det är någon av er som fått låna dator av skolan. Nån som vill bolla ämnet? peace /s
And we may not hate our jobs, But we hate jobs in general That don't have to do with fighting our own causes.
Tråd rensad Anledning: Stay on topic (Inlägget ändrat av Rachel 2009-08-26 00:00:59)
Delam tange barat
Producent
2009-08-26 00:10
Jag har en kompis som fick låna dator och sånt när han gick i högskolan, så det är nog inte omöjligt att du också får göra det. Hör med skolan vettja!
Jag får det.. Alltså, jag har inga läs-svårigheter eller svårigheter med att stava osv.. Men jag VÄGRAR att skriva med en pennjävel, för jag klarar inte ens av att skriva med små bokstäver. Så det är nog inte så svårt att få.
Dra åt helvete!
Entertainment P17 jag skulle vilja skriva att du är bidrar till ett slöseri med resurser, inte fan är det omöjligt för dig att ta dig i kragen och skriva med en penna. tur jag har som skärper mig och inte uttrycker mig sådär barskt. skärp dig.
Jag har försökt att lära mig skriva för hand sen jag var 7 år..? Jag kan varken rita eller skriva, man ser knappt vad det står även då jag tränat 2 timmar per dag genom 6-8an. Kan jag inte, så kan jag inte.
Dra åt helvete!
xavante håll käften? Ditt meningslösa inlägg var slöseri med resurser. När jag gick i gymnasiet på FKC så hade jag en klasskamrat som hade dyslexi, hon klarade inte heller av att skriva med penna. Hon fick bärbar dator genom skolan, samtliga prov hon skrev var på datorn, matematik, kemi, även nationella prov etc.
Kaneida vems? personer med dyslexi är berättigade till extra hjälp i skolan, ifall de behöver det så får dom även förmåner såsom att skriva på datorer istället för med penna. detta för att det underlättar för dom. inget fel med det. ingen har sagt något annat. så håll käften :D (jävligt glad gubbe) du är definitionen av resursslöseri ^^ (japansk jävla glad gubbe) Entertainment P17 grattis, du har lagt två timmar per dag i två år. av någon anledning tror jag inte det är så jävla troligt. vad fan gjorde du av resten av din skoltid? de första sex åren tex, som du själv menar att du inte inte ägnat till att lära dig skriva. borde lärt dig något av de två åren iallafall. jag kan knappt läsa min egen handstil. medveten om detta var det bara att slita handleden av mig på varje prov så att läraren skulle kunna läsa. jag gjorde detta fastän det var omöjligt. men alla vet ju att ingen kan göra något frivilligt, så det kan jag ju inte gjort. hört talas om anstränging? inte? hävdar du fortfarande att du har rätt för att du inte tycker om din hand (såvida det inte handlar om att den ska efterlikna ett könsorgan)? jävla nöt, fan bara släng dig jävla hårt i väggen, många gånger. tack
Jag gick skola från 1-2an och sen gick jag inte i skolan alls förrän 5-6an, ut till nian. Och sen det där med ansträngning.. Som du märker på mina inlägg svarar jag knappt överhuvudtaget.. Vilket måste tyda på en enda förskräcklig sak... JAG ÄR SLÖ, och skiter väl ifall en lärarjävel vill att jag skriver med hand? -.-' (Svettig, irriterad koreansk gubbe)
Dra åt helvete!
Entertainment Däruppe skrev du att du försökt lära dig sen du var sju, men du gick inte i skolan? Hur lyckades du med det? Vi har ju skolplikt i Sverige såvitt jag vet?
enligt min mening är du en fruktansvärt misslyckad varelse entertainment. jag önskar att det någon gång vänder för dig och du börjar bli någorlunda vettig.
Seriöst. Skulle det här kunna bli en dyslexiseperatistisk tråd som alla med straight adhd skulle kunna hålla sig borta från? Jag har för plan att vara en jobbig dyslektiker mot mina lärare på högskolan, därför startade jag den här tråden. Så är det någon som faktiskt fått lånedator från högskolan(universitet) skulle ni isåfall skulle ni kunna ge mig namnet på skolan, så jag kan höra av mig dit och använda det som påtryckningsmedel mot ledningen?
And we may not hate our jobs, But we hate jobs in general That don't have to do with fighting our own causes.
Frozen F25: Men såvitt du vet, vet du ingenting om mitt förflutna. Och då jag har ADHD och var alltför bråkig fick jag gå i en specialskola där vi inte hade riktiga lektioner. från 2an till 8an gick jag alltså på en specialskola och hade kanske 15 minuters lektioner, typ 3 om dagen. Och då blir det inte mycket gjort, även om jag prioriterade skrivning för hand och matte då det är det ända jag verkar ha problem med.. Sen i nian började jag riktig skola och jobbade upp G i Engelska, Svenska, Musik och Slöjd. Sen, nu sitter jag fast på IV för andra året och har fortfarande beslutsångest om vilken linje jag ska gå efter jag fått in Matten. Vill du veta mer om mitt liv kan du alltid läsa en tidning eller skicka ett mail. -.-' Kan även ta det över en kaffe om du kände för det, men tyvärr är jag inget fan av kaffe.
Dra åt helvete!
Om du har dyslexi och har det på papper , alltså du har varit på en mottagning där de har testat dig för dyslexi och du har det skrivet av en läkare doktor eller vem det nu är som skriver på det. Så kan det nog gå att få hjälp, vet ej det där med data på högskolan om de hjälper till med det och lånar ut en till dig. i högskolan betalar du ju oftast allt själv.
”I know not with what weapons World War III will be fought, but I know World War IV will be fought with sticks and stones.”
Som lärare på en högskola kan jag bekräfta det BooLee säger, utan intyg får du inte något alls. Att du ska få en dator stämmer heller inte, däremot kan kanske skolor ha det som policy. Däremot har du rätt att använda dator vid tenta, rätt till att få längre tid på dig, anteckningshjälp, extra handledning/undervisning och låna kurslitteratur som talböcker etc.
Hjälper dator mot dyslexi alltså? Är det för rättstavningsprogram eller?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
mjo finns särskilda program som hjälper till med stavningen samt läser upp orden osv för att göra det enklare. sen så finns det mycket bra sidor på internet, tex du kan scanna in en text och via Omnipage och få den uppläst för dig.
”I know not with what weapons World War III will be fought, but I know World War IV will be fought with sticks and stones.”
Min förra pojkvän har ganska svår dyslexi men tog sig ändå in på en väldigt tuff högskoleutbildning. Där gällde iaf 25% längre tid på alla tentor och att man alltid fick skriva tentor på dator alt göra munta (beroende på kurs, en dator med ordbehandlingsprogram hjälper inte mycket om det är statistik som ska tentas..) samt har rätt till obligatorisk kurslitteratur inläst. Suverän, lycka till med dina studier! Vad är det du ska plugga?
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.