I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fucka upp min chef, ska jag göra det?

Övrigt - Blandat

2009-08-12 00:17

Fucka upp min chef, ska jag göra det?

Såhär är det: Jag började i februari på mitt nuvarande jobb, men för cirka en vecka sedan gav han mig beskedet om att min provanställning inte skulle förlängas. Jag tog beskedet som sig bör och han har lovat mig hjälp med att hitta ett nytt jobb inom samma företag alternativt ge mig bra referenser till andra jobb. Efter det har han bara betett sig fittigare och fittigare för varje sekund som gått. Till exempel så tog jag honom åt sidan i fredags för att förklara att jag tyckte det var jobbigt att fokusera på uppgiften under mina 30 dagars uppsägningstid, varpå han omedelbart rekommenderade att jag skulle arbetsbefria mig själv (det jag var ute efter var att få coaching och stöd för att klara arbetet men det var långt ifrån det första han tänkte på). Min anställning upphör den 4/9 enl. avtalad uppsägningstid, men enligt honom kan han ta bort min kontorsplats innan det (vilket är emot anställningsavtalet som jag och min juristutbildade bror nogrannt gått igenom). Min provanställning går dessutom ut den 14/8 och mitt anställningsavtalet säger att jag måste bli varse om uppsägning senast 30 dagar innan provanställningens slut.

För att testa hans löfte om bra referenser så lät jag dessutom en kompis som jobbar som platschef ringa honom och kolla vad han tyckte som mig. Svaren var visserligen positiva, men knappast så bra som han fick det att låta som när han förklarade situationen för mig. Han kom med direkta lögner om sjukfrånvaro och prestationer vilket naturligtvis gjorde mig fly förbannad.

Nu är frågan: Ska jag sätta dit honom? Han har gjort flera saker som bryter mot anställningsskyddslagen och mitt anställningsavtal. Min bror sade att det lätt går att klämma ut min nuvarande arbetsgivare på ca 100000:- i skadeståndskostnader olika paragrafer som jag egentligen inte vill eller orkar lära mig. Dock är det så att de sakkunniga jag talat med har sagt att det är ett "open-and-shut-case". Nu kommer moralfrågan in i bilden, jag vet inte om jag är så intresserad av att stanna kvar på företaget i någon annan avdelning. Gör jag det kommer jag givetvis inte bråka med dom, men om jag nu lämnar så är jag inte helt främmande till att sabba den där backstabberns karriär totalt. Vad säger Whoa?

Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2009-08-12 00:22
100000? kör på för fan
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/
Poet

2009-08-12 00:23
Satt dit han. Later som en riktig fitta som forsoker spela Allan pa arbetsplatsen. Forsokte saga upp dig men anda verka "schjysst". Go get that paper!
At the gates of Eternity...

2009-08-12 00:26
Han är chef, inga sympatier, kör hårt.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Poet

2009-08-12 00:26
Enligt Jens Lapidus ska man ju "Aldrig fucka upp" :S

Fast i det här fallet tycker jag man kan bortse från den regeln!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2009-08-12 00:29
Oj, oj, oj. Jobbig situation. Alltså, det du beskriver här får inte mig att känna att du borde fucka upp din chef. Att gå in i rättsliga processer kräver både tid och bra backup i form av bevis och bra folk på din sida. Förlorar du en privat rättsprocess är det dessutom du som får stå för hela kalaset, och det kanske du inte har råd med.

Jag tycker att du jobbat för kort tid för att jävlas med chefen. Det är hårda tider och många företag behöver dra in på arbetskraften. Då är det oftast dom som inte fått fast anställning eller varit anställda kortast tid som ryker först. Se dig om efter nya jobb och försök glömma honom om du inte får en anställning på en annan avdelning.

Men det finns en annan del av mig som säger, var schysst mot dom under dig annars kan affärerna gå dåligt. Skulle jag själv hamna i stora problem med mina chefer, som skulle leda till att jag inte kunde jobba kvar så skulle det förmodligen komma in lite störningar i deras verksamhet.

2009-08-12 00:35
CapKillah:

Kloka påståenden, absolut!

Bevis finns det dock gott om, både från ljudupptagningar och påskrivna dokument som han med har signerat. Jag går ju inte direkt till rättegång utan ordentliga bevis och som sagt så har jag en jävla massa bekanta som är väldigt sakkunniga vad gäller anställningsskyddslagen. Jag vet att om jag tar upp detta i rättegång så blir det antagligen en förlikning efter en domstolsförhandling som då till 99% sannorlighet jag kommer vinna. Frågan är mer om jag orkar starta rabalder eller om jag ska vika ned mig...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2009-08-12 00:42
Enligt Jens Lapidus ska man ju "Aldrig fucka upp" :S

Fast i det här fallet tycker jag man kan bortse från den regeln!
Enligt mig ska man aldrig lyssna på Jens Lapidus
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-08-12 01:28
om jag kände sådär så skulle jag klämma ur honom varenda krona jag hade kunnat..

du verkar veta hur du ska gå till väga..så det e bara kicka igång prosessen

2009-08-12 01:44
go for it å om det inte funkar gör som Roffe Ruff - outa hans farsa som nätpedofil!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2009-08-12 02:06
både från ljudupptagningar och påskrivna dokument som han med har signerat.

Vad vantar du pa?
At the gates of Eternity...

2009-08-12 03:24
Jag fick en ny befattning på företaget jag jobbat på i två år = provanställning.
Samtidigt en ny chef = kalabalik.

Samma dag som hon senast var tvungen att ge mig besked om min anställning sa hon upp mig = jävligt dålig födelsedag förra året.

Begriper inte på vilket sätt du kan få skadestånd. Jag kunde inte få nått enligt min jurist.
Däremot så var det andra grejer inblandat, så jag anmälde henne för förtal iaf.

Om jag förstår dig rätt kan han ta bort din kontorsplats, men inte din anställning o din lön.
Arbetsbefriar du dig går du hemma i 30 dagar mot full betalning. Vilket kan va ganska soft ...

Lycka till!

2009-08-12 04:38
Arbetsbefria dig, samla bevis, få din lön, få ca 4 av hans löner och sedan hitta ett annat jobb och lev livet <-- A six step guide that shall set you free =)
Graffare

2009-08-12 08:51
Vad väntar du på? Referenser?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-08-12 09:02
an eye for an eye.. låt den jäveln få smaka på din vrede!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Redaktionen

2009-08-12 10:09
Fuck him up.. Om det är som du säger så beter han sig som en idiot.. Kör i vind!
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-08-12 11:22
Svälj förtreten och gå vidare..Det är så man vinner i livet på långsikt...Fråga dig själv hur mycket tid och arbete du vill investera i en udragen rättsprocess som kanske inte heller ger dig den utdelning du hoppas på, eller om du vill sitta och bäddra i pärmar och papper nätterna igenom som nån rättshaverist istället för att vara ute och ha kul..

Bör kanske tillägga att juridikstuderande inte är dom säkraste korten i såna här sammanhang..Och om det är din bror finns det ju anledning att misstänka att han är lite jävig..

Sen är det så att alla chefer är lite fittiga innerst inne, men det är något man är sig hantera..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-12 11:22
Skit ska skit ha, Go for it! Fan 100laxar i en laxask eller fattig och arbetslös?

2009-08-12 11:36
vet inte om någon redan sagt detta men,

beroende på vad för typ av jobb du söker i framtiden och hur sammanlänkad den marknad du söker inom är så är de kanske inte så där jäääätteeeebraaa att börja arbetslivet med en stämning. kan ju göra att folk undviker anställa dig i framtiden.
Redaktionen

2009-08-12 11:44
Bör kanske tillägga att juridikstuderande inte är dom säkraste korten i såna här sammanhang..Och om det är din bror finns det ju anledning att misstänka att han är lite jävig..

Väl talat...
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-08-12 12:14
om det var så att jag var 99 procent säker på att det fanns 100000 att plocka hem hade jag inte tvekat en sekund.
vad sjutton väntar du på?

2009-08-12 13:23
Händelseförlopp:

Chefen meddelar dig, för ca en vecka sen förmodligen 4/8, att du inte kommer få fortsätta arbeta men säger att han ska försöka hjälpa dig med nytt arbete inom företaget om det dyker upp något, eller i alla fall ge dig en bra referens.

Du pratade med chefen i fredags och sa att du känner dig omotiverad till att arbeta nu när du vet att du inte kommer få en fortsatt anställning. Chefen säger att om du vill kan du arbetsbefria dig själv. Annars får du gå 4/9, dvs 30 dagar efter att han meddelat dig att du inte kommer få fortsätta på företaget.

Din polare ringer till din chef och frågar om dig och han får en bra, men inte perfekt, referens.

Vad är grejen?

2009-08-12 18:30
Du lär inte få en krona. Så istället för att gnälla gör du något helt uppenbart men som han inte kan sätta dit dig för.

När min systers chef betedde sig sjukt dåligt efter några veckors anställning och vägra henne lön och snackade en jävla massa skit och hon mådde riktigt dåligt men orkade inte polisanmäla och starta massa utredningar. Då råkade av en slump hela företaget ut för en olycka. När chefen (som även var ägare till företaget) dök upp på måndag morgonen så hade "någon" slagit sönder alla rutor i hela byggnaden och det kom väldigt passande just när dom bytte försäkringsbolag.

Sen kunde hon släppa det och mådde bättre så fort hon fått ett annat riktigt jobb.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-08-12 18:35
Jag är chef... skulle ALDRIG göra så, mitt tips är däremot att rycka på axlarna för du kommer inte få en krona, bara rättegångskostnader.
Rock out with your cock out!

2009-08-12 19:29
stanna kvar månaden ut & bestäm dig sen. Han kanske bara har haft dåliga dagar nu. Bråkat med frugan eller något annat. Man vet aldrig

2009-08-13 00:42
Hajar verkligen inte grejen..? Du får veta att du inte kommer få jobba kvar, du gnäller om att du inte är motiverad, han försöker styra så att du slipper vara där tiden ut med full lön? Att han ger dig kassa referenser är väl rätt förståeligt om du börjar whina över att du inte pallar att jobba.

Vad är det för brott han har begått? Var kan du klämma ut 100 lax från ditt gnälleri? Klipp dig och skaffa ett jobb, slyngel! Ok, menar inte att det ska låta drygt, tänk bort den delen. Men du hajar hur jag menar?

2009-08-13 08:56
hallå frågar du folk här om du ska klippa 100000lökar av honom eller ngt? fucka honom om han är en fitta...han kanske lär sig lite ödmjukhet på köpet

Du kanske inte förtjänar 100lax men det kan ju vara kul o hetsa honom lite oavsett!

2009-08-13 11:53
kör på få dina cash
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-08-13 12:45
prata med facket!

2009-08-13 12:56
Förstår inte heller riktigt vad problemet är? Själklart finns inte all information med i ditt inlägg men så som jag och några andra tolkat det så har han väl knappast gjort så mycke fel...
Han vill hjälpa dig trots att han inte direkt har någon skyldighet till det. Jag tycker inte du skall ge dig in i några tvister Bara inse att livet ibland är surt
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-08-13 13:29
Nu är jag ingen höjdare på arbetsrätt alls, men det är vad jag läst det senaste halvåret.
Och av vad jag får ut ur det du skrivit så är dina chanser att få sånna summor rätt snåla.

Visst, han missade sin chans att säga upp dig vid slutet av prövotiden, låt säga att du blev tillsvidareanställd då (svårt att säga utan ditt avtal).
Du får ändå inte mer än 30dagar uppsägningstid i ditt läge, och han skulle, om han inte är helt tappad, bara säga arbetsbrist om du började strula.
Ett ganska säkert kort för en arbetsgivare som vill bli av med någon.

men som sagt, ingen höjdare på arbetsrätt.

2009-09-03 20:58
Hur gick det?

2009-09-03 21:07
slå han i ansiktet och säg att du snubblade
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-03 21:43
Fucka den jäveln man, vem fan bryr sig om en sån där jävla fitta?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-09-03 22:59
Vilka tuffingar det finns här på Whoa!

2009-09-03 23:04
3rdsoul P23

det här är ett hip hop forum vad hade du väntat dig maijn
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-04 09:06
Ur en rent ekonomisk synvinkel är ju frågan vad som är bäst: 100k nu men med en historia. Eller 0K nu och ganska goda referenser. Misstänker att det andra alternativet kan ge en högre långsiktig avkastning.

Men den stora frågan gäller väl när du blev informerad om att din provanställning inte skulle övergå i en tillsvidareanställning. Har det inte skötts rätt så kan du ha rätt till 3 månaders uppsägningstid. Kolla det!

Vanligen kommer väl sparkrav uppifrån, såvida du inte är värdelös på det du gör. Mellanchefen har troligen bara att vidarebefordra.

CameraObscura P22:
Är det verkligen bara 30 dagar om han blivit tillsvidareanställd?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-09-04 12:05
Eller 0K nu och ganska goda referenser. Misstänker att det andra alternativet kan ge en högre långsiktig avkastning.

Men lol, absolut inte, en OK referat kommer knappast ge honom 100k extra.
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-09-04 12:41
att du ens funderar ? om du nu "lätt" kan plocka 100 papp från honom vad finns det att fundera över ? cream dollar dollar bill yall!
Survival of the fitest only the strong survive.

2009-09-07 13:19
Batrat_XL P22

varför skulle du få 100k?? det kommer bara sluta med att du får betala alla rättsliga avgifter etc... enligt vad du har skrivit så har han inte ens gjort något tjänstefel?

2009-09-07 13:41
gubbar de e en gammal tråd.

2009-09-07 16:40
Suck.. skulle inte ha uppat tråden. Så ni vet hände det här för ett tag sen och jag ville bara kolla hur det gått sen dess!

2009-09-08 21:30
Pressa honom och kräv att du ska få ligga med hans fru.
Såna stora chefer har alltid snygga fruar.
Bebakshid Jamshid!

2009-09-08 22:30
That is alot of cake!
Lyricist

2009-09-11 13:52
jag har bara läst ditt första inlägg, men stämmer det du säger, och du har inte bara chansen utan även rätt... ingen tvekan om saken KÖR för fan.
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...