I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad innehåller spisplattor?

Övrigt - Blandat

2009-08-06 16:37

Vad innehåller spisplattor?

Fick i uppgift att demontera en spishäll tidigare idag. Själva "plattan" var då fylld med två skikt av något konstigt. Första skiktet var vitt och smulade sig typ á la gips. Det inre skiktet (närmast själva plattan) var av maskara-brun färg. Det smulade sig på samma sätt. Jag var så uppe i varv och inne i det så det flög sådant damm från det runt mig, och jag kände att det luktade funky på nåt sätt. Först efteråt kom noijan. Vad var detta för något? Har jag handskats med ngt direkt hälsovådligt? Radon? Asbest? Alla möjliga skräckord dök upp i huvudet.

Så, nån som typ kanske jobbar med spisar eller då i vart fall vet på en höft vad det där grejset är för nåt?

2009-08-06 17:04
Google är din bästa vän näst efter hunden:)
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2009-08-06 17:04
Garanterat inte vare sig asbest eller radon. Asbest används i princip inte i Sverige och radon är en gas.
Vad var det för typ av spis? Glaskeramikhäll eller vad?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-08-06 17:23
Asbest används väl kanske inte längre men det är ju vanligt förekommande fortfarande, vi har ju kvar massor av byggnader med asbest i här i sverige.
Jobbade inom byggbranchen som rivare ett tag och man stötte på asbest ganska ofta faktiskt.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-08-06 17:28
Lacroix tro mig jag vet - är Googlaren med G vanligtvis, dock provade jag ett gäng strängar och då jag inte fick napp gjorde jag er besvär ist.

Lugnande indeed att jag tycks kunna stryka i vart fall radon, även om jag får stå lite skamsen och antagligen också dumförklarad över att inte vara bildad nog o veta att radon == gas. Haha, nåväl. Spisen var väl typ ja 80-tal skulle jag tro.

2009-08-06 17:41
Gewan - Glad att kunna lugna dig :)

Var det en sån:

eller sån:

spis?

10-4 , over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-08-06 18:13
Aah. Nee inte glashäll utan den övre, "klassiska" plattor så att säg. Däremot kan jag tillägga att den bergis var äldre än den på bilden ovan. Rattarna var liksom sådär grådaskiga o cylinderformade med lite skåror försökte Googla nåt dyl fast gick bet men nåja typ tänk rattarna på element =)