I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Praktikplats, min erfarenhet.

Övrigt - Blandat

   
Rappare

2009-08-12 16:13

Praktikplats, min erfarenhet.

"Syftet med praktik är att stärka dina möjligheter att få ett arbete. (...) eller för att behålla och stärka din yrkeskompetens."
Faktablad med information till arbetssökande, Juni 2009 - Arbetsförmedlingen.

Måndagsmorgon, jag startar arbetsdagen med att rengöra en kaffemaskin och därefter plocka in disk från en utav företagsägarnas spritfester. Efter det blir jag sittandes i receptionen för att släppa in någon kund eller svara i telefonen med vanligtvis långa intervaller. Hemgång.

Min första vecka fick jag faktiskt göra lite av vad de berättade att praktiktiden skulle bestå av. Jag organiserade något kontorsrum, fick olika order om att möblera om, och sedan en annan order om samma möbler, klassiker.
Utrensning av deras gamla lokal som låg ett kvarter bort, och självklart skulle jag kasta skräpet i någon annans container.

Efter första veckan så var det dags för cheferna att ta semester. Så jag fick ansvara för hela deras verksamhet under större delen av sommaren, sittandes i receptionen näst intill sysslolös. Under min "1 timmes" lunch var jag tvungen att öppna dörren/svara i telefon, för vem skulle annars göra det?

Själva intervjuen om praktikplatsen verkade lovande (såklart med en förre detta politiker som har bra retorik). Jag blev muntligt lovad lunchbistånd och semestern skulle nog inte vara några problem. (1 gång bjöd de mig på lunch medans vi pratade jobb och 2 dagar semester på hela sommaren blev resultatet.)

Lite löst "prat" om eventuell visstidsanställning har även förekommit, vi får se var det leder... Och ska jag vara ärlig så är jag inte jättesugen på det. Vem skulle, när man hör hur deras enda anställde (kämpandes med gamla kronofogden brev) inte får ut sin lön i tid.

Jag har inte lärt mig någonting vettigt från denna praktikplats, förutom det jag läst från böcker under all dötid i lokalen. Cheferna tar absolut inget ansvar och låter mig gå ut med deras sopor, plocka in deras disk och diverse skitgöra som ej ingår i mina arbetsuppgifter. Vad cheferna gör på sin arbetstid är oklart.

Det har även kommit en ny parktikant, en kvinna som under vårat första möte undrade om det var möjligt att byta praktikplats. Det säger en hel del om allt detta.


Jag har funderingar på att skicka iväg liknande text som ovan + företagsnamn etc till arbetsförmedlingen, och försöka få företaget bannlyst från fler praktikanter. Vad tycker ni om den idén?

 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom