I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tror ni på tecken

Övrigt - Blandat

2009-08-07 20:03

Tror ni på tecken

Slumpmässiga händelser som när du tänker efter inte verkar så slumpmässiga. Det måste vara ett tecken!

Tecken tror ni på dom? Ja/Nej/Varför? Anekdoter, självklart!

2009-08-07 20:18
Justin gör fan nästan bara bra partylåtar

2009-08-07 20:30
GAIA, hållkäften bara, juste du hörde mig!!!!!!!!! :(:(:(:(:(

håll topic tack :'(

2009-08-07 20:33
Tss.. Vad är din frågeställning då? Lite luddig? Om vi tror på förutbestämda händelser i vårt liv? Det är väl upp till var och en att avgöra, det ligger i betraktarens öga. Det som för en ter sig som en divine plan ter sig för en annan som rutin. Vad hade f.ö. videon med det hela att göra?

2009-08-07 20:37
mjae beror på hur man ser på det men visst finns det endel belägg för att synkroniciteter som det kallas, om du vill kolla upp det närmare, kanske kan vara en kraft att räkna med.. det känns ofta så och även om Jung va rätt eccentrisk så ansåg han ju sig bland sina 10 tusentals patienter hittat rätt säkra bevis på fenomenet, jag gillar hans teorier och så i övrigt så varför inte, all folklig magi, kineserna I Ching, svartkonst, vodoo o.s.v bygger ju på det och har miljarder människor genom tiderna tyckt sig påverkas av en sån kraft så är det ju iallafall inget att bara förkasta..

personligen har jag upplevt det en hel del och även nytjat det med framgångsrika resultat, även om jag inte ser det som bevis så får det ju en att iallafall överväga det..

kinesernas I Ching Förvandlingarnas Bok är nog en av de mest intressanta sakerna att djupdyka i om synkronicitet intresserar en..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-07 20:40
tecken och meningsfulla sammanhang behöver ju inte ha med att allt är förutbestämt att göra, dock bör det ha med att allt hänger ihop i ett enda system att göra.. alltså att varje sak på något plan påverkar varje annan..

det troligaste är väl att det är vår hjärna som tolkar in och projicerar saker i omvärlden men det är inte omöjligt att det är en aktiv kraft, knappast så att vi är på det klara med allt i universum ännu..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-07 20:49
Människan vill tolka in mönster och mening även där det inte finns. Och då pratar jag inte bara om ren vidskepelse typ astrologi och "tecken" som de TS pratar om, utan allt möjligt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-08-07 22:49
en buske på savannen brinner - gud snackar med oss.

solklart fall! låt det stanna där...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-08-07 23:05
GAIA
Den har allt att göra med den här tråden. Den är ontopic.

Endeavour2
Det där var OT. Undanbedes.

Joel413
Synkronicitet you say. Ska kolla upp det. Det här är some interesting shiat.

2009-08-07 23:21
Poet

2009-08-08 04:54
Jag tror "tecken" blir vad man gor det till, precis som sa manga andra i traden redan skrivit. Oftast kommer dessa tecken upp nar man ar osaker pa nagot. Ar man valdigt saker pa nagot, sa gor inte samma tecken nagot intryck pa en.

Men samtidigt, om det sjalvklara valet du gjort innan, gar at helvete, sa borjar man tanka bakat och tolka "tecken" i efterhand.

Idag hade jag till exempel en stralande dag, tankte eftersom det var en bra dag, kanske jag borde testa "turen" och kopa mig en skraplott. Jag ater snart for att se om jag har vunnit nagot pa den :)
At the gates of Eternity...
Poet

2009-08-08 05:36
Nope, vann ingeting :(

2009-08-08 14:06
hehe! hur tolkar du att du har en bra dag som ett tecken på att du ska vinna på skraplotter? tecken och tur bör väl vara vitt åtskilda saker..

angående att människan tolkar in saker där de inte finns så är det ju inte så enkelt eller så bara, även färger är tolkningar som människan gör där det inte finns några egentliga färger, former är tolkningar människan gör där det egentligen bara existerar mängder av atomer i rörelse, energi blir för oss kompakt materia som vi ser i färg.. synkroniciteter hänger ihop med vidskepelse till en stor del och det misskrediterar såklart tanken om synkronicitet men det betyder inte att det inte finns något mer dolt i det hela..

jung skriver i sitt förord till I Ching om kinesernas bild av världen som varit mer flödesinriktad än den västerländska som lägger ögonblick efter ögonblick, idén i I Ching är att man kastar stickor eller mynt och att de då allt i universum hänger ihop blir som ett avtryck av just det ögonblicket och ur det kan man då med hjälp av boken utläsa vad som helst om just det ögonblicket.. vad man än tror om det är tanken ändå inte helt helt vansinnig.. varje ögonblick är unikt och kommer aldrig igen och det är därför man kan läsa ut saker om en person i hur stjärnorna stod när han föddes. tror själv inte på spådommar men tror samtidigt inte man ska förkasta det helt bara för att det mesta i det är skrock..

precis som att elektroner kan läsas som vågor eller som partiklar kanske världen kan läsas som en våg i ett hav där allt hänger samman istället för som separata delar i separata ögonblick och isåfall är det inte helt galet att du kan hitta tecken som går att aplicera på ditt liv i just det ögonblicket i något annat som uppenbarar sig i samma ögonblick..

exempel på synkronicitet är ju inte att man har en bra dag och köper en lott utan mer att man har ett existentiellt mycket specifikt bekymmer och slår upp en bok och där hittar det exakta problemet beskrivet eller att du råkar träffa en person på en helt omöjlig plats som ger dig klarhet, det handlar om att du tänker på en person som du inte träfat på många år för första gången på de åren och den personen samma sekund ringer dig och det leder till ett nytt kapåitel i ditt liv o.s.v.. har själv inte varit med om det fullt ut även om jag som säkert de flesta andra har känt av liknande saker i mindre skala.. jag har med stor framgång använt I Ching t ex som sagt och även om jag inte tror på det som någon slags magi utan mer somn ett redskap för psykologisk projicering så är det lite spänande när man ställer en specifik fråga om ett förhållande och den ger en exakt det svar man behöver och man tänker att allt som står där nog går att applicera på vad som helst och bläddrar runt lite och inser att kapitlen runtom inte alls skulle ha passat stuationen..

ska snart läsa Jungs bok On Synchronicity, kanske återkommer efter det med lite mer kött på benen..

2009-08-08 19:13
Synkronicitet = selektiv perception. Inget mer, tyvärr.
Poet

2009-08-08 20:53
Joel: Exakt, hur kopplar man det haha? Jag vaknade upp av att en snubbe fran ett jobb som jag ansokt om, sa att jag hade fatt jobbet. Senare fick jag goda nyheter angaende musiken som jag agnar mig at har borta. Paret jag hyr mitt rum av, sa att dem skulle vara borta hela helgen (wohooo!) och sen nar jag skulle ga och kopa lite mat, sa hittade jag 5 dollar pa gatan :D Sa jag tankte, "Allt har gatt bra for mig idag! Kanske jag har tur pa en skraplott?!"

Sa for samma 5 dollar som jag hittade, kopte jag en skraplott... som jag inte vann ett jota pa :(

2009-08-09 08:37
Refused: mjo visst det tror jag med som sagt man ser det inte som omöjligt att det ligger mer i det.. och frågan är om tecknen blir mindre sanna eller äkta bara för att det är vårt medvetande som hittar dem.. är de meningsfulla och ger resultat så kan man väl någonstans se det som att de är något som är sant så till vida att det är saker man bbör lystna på då ens medvetande försöker pusha en i en viss riktning.. ingen har ju här faktiskt påstått att det behöver röra sig om någon magi.. att vårt medvetande kan leta mönster som gynnar vår personliga utveckling r väl rätt fantastiskt bara det..

och angående mina exempel, t ex när någon man verkligen behöver få tag på och som man sällan peratar med ringer precis då, så får man ju lägga in slumpen istället för tecken och slumpen är ju ändå rätt omdebaterat det med eller?

oavsett om det är psykologiskt (med tanke på att allt uppfattas och tolkas av vårt psyke så har ju allt en psykologisk aspekt) eller en naturkraft så är det ett intressant ämne som bevisligen kan användas för att nå resultat vad gäller personlig och andlig utveckling..

2009-08-09 08:37
BC99: hehe! you pushed our luck :)

2009-08-09 09:40
Joel:

Vårt medvetande är fantastiskt, det håller jag helt med om. Och som du säger, i den utsträckning mönster man hittar kan gynna en så är det ju väldigt bra. Men jag skulle tro att de lika ofta missgynnar en, och i de allra flesta fall inte påverkar en alls.

Ta exemplet med den som du tänkt på som ringer dig. Hela förklaringen är ju att du inte minns alla de tiotusentals gånger då du tänkt på någon som sen inte ringt dig. Så visst är det en fascinerande slump när det faktiskt händer, men rent statistiskt ska det ju hända då och då (så ofta som man faktiskt tänker på folk).

Som sagt är jag inte lika övertygad om den personliga utvecklingen pga detta. Lyckas man med det så är det ju bra såklart. Men min erfarenhet är att folk som låter sig styras av "tecken" snarare tar skada av det, genom att de styrs att handla irrationellt.
Poet

2009-08-09 16:43
Joel: Haha yeah I did :(

2009-08-09 22:27
Läs boken beyond coincidence. Att öde, sammanträffanden eller tecken har betydelse finns inte någon annanstans än i hjärnan. Människan vill hitta mönster i tillvaron.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-08-11 10:50
Refused: skrev ett lång inlägg men det försvann.. rätt ohälsosamt att inte lyssna på sitt undermedvetna om det skriker så högt efter uppmärksamhet att det börjar visa en tecken i ens fysiska omgivning skulle jag vilja säga, men även rätt ohälsosamt att tro blint på tecken och ta dem för fakta skrivna i sten.. man får väl använda sitt förnuft när man tyder tecken precis som med allt annat om det ska vara värt något.

2009-08-11 11:51
Nä. Jag tror på fri vilja.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-08-11 16:59
PenDragon: och tecken utesluter fri vilja hur?

2009-08-11 23:31
Den sortens tecken jag tänkte på när jag läste första inlägget (struntade ärligt talat i resten) var såna som för mig representerar skrock. Och det är inget jag tror på för fem öre :) Svart katt går över gatan yada yada tecken på otur den kommande tiden yada yada.
Look with your own eyes - See with your own mind