Nån som provat frigörande andning?
Jag fick höra om det av en polare för något år sen. Vi började snacka mycket om gråt och han sa att det för hans del inte gråtits på över 14 år som en konsekvens av drogmissbruk och många år på anstalter. Att det blivit som en slags spärr för honom. Nu tror jag inte att det är meningen att män ska gå runt och gråta nån gång i veckan men att vid vissa tillfällen kunna välja att visa sorg genom att gråta eller naturligt kunna göra de. Sen började han prata om frigörande andning och jag tyckte att de mest lät som skitsnack. Men jag blev ganska övertygad när vi sen provade och han efter ett tag bryter ihop och ligger och gråt-skriker som ett litet barn i 40 minuter. Själv blev jag skraj och fullföljde inte andningen när jag började krampa. Jag vill prova igen, men jag känner mig inte riktigt trygg i hela grejen förrän jag har hört mig runt lite. Så, har ni några erfarenheter av frigörande andning? Fick ni nåt resultat? Om ni provat skriv lite om erfarenheter. Pluss och minus, varningar, uppmuntran osv.
Toastare
2009-08-12 23:32
Kan du inte skriva hur man gör eller länka till en sida som beskriver det?
Jag skyller allt på Emma!
Det är ganska enkelt, man lägger sig ner på golvet, bekvämt. Helst med kuddar runt omkring och ett täcke över sig. Man ska se till att man ligger bekvämt. Omgivningen ska vara trygg och helst ska det bara vara dom som ska göra övningen där+ instruktören. Allt som skapar en trygg atmosfär som gör det enklare att bara fokusera på sin andning. Sen börjar man andas häftigt, in genom näsan ut genom munnen. Inte så att man hyperventilerar utan det ska vara kontrollerade in och ut andningar. Efter en tio minuter började mina händer och armar dra ihop sig som i en liten kramp typ, pannan och ögonbrynen drogs ner och där slutade jag för att det blev obehagligt. Min polare fortsatte och efter ett tag började han smålåta, typ stöna i samband med utandningen, efter ett tag började han ge ifrån sig nåt förtvivlat ljud och några minuter efter de började han skrika och gråta samtidigt. Hela tiden fortsätta han andas på de där sättet och efter en timme ringde klockan vi hade ställt. Då satte han sig upp och garva och sa: Helvete! Vilken kontakt jag fick!
Min polare fortsatte och efter ett tag började han smålåta, typ stöna i samband med utandningen, efter ett tag började han ge ifrån sig nåt förtvivlat ljud och några minuter efter de började han skrika och gråta samtidigt. Asdöd, du har sålt mig, jag ska verkligen prova frigörande andning!
ÄVen om:
Efter en tio minuter började mina händer och armar dra ihop sig som i en liten kramp typ, pannan och ögonbrynen drogs ner och där slutade jag för att det blev obehagligt. låter mer som tecken på syrebrist i hjärnan.
Att gråta är bra för hälsan och det ska väl vara bra att gråta en skvätt nån gång i månaden i alla fall, dock är det nog väldigt få killr som gör det (inte minst p.g.a. sociala normer, för som du säger så kan det nog vara lite svårt att få gråta på kåken). Frigörande andning verkar dock vara nåt mumbojumbo- / new age-påhitt. Kallas rebirthing-breathwork på engelska och "teknikens" effekter påminner väl en del om hyperventilation. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Asdöd Vill kolla med dig, avbröt du övningen när det blev obehagligt? Framgår inte riktigt tydligt tyvärr.
Mabande Räknas all typ av gråt? Exempel jag komma på är skratta så man gråter, gråta av sorg, medlidande av glädje a la någon som har haft det riktigt dåligt ställt får hjälp och man delar med sorgen/glädjen, gråta av smärta? Ska det framkomma naturligt eller går det framtvinga med samma effekt?
Mabande Jag tvivlade som sagt på att nåt skulle fungera över huvudtaget, min polare beskrev att vid varje ställe där de krampade till kunde han minnas ett dåligt minne. Det här är en riktigt bra polare till mig och jag vet att han inte skulle fjanta till de eller fejka något. Han skulle inte få ut något av det. Dessutom har han rekomenderat mig att inte göra de för att han sa att man kan ha riktigt svårt att hantera vissa minnen som kan komma upp under andningen. Då tänker jag att man inte kan dö av minnen liksom. Visst kan de bli jobbigt att komma in i en gammal glömd känsla och att det kan ta ett tag att ta sig ur den och hantera den på bästa sätt men det lär ju inte döda en.
Asså jag avbröt övningen när jag kände att någonting var fel. Och då blev de obehgligt, ungefär som när de går för fort i bilen, att man saktar ner eller att man undviker att kasta sig ut för ett stup. Typ så kändes de, att om jag fortsätter andas kommer nåt hemskt hända. De va enkelt att avbryta, de va bara att öppna ögonen ochc börja andas vanligt så försvann allt efter en minut. Tydligen ska de inte bara vara gråt som i sorg gråt utan min polare började skratta hysteriskt också fram och tillbaka för att han va i sån häftig upplevelse. Så slutsatsen är ju inte alltid gråt och traumatiska minnen. Men jag är ingen expert jag har bara erfarenhet genom honom och den gången han körde när jag var med.
Asdöd Hände detta nyligen? Verkar som din polare inte har återupprepat det hela, varför? Kommer han göra det igen? Notis, du skrev ju att du avbröt andningen, kommenterade bara andra stycket där du beskrev vad som hände mer noggrant. Selektivt minne deluxe jag har.
Asdöd - Ja, jag tror inte att han skulle fejka bara för att lura på dig någonting, men även då han kanske verkligen får fram gamla minnen så är det nog inte så lämplgit att hålla på och trixa med nån form aav hyperventilation. (påminner f.ö. om lekarna som ungarna höll på med på skolgårdarna för några år en där nån unge strök med) Det du gör är i princip att du inducerar en panikångestattack. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Tycker hela tråden luktar smått vardagsfilosofi och borde ligga där. Asdöd Verkar som frigörande anding är enklare appliceras på vissa än på andra beroende ens inställning, psykologiska förmåga eller oförmåga och göra vissa saker så ingen garanti riktigt om att det lyckas på alla. Där du beskrev dina upplevelser kommenterade jag med ironi. Knappast ute efter och må dåligt, bli skrämd, få ångest, kramper etc. Hellre styr jag en spliff och diskuterar livet med ett par goda vänner.
Det du gör är i princip att du inducerar en panikångestattack. Antar att det där är enklare för vissa än andra? Ser man på dessutom, det fanns ett vardagligt begrepp på new age finn dig själv metoden som man pumpar folk på pengar med.
Men vafan, låter ju som att han trippar på något, av... att andas. Tror inte riktigt på det där, men låter ju sjukt intressant om det nu är som du beskrev det. Får väl prova nån gång helt enkelt :-)
^ Smart sagt.
Jag tror att andningen blir lite som att åka en läskig karusell. Man blir skraj och får panik under tiden man åker men endorfin och adrenalinkickad efteråt. Själv slutade röka spliff med polare fungera i terapeutiskt syfte för många många år sen. Visst, skulle jag släcka ner lampor sätta mig bekvämt röka en spliff och meditera skulle jag nog till viss del kunna komma åt känslor som annars inte är så lättillgängliga.
Asdöd Antar att det kan vara och försöka hitta en stimulans som hjälper dig komma i kontakt med dig sjävl, alkohol, spliff, meditation, frigjord andning, träning, samtal (med psykolog?), lsd etc.
Kanaida Han provade i grupp några gånger genom hemmet vi båda var på. Sen när vi flyttade ut provade han i en annan grupp 2 gånger. och sen den gången med mig . gången efter den gången med mig började han säga att han inte rekommenderade vem som helst att göra de. Han är öppen inför de i rätt sammanhang med rätt personer.
Av det som Kaneida förslår rekommenderar jag nog snack med en psykolog. De har lite mer utbidning i att fånga upp dig om de går fel än vad random tripp har... 10-4, over...
Låter som något för 8:e säsongen av Penn & Teller's Bullshit.
Intressepenisen hårdnar!
det låter som de helt klart. men att de fungerar de är jag helt hundra på. Sen exakt vad de är som händer i kroppen och hjärnan vet jag inte men resultatet blir en jävla massa skrik och gråt i många fall
Frågan är vilken nytta det gör. 10-4, over...
ja de är ju de som är frågan. Kommer du i kontakt känslomässigt med händelser du glömt bort kanske du blir befriad ifrån den när du får möte den?
Å andra sidan är det ju långt ifrån garanterat att du vet hur du sk hantera händelsen bara för att du minns den. 10-4, over...
Samt att det ju tyvärr är lätt att fabricera minnen. 10-4, over...
Brukar själv ligga och ta många, långa, djupa andetag i sängen när jag tävlar med mig själv i hålla-andan (2,30 minuter rekord, yey!). Alldeles efter sista andetaget innan man påbörjar sitt nya rekordförsök är man helt genomdränkt i syre och hela skallen trippar på allt syre. Det brukar kännas som att skalpen lättar och man får ståpäls över hela skallen. Att i en grupp göra något liknande men med grundförväntningen att man på köpet kommer fejsas med en massa minnen och märkliga tankar, kanske tillochmed gråta, är inte att underskatta. Känns som "power of suggestion" rätt mycket, lite placebo nästan. Man upplever det man förväntar sig uppleva. Men vad vet jag, en syre-tripp kanske bubblar upp en jäkla massa skumt i huvudet på en.
Intressepenisen hårdnar!
har det någon koppling till det där när man rullar in folk i mattor/madrasser för att simulera pånyttfödelse?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Jag har PÅ och det där du beskrev:
Efter en tio minuter började mina händer och armar dra ihop sig som i en liten kramp typ, pannan och ögonbrynen drogs ner och där slutade jag för att det blev obehagligt. Påminner jävligt mycket om det.
Misery_chick - Både ja och nej. En del av mattrullar-rebirthing-folket verkar köra med andningen också, men inte alla. 10-4, over...
KOnstigt att ingen här hade provat och kunde dela med sig av erfarenheter.. Nåt skummo på whoa trodde jag allt skulle ha testat de. Admins kan kasta tråden verkar de som.
Enligt beskrivningen låter det onekligen väldigt snarlikt mycket meditationstekniker. Och ja, av dess ursprung att döma låter det precis som en simplifierad version av meditation.
Look with your own eyes - See with your own mind