I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fucka upp min chef, ska jag göra det?

Övrigt - Blandat

   

2009-08-12 00:17

Fucka upp min chef, ska jag göra det?

Såhär är det: Jag började i februari på mitt nuvarande jobb, men för cirka en vecka sedan gav han mig beskedet om att min provanställning inte skulle förlängas. Jag tog beskedet som sig bör och han har lovat mig hjälp med att hitta ett nytt jobb inom samma företag alternativt ge mig bra referenser till andra jobb. Efter det har han bara betett sig fittigare och fittigare för varje sekund som gått. Till exempel så tog jag honom åt sidan i fredags för att förklara att jag tyckte det var jobbigt att fokusera på uppgiften under mina 30 dagars uppsägningstid, varpå han omedelbart rekommenderade att jag skulle arbetsbefria mig själv (det jag var ute efter var att få coaching och stöd för att klara arbetet men det var långt ifrån det första han tänkte på). Min anställning upphör den 4/9 enl. avtalad uppsägningstid, men enligt honom kan han ta bort min kontorsplats innan det (vilket är emot anställningsavtalet som jag och min juristutbildade bror nogrannt gått igenom). Min provanställning går dessutom ut den 14/8 och mitt anställningsavtalet säger att jag måste bli varse om uppsägning senast 30 dagar innan provanställningens slut.

För att testa hans löfte om bra referenser så lät jag dessutom en kompis som jobbar som platschef ringa honom och kolla vad han tyckte som mig. Svaren var visserligen positiva, men knappast så bra som han fick det att låta som när han förklarade situationen för mig. Han kom med direkta lögner om sjukfrånvaro och prestationer vilket naturligtvis gjorde mig fly förbannad.

Nu är frågan: Ska jag sätta dit honom? Han har gjort flera saker som bryter mot anställningsskyddslagen och mitt anställningsavtal. Min bror sade att det lätt går att klämma ut min nuvarande arbetsgivare på ca 100000:- i skadeståndskostnader olika paragrafer som jag egentligen inte vill eller orkar lära mig. Dock är det så att de sakkunniga jag talat med har sagt att det är ett "open-and-shut-case". Nu kommer moralfrågan in i bilden, jag vet inte om jag är så intresserad av att stanna kvar på företaget i någon annan avdelning. Gör jag det kommer jag givetvis inte bråka med dom, men om jag nu lämnar så är jag inte helt främmande till att sabba den där backstabberns karriär totalt. Vad säger Whoa?

Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!