I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni?

Övrigt - Blandat

2009-08-17 17:52

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni?

Bakgrund:
Har slutat gymnasiet för drygt ett år sen och lyckades få ganska bra betyg. Under sista året och efter gymnasiet har jag haft ett par jobb och vantrivts större delen av tiden.

De jobb som jag försökt mig på är: Telemarketing, Butiksbiträde i matvaruaffär, Försäljare av elektronik samt Brevbärare som jag fortfarande håller på med. Telemarketing förstår nog de flesta varför jag inte vill jobba med. Försäljaryrket i sig var inte så jobbigt, däremot blev jag avskedad på grund av orsaker som inte riktigt stämde och som inte alls hade kommit fram innan, varken genom ett utvecklingssamtal eller via daglig kontakt med chefen (fick senare reda på att de avskedat typ 15 pers till i samma vända) Om den matvarubutik som jag jobbade i som butiksbiträde kunde man bland annat läsa om i tidningar att dom förgiftade mat som slängdes så att hemlösa blev förgiftade. Det som man inte fick läsa om i tidningar var bl. a. att jag (och säkert andra) muntligt blev beordrad att inte släppa in romer in i butiken "för att de stjäl". Där kunde man också om man var tillräckligt duktig belönas med 12-timmarspass eller mer.

Som brevbärare på det jag jobbar nu vantrivs jag inte mycket mer än att jag bara är behovsanställd och således inte får ett planerat schema utan oftast blir uppringd dagen innan eller samma dag som jag jobbar samt att det är det sämst betalda: Jag får i snitt 4500 kronor efter skatt i månaden. Skulle jag istället få en fast anställning skulle det göra att jag är tvungen att börja klockan 7 på morgonen varje dag för att även sortera posten.

Jag har nu mer eller mindre fått bekräftat att man inte riktigt kan få något vettigt jobb där man slipper skitlön kombinerat med dåliga arbetsvillkor utan en vettig utbildning.Det som jag tidigare varit intresserad av att plugga till och som fortfarande känns aktuellt är att jobba med musikproduktion/inspelning/ljudteknik eller samhällskunskapslärare (eller något annat som har me samhällskunskap att göra)

Att jobba proffesionellt med musik känns nästan lite som en chansning, och lärare inom samhällskunskap känns också osäkert iom att det finns överskott på lärare samtidigt som det sparkas lärare på löpande band. Därför är jag intresserad av att höra hur ni har gjort för att slippa dåliga jobb.

Frågeställiningen är alltså:

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni? Vad jobbar ni med, ad pluggade ni och vad är det som gör att ni trivs på ert jobb?

Observera att det här inte är en tråd som handlar om hur dåligt ert jobb är.
Förlåt för långa och dåliga formuleringar.

/paco

Twang System fi de werl

2009-08-17 18:31
Jag trivs fint med mitt jobb, mest för att jag har så fria arbetstider. Kan gå iväg mitt på dagen och göra lite vad jag vill så länge jag faktiskt jobbar 40 timmar i veckan. Jag får dessutom resa lite varstans om jag bara kan påvisa att det faktiskt hjälper mig i mitt jobb. Jag är doktorand på KTH men statligt anställd. Det är ju naturligtvis ganska tungt med kurser och jag har ju ganska höga krav på prestation men jag tycker att det är chill ändå, trivs med att plugga. För att få det här "jobbet" har jag pluggat nationalekonomi ett tag, tog en kandidat i Luleå och en Master i USA.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-08-17 19:14
Låter alltså som att du pluggat 5+ år efter gymnasiet... Är du verkligen 26? =)
Twang System fi de werl

2009-08-17 19:41
Började på McDonalds efter gymnasiet, trivdes faktiskt bra. Jobbet sög, men kollegorna gjorde det guldvärt. Slutade pga lönen, när jag fick jobb på Siba. Trivdes skitbra till vi fick en häxa till chef, och jobbar nu på Teknikmagasinet. Trivs som fisken i vattnet, som säljare behöver du inte vara utbildad, bara kunna snacka och få folk att tro på det du säger.

Jag gick media/ textkommunikation på gymnasiet, och har en kickass-CV. Jag har fått varje jobb jag sökt, och tackade nej till tre st i våras när jag började på Teknikmagasinet.

I slutändan så vill jag tro att det inte handlar om utbildning (så länge du inte söker jobb som raketforskare eller hjärnkirurg), det handlar om attityd, social förmåga och självkänsla.
Jag har dessutom ett förtroendeuppdrag inom ridsportförbundet, har haft det i många år, och har fått gå en massa kurser, som är skitbra i arbetslivet.
(Projektledare, självkänsla, pedagogik osv, "snabbkurser" men ändå en merit)

När jag blev arbetslös i höstas hade jag jobb fem dagar senare, fick jobba på ett tryckeri som operatör och köra lite bud, vilket sög för min del, men det var ett jobb, och så länge jag var där så höll jag humöret uppe och gjorde mitt bästa.

Att vara aktiv och tro på att man kan få "vilket jobb man vill", hjälper nog ganska så bra, samt att ha en schysst inställning till jobb.

2009-08-17 19:48
Jag startade eget. Skaffade mig en utbildning, plus lång erfarenhet inom yrket och startade sen eget. Kan inte tänka mig nåt annat. Absolut inte att bli anställd av någon igen.

2009-08-17 19:50
Låter alltså som att du pluggat 5+ år efter gymnasiet... Är du verkligen 26? =)

Jag är 27 ganska snart. Började universitetet 2002 och har tagit en del pauser då och då. Bodde i Barcelona några år och tänkte över vad jag egentligen ville syssla med bland annat.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-08-17 19:51
Jag trivs jättebra på mitt jobb, jag jobbar på ett äldreboende för f.d. hemlösa kroniska alkoholister, och vi har inget krav på nykterhet förutom i de allmänna utrymmena, de får alltså supa på sina rum.

det är som ett äldreboende, fast fyllt med ca 130 gamla a-lagare, och det som gör att jag trivs så bra är helt enkelt att majoriteten av gubbarna är så extremt sköna och roliga, plus att när pensionen kommer förvandlas hela stället till ett aspackat piratskepp, vilket kan vara rätt tungt, men också väldigt kul, man vet liksom aldrig vad som kommer hända.

jag är utbildad mentalskötare/undersköterska, och har mest jobbat inom psykiatrin innan jag började på mitt nuvarande jobb.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-08-17 19:52
Kan väl tillägga att jag haft en hel del skitjobb genom åren. Det bästa var nog telesupport för LG. Jobbet i sig sög rätt hårt men kollegorna var grymma. Å andra sidan så skulle jag aldrig klara av att slava för skitlön hela livet bara för att jobbkompisarna är roliga.

2009-08-17 21:33
Misery_chick

Får man komma förbi och supa?
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2009-08-17 21:36
klockrenh

haha, nej packade besökare åker ut.

2009-08-17 22:34
DjPaco

Well, jag är 22 år och har pluggat 3 år på universitet (är inne på mitt fjärde nu till hösten när den kickar igång), så det är verkligen ingen omöjlighet att vara 26 år och ha pluggat i 5+ år :)

I övrigt:
Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni? - Jag har i princip alltid trivts mycket bra på mina jobb (som iofs mest varit sommarjobb) och det har väl egentligen mycket med ens arbetskamrater att göra. Jag har absolut inte alltid haft världens roligaste arbetsuppgifter om dagarna även om jag gillat jobbet i sin helhet, men att kunna stå och skratta lite med någon man jobbar med (eller kunder om man nu har ett sånt jobb) så underlättar ju det allting lite granna.

Just nu jobbar jag som barista på ett väldigt litet café i stan jag bor i, nu under sommarn. Har aldrig haft en så bra chef och har nog aldrig heller haft så roligt på jobbet trots att denna sommar har varit K A O S gällande jobbiga kunder, alldeles för mycket att göra med för lite personal på plats, så mycket att göra att man inte ens hunnit äta lunch etc. Det handlar bara om respekt, humor och vänlighet emellan oss kollegor. Sen är det klart att jag gillar det jag faktiskt gör också, d.v.s kaffe :)

Detta har dock inget med att göra med vad jag utbildat mig till, finns egentligen inte direkt några jobb i den branschen heller (kultursektorn med en släng av media ;) haha, kört!) men jag är ju inte riktigt ännu ute i jobbletar-tagen på det sättet eftersom sommarn inte riktigt är slut och jag inte riktigt slagit mig till ro än i Stockholm dit jag ska flytta.

2009-08-17 23:25
Jag trivs när jag inte måste göra något faktiskt arbete på jobbet (vilket är rätt ofta). När jag väl måste göra nåt är det väl OK, lite enformigt kanske.
Jag gillar att få betalt för att kolla på film, dricka kaffe och stumbla.

Arbetade utomlands ett halvår, och när jag var hemma i Sverige igen var det inga problem att hooka jobb.

spliff macht frei

2009-08-17 23:41
Tack för alla svaren :D

UtanAttTveka F21

Hur svårt var det att starta eget och sedan leva på det, och exakt vad är det ditt företag gör?

candide P26

Pluggandet kontra skitjobb, vad var jobbigast?

phatie

Fem år på universitet tror jag inte det är många som klarar av direkt efter gymnasiet. jag kände i alla fall att jag var en av dom som skulle gjort det

Hur länge tror du att du skulle kunna jobba som barista? Stressen borde väl ta kål på en förr eller senare?

Misery_chick

Ditt jobb låter som ett rent helvete för mig. Hur länge har du jobbat på din nuvarande arbetsplats?
Twang System fi de werl

2009-08-17 23:50
Dj_Paco

sen början av 2007.
ett helvete, really?

2009-08-17 23:56
har haft flera olika jobb.. städare på ett sjukhus var helt jävla förjävligt, sommarjobbade där..
dagis var hur gött som helst, mataffär i norge var helt okej, jobbade där 7 månader. mataffär i sverige nu helt förjävligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-18 00:07
Jag sommarjobbade under och direkt efter gymnasiet. Sen hade jag en liten downperiod där jag gick arbetslös över en vinter.
Gick en bartenderutbildning, jobbade lite då och då på en lokal pub. Efter det körde jag en sommar i Norrtälje.
Blev anställd av Systembolaget på orten tack vare mitt intresse för drycker, jobbade där i 1.5 år.
Nu håller jag på att plugga till spårsvetsare, har bara några veckor kvar, sen blir det förhoppningsvis Norge.

Har alltid tyckt att mina arbeten varit roliga överlag, men alla har ju dåliga dagar/veckor.

Och, hur jag gjorde? Jag såg tilla tt arbeta med något jag har intresse i, eller halvslappa jobb med hyfsat betalt.. =)

(Inlägget ändrat av Simba 2009-08-18 00:12:45)

Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-08-18 00:15
Misery_chick

Det var inte meningen att låta otrevlig. (Läste mitt inlägg) Men att hjälpa 130 kroniska alkoholister som tydligen (vad jag uppfattar av din beskrivning) inte lyfter en lilltå för att förbättra sin egen livssituation skulle för mig vara väldigt mycker mer påfrestande än andra jobb inom vården där folk ändå blir utbrända på löpande band. (?)
Twang System fi de werl

2009-08-18 00:17
Jag började jobba när jag var typ grymt liten. Har sprungit mellan sjukt många jobb..

Försökte kombinera jobb med skola, gick ju så där. Skolan fick jag mer eller mindre skita, var bra mycket roligare att tjäna pengar. :)

Började som diskplock på en del krogar i sthlm, var nog den roligaste tiden ever, gratis sprit och alltid före i kön oavsett man var :) Sen efter gymnasiet testade man på det ena och det andra, började sälja dammsugare till privatpersoner, det sög verkligen getpung, typ mer eller mindre tvinga på nån stackare som verkligen inte ha råd, köpa den där 34 000 kr dammsugaren.
Började sälja mobiltelefoner på stan istället, latjade med kunderna som gick förbi dagligen och sålde bra, träffa på x:et där. Hon typ eeh dude dags att skaffa ett riktigt jobb.

Hamnade i krog-branschen igen, fast inte bakom baren o så utan på ett bryggeri som service-tekniker. Duktigt skoj har jag aldrig haft, men så mycket slit för så lite pengar. Var helt insane, kraschade sa upp mig. Gick på arbetslösmöten i typ 2-3 månader med en whoait, fick ryck och typ hell yeah stockholm nu lämnar jag skiten. Hamnade ett par mil norr om Sala började jobba på en helpdesk i Borlänge och hade support för ett av världens största dator märke. Sen sakta kröp paniken, jag saknade ju faktiskt stockholm.

Sitter idag på en helpdesk i kista sen ett par år tillbaka, är nog det softaste jobbet jag haft, pengarna rullar in, och det är mycket frihet på eget ansvar, mellan samtalen sitter vi och kör race med radiostyrda fordon, ibland händer det att vi drar igång wii't kör ett tennispass eller golf ;D Och har en grym kontakt med kunderna, kan sitta och skämta med dom om mer eller mindre allt.. :) Hade det inte vart för att mentaliteten bland mina arbetskollegor och att vi klaffar riktigt bra ihop så hade jag nog aldrig stannat. Rätt enformigt men det är dom som gör min dag. Liksom hur många har en chef som tvingar på en att förstöra ens nätter och kvällar genom att lira Warhammer Online?..

Man måste ju bara älska det ;)
-- Mellanslagsanvändare --
Redaktionen

2009-08-18 10:15
Gjorde först lumpen....

Började sen jobba på en gård på ekerö.. Fick verkligen göra allt möjligt.. Mycket trädgårdsarbete, reparera traktorer, snickra saker, gjuta betong, lägga grusgångar, sätta stolp till staket.. Vekligen allt möjligt.. Han jag jobbade med var riktigt skön.. Så vi gled omkring och fixade shiz..
Sen när det var skördetid blev det mycket traktorkörning.. Första veckan var rolig. Men sen att sitta från kl 8 - 19 blev rätt segt i längden.. Och så gjorde jag det varje dag i måååånga veckor.. Men det va helt okej.. Hade antagligen jobbat där nu ifall "chefen" hade varit lite mer chill...

Drog till Asien några månader.. Sen när jag kom hem sökte jag tre vaktmästarjobb.. Blev kallad till en intervju (manpower) och fick jobbet..

Nu är jag ambullerande vaktmästare.. Åker runt på olika ställen. Får betalt för 133 timmar i månaden.. Dom dagarna jag inte har jobb måste jag sitta hemma till kl 12.00 (sitta hemma = kunna åka iväg på jobb). Jobbar kanske 50-70 timmar i månaden.. Helt okej jobb.. Men nu har jag ledsnat.. Jobbade på ett och samma ställe under 9 månader.. Det va nice.. Men sen ville jag jobba mindre.. Så jag gick tillbaka till att åka runt..

Nu är jag på jakt efter något jobb på nåt tryckeri. Spelar ingen roll vad jag måste göra. Vill bara komma in i det och lära mig lite om tryck och grejer. Ska så småning om utbilda mig till originalare eller grafisk formgivare, eller nåt i den svängen. Så om nån har nåt tryckerijobb i bakfickan får ni gärna skicka info med ryska-posten till mig.. ;)

Prova olika grejer.. Fastna inte på ett jobb bara för att det är bekvämt..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-08-18 10:22
Pluggandet kontra skitjobb, vad var jobbigast?

Det beror ju lite på hur man ser på det. Plugga kan ju vara ganska betyngande när man har jobbiga kurser. Under många, och ibland långa, perioder har man ingen direkt fritid utan det är mest sitta och plugga 12 timmar per dag som gäller.

Att ha ett riktigt skitjobb som man verkligen hatar att gå till är ju bland det jobbigaste man kan göra, tycker jag. Men om man ser till skitjobb som ändå är hyfsat ok så är ju de lättare än att plugga.

Så ser man på livet väldigt kortsiktigt, typ nästa månad och inte längre så är ju ett hyfsat skitjobb bättre än att plugga, särskilt om man bara ska leva på CSNlån för det suger verkligen hårt.

Är man lite mer långsiktig så är det ju lätt värt att plugga för att få möjligheten att faktiskt tjäna lite mer pengar i framtiden.

2009-08-18 10:47
Dj_Paco

Fördelen med detta jobb är att det är ett pyttelitet café som ligger i en pytteliten stad. Högsäsongen är alltså sommaren och till vintern stänger min chef igen cafét för en månad eller så (typ januari, februari) för att det är så pass lite kunder (och hon själv behöver ju ha ledigt såklart eftersom det inte går på sommarn). Men visst har jag kännt av tempot, min högerhand har ju börjat "krångla" exempelvis för att jag gör så monotona rörelser och överanstränger handen. Gör ju knappt något med vänster, vilket jag förstås försöker numer.

Men allt går fint så länge man kan ha nära till skratt med dem man jobbar med. Var på personalfest i fredags där vi fick som "tack" en valfri produkt i butiken av ett märke som heter Eva Solo (rätt dyra kaffe/tekannor med mera) och ett armband var. Får man så mycket uppskattning (vilket såklart är sällsynt kanske - på detta sätt, det förstår jag haha) så trivs man med att jobba. Det skulle kunna vara att plocka soppor på gatan, hade jag haft den chef och de övriga arbetskollegor jag har nu hade jag säkert tyckt att plocka soppor var svinball.

2009-08-18 10:52
i övrigt om pluggandet som jag helt glömde:

well. jag gillar att plugga. jag älskar att lära mig och tycker det är skitmäktigt att få sitta i en föreläsningssal hela hösten & vintern för att bli en klokare människa. detta som jag ska läsa nu är bara en kurs på 30 p, en termin alltså. som jag läser för att jobbmarknaden är piss och för att jag måste ta mig ifrån stan jag bor i (har bott i norrköping och pluggat i tre år, tänker inte flytta hem igen till en håla där det bor 5000 pers, haha) så för att ha någon säkerhet gällande pengar så fick det bli CSN. därför är denna kurs också något jag intresserar mig av och därmed blir det roligt att plugga för min del.

2009-08-18 11:32

Hur svårt var det att starta eget och sedan leva på det, och exakt vad är det ditt företag gör?

Det är inte alls svårt att STARTA företaget. Men att ha en genomtänkt plan och att fullfölja den, är en annan sak. Jag driver en frisörsalong, mest tack vare att jag är uppväxt i salong och har räknat dagskassor sen jag var 14. Så no biggie för mig. Sen är det väl kanske lite mer avancerat.

Att starta företag kostar ju lite med. Och om du behöver lån behöver du en bra affärsplan att visa upp.

Du får räkna med ett par hundår, beroende på marknaden och vad du driver för företag, många säger att det lönar sig att starta företag som gynnas av den "kris" vi lever i nu. (billackerarna har tillexempel ökat skitmycket för folk vill inte köpa ny bil utan fixar till den dom har nu istället)
Jag tar inte ut särskilt mycket i lön idag, har ju bara haft öppet ett år drygt. Men å andra sidan hade jag inte kunnat tänka mig att direkt byta min situation, jag jobbar verkligen med det jag älskar och ja, lycka kan inte riktigt köpas för pengar. Jag VILL gå till jobbet varje dag. På så sätt gör man ju också ett mycket bättre jobb.

Det är lite balans tror jag, inte många får den höga lön dom vill på drömjobbet.

2009-08-22 10:49
Jag tror jag haft lite tur - "alla" mina jobb har varit ganska ok - tog studenten 2 år sen och sedan dess har jag bl.a jobbat på starbucks ett tag, jobbet var helt ok och kollegorna höll ihop fint - trots det stora procentantalet tjejer. Sjukt stressigt jobb, men dagarna gick fort.

Nuförtiden spenderar jag mina dagar i Ungern där jag jobbar som köpare åt IBM för en extern klient - jobbet är ganska ok, kollegorna med och dagarna går.
Men ibland saknar jag faktiskt starbucks.
Kolbász for you, the Hungarian crew

2009-08-22 11:02
Jag kom precis ur gymnasiet (medieprogrammet inriktning radio). Under mitt tredje år var jag Bartender, och började på ett Café i Maj.
Bartender: Mycket trevligt och roligt jobb, man fick prata mycket med människor, hade väldigt bekväma arbetstider och tjänade väldigt bra (lön + dricks = $$$). Fredag och lördag var alltid stressiga, men man kunde få så mycket dricks så att det alltid var värt det.
Cafébiträde: Jobbade i köket med att laga mat. Vantrivdes redan från början, det var mycket stress, inga raster, lama arbetskamrater och schemaläggningen var alltid katastrofal. Tjänade mer i timman än i baren, men eftersom man inte stod ut med att vara där så minskade inkomsten..

Just nu söker jag jobb på egen hand, springer runt som en tätting och slänger mitt cv på restauranger och liknande. Förhoppningsvis blir det en arbetare av mig med snart.
My heart lives in my vagina.

2009-08-22 11:12
Jag jobbar i en filmuthyrningsbutik/kiosk, trivs hur bra som helst.

Sköna kollegor, bra arbetstider där man aldrig börjar för tidigt eller slutar för sent för att festa(tidigast 9, senast 23:20), arbetsuppgifter som går ut på att hyra ut film, sälja godis och tobak i massor, samt en och annan försäljning av mustig herrlektyr.

Som enormt filmintresserad är det hur kul som helst att jobba med film, dessutom hyr man gratis som anställd vilket innebär att man ser en jävla massa film.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-08-22 11:23
Dj_paco..
tycker du verkar lat..
Jag har pluggat heltid samt jobbat 30 timmar i veckan i 1½ år nu.. ½ år kvar sen e ja mäklare.
tycker du verkar lat för du klagar på småsaker.. telemarketing e ju kul om man gör det till en sport precis som utesäljare etc.. o du skulle inte vilja va heltidsanställd på posten för att du skulle börja kl 7. so what?

aja.. svenskar e inte kända för att arbeta hårt.. förutom i norge haha de har vi lurat!
ppppppppppyeah
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2009-08-22 12:13
Linged P20

fast det där stämmer ju inte, svenskar ÄR kända för att vara punktliga och jobba ihjäl sig som idiöter, och inte bara i norge.

2009-08-22 20:25
skönt
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2009-08-23 20:09
Jobbar som mellanchef på ett kredithanteringsföretag, började extrajobba i posten på företaget för fem år sedan, trivdes, var mitt vanliga hårt arbetade och trevliga jag, tjänar rätt bra idag och har ett utmanade och utvecklande arbete.

Har ingen annan utbildning än en samhäll/ekonomisk gymnasieutbildning.

Får ser hur länge man blir kvar, om man byter arbetsplats eller börjar plugga.

2009-08-23 23:11
Är det svårt att få jobb på affärer som typ H&M, MQ eller andra klädaffärer?
Hur är det att jobba på såna platser, beror ju givetvis på vart affären ligger och så men är det jobbigt? Vad brukar man tjäna osv osv

AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Manager

2009-08-23 23:40
dom ringde mig från Avis och frågade om jag var intresserad av jobb och jag tackade ja :) grymt jobb!
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-08-24 00:20
Linged P20

Ärligt nu, hur många har lust att gå upp klockan sex eller tidigare bara för att sortera post i 5 timmar och sedan dela ut den i ytterligare tre?

Själva jobbet tycker jag faktist inte är så farligt, utdelningen e ganska soft, man får röra på sig etc. Men om jag kollar på mina chefer så ser jag trötthet och ångest i deras ögon varje dag, det känns som om de bara jobbar där för att dom inte lyckats hitta ett bättre jobb som de trivs med.

Det okej för stunden, men själv vet jag att jag inte kommer jobba med post mer än ett tag. Jag ska börja plugga och hitta mitt drömyrke, syftet med min tråd är att hitta inspiration. Men det verkar vara sant det du (och många i tråden) säger, att inställningen till det man gör har stor betydelse.

Menar du att du pluggar och jobbar 30 timmar i veckan samtidigt? Hur fungerar det sociala livet?

Coolt att många vill svara, men gå inte OT. Berätta inte bara vad ni gör utan vad det är som gör att ni trivs med det ni gör.
Twang System fi de werl

2009-08-24 00:46
Jag jobbar med skola, Timanställd, får ta mycket skit från kunder som tror man är utvecklingsstörd för man inte pratar perfekt.(de tror de om alla som inte pratar perfa) Okej lön, dock inte på sommaren då jag står upp i 5-9h. Har laglig rätt till lunchrast men man kan inte ta för att då står den ev kollegan me 20kunder, vilket är fett bull när man får de själv,om ja inte jobbar själv dvs då är de inte en chans att få de eftersom chefen är kåt på pengar.

På vintern är de mindre kunder, o då äre mer okej. högsta hönset är en somsagt pengakåt 35åring som serut som han är 50, alltid bitter o sur.Har sett han le 2 gånger på 2-3år. Men måste ha jobbet så kan inte gnälla så mycket, då de inte finns så många jobb att få(jag sökte en massa i maj-juni men fick inget)

Och ja min julbonus är en billig version av en chokladask, alltid samma o smakar skit, brukar ge bort den.. (alla på jobbet får den)

De är så livet är mannen.
Börja sluga kanske? då får du feta arbetstider, mycket pengar men ev kåken efter ett tag. (uppmanar inte till brott)
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Moderator

2009-08-24 01:31
vidar Vad är det för där konstig skola du jobbar på?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-08-24 06:05
vidar

jag blir förvirrad, skola med kunder?

2009-08-24 18:23
fy fan vad jag blev deppig av den här tråden
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-08-25 10:44
Jobbar på 2 gruppbostäder och trivs hur bra som helst. Vi har folk med olika sorters utvecklingsstörning. Det är jävligt slappt och bra pröjs plus att det är sjukt givande.
R.I.P sixten.. <br> #"¤%"%#¤&/&%&(&/()(/(/%¤/¤¤&%#%"¤# " ¤%%<br>

2009-08-25 13:52
Efter gymnasiet så var den svenska arbetsmarknaden inte mycket att hänga i granen så det var ju bara att sticka så långt bort man kunde och när man väl børjat resa och jobba utomlands så är det gansak svårt att lägga ner och åka hem.

Annars är førsäljningsbranschen det hetaste tipset før ett trivsamt jobb med vettiga pengar. Nu sade jag førvisso upp mig från mitt senaste arbete i Juni men det är en bransch jag aboslut hade kunnat tänka mig att återvända till.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-08-25 23:28
kapten, misery "
Jag jobbar med skola"
= jobbar samtidigt som plugg menade jag
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-08-30 18:20
Jag jobbar på ett gruppboende, där bor tre underbara killar mellan 16-18 som har downs och autism. Jag har inte en gång känt på riktigt att jag har ångest över att gå till jobbet, visst ibland är man trött och seg men när man väl är där så är det världens bästa och roligaste jobb. Jag lär mig så mycket hela dagarna inte minst om mig själv. Jag har ingen utbildning, pluggar till högstadielärare nu och ska så småningom bli specialpedagog vilket jag tror hjälpte till så att jag fick det. Vissa dagar är det väldigt psykiskt jobbigt iom deras olika problematik men man får så jävla mycket tillbaka. Åh mina pojkar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-31 08:10
jag jobbar som personlig ass. 2veckor i månaden 7-19 sen ledig resterande 2.
Skitsoft, gör inte mycket mer än sitter här vid datorn, umgås med han jag jobbar åt och ser massa film.
Kanske 3 timmar/dag som jag faktiskt gör något, vilket bara är mata honom jag är åt och rulla runt han på hans rullstol. Inget hygieniskt överhuvudtaget (såsom torka röv et.c)

Kolla upp det vettja. Trivs som fan och kommer stanna här. Har runt 16.000 efter skatt och betalar ingen hyra.

Plus att får gratis mat på arbetet, så enda utgifterna jag har under dom 2 veckorna är cigg i princip!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!