I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utbilda mig till något som hjälper mig med jakten på "sanningen"?

Övrigt - Blandat

   
Groupie

2009-08-25 16:20

Utbilda mig till något som hjälper mig med jakten på "sanningen"?


Jag studerar nu Historia C på universitet och även om jag tycker det är intressant så är det inte riktigt huvudet på spiken över vad jag vill göra.
Jag vill inte sitta inlåst på ett kontor och söka i litteratur från X antal år sedan.


Arkeologi har börjat komma upp som ett intresse för mig, eller åtminstone så är den stereotyp bild jag har av det något som attraherar mig som yrke. Tänk att få jobba med historia praktiskt och få resa jorden runt (jag älskar att resa också, se nya kulturer och miljöer m.m.) för att upptäcka saker. Min dröm är att förstå hur allt är, hur världen skapades, hur vi skapades, vad meningen med allt är. Det är kanske lite tonårstankar enligt många, men för mig är det viktigt att veta, att förstå vad "X:et" (den stora sanningen) är. Till skillnad från många andra som söker framåt och i tekniken och ut i rymden och universum så vill jag se bakåt och förstå människan, vad vi vet och hur vi fungerat. En stor eld driver mig på jakten efter det och arkeologi verkar vara vägen att ta. Jag vet inget annat sätt man kan få jobba med det här. Vet du?

Att bli lärare som flera föreslagit för mig känns som fel väg. Jag vill inte undervisa andra, jag vill undervisa mig själv och om jag får pröjs för det så vore det Guld, men annars får det bli på fritiden. När jag började lära historia så tänkte jag att teoretisk forskning i historia var rätt väg, men det känns inte tillräckligt (och aningen för tråkigt) för att jag ska nöja mig med.