Hustlad på blocket
någon här som blivit "lurad" när ni köpt saker på blocket/tradera eller dylikt? jag köpte ett PS3 av en snubbe häromdagen och jag förde över pengar till hans konto efter mycket om och men....fick en bild på hans körkort m.m. (jag brukar vara extra försiktig). efter överföringen så svarar han varken på telefon eller på mail...och det känns som att hans körkortsbild är förfalskad galore.... *suck* vad gör man? jag kan leva med att pynta en självrisk på 1500 spänn om det nu finns något i försäkringen som kan täcka sånt här... kontaktar man snuten å gör en anmälan bara? vad mer kan man göra?
tut!
Du kan ju anmäla honom. Någon försäkring lär ju inte täcka att du gav bort pengar till random snubbe.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
vad gör man? Vad man INTE gör är att skicka pengar i förskott. Då blir man played. Men det visste du säkert redan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sådär..polisanmälan gjord...dom hade använt en annan persons uppgifter...det enda jag har är kontonummer som pengarna är insatta på... SCAM deluxe! första gången för mig hahaha....men pengarna är ju en sak...jag ringde däremot upp stackarn vars personuppgifter dom använder...han var rejält skakis :S personuppgifts rape
tut!
Eru så korkad att du sätter in pengar på någon helt okänd människas konto utan att ha det du ska köpa i handen så får du (ursäkta uttrycket) för fan skylla dig själv å se det som en läxa i livets hårda skola!
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Första gången du köper nåt på nätet? Bara nyfiken.
Intressepenisen hårdnar!
Eh jag betalar via förskott hela tiden på ebay, iofs via paypal men ändå. Har betalat så mycket som 3 lax i förskott och aldrig blivit blåst.
DIF!
Folk som klagar på att andra betalar i förskott är fan helt jävla efterblivna. Handla på tradera, ebay etc själva överenskommelsen enligt dessa sidors regler är betalning före leverans. Det handlar inte om att inte betala i förskott, det handlar om att bara betala ut stora summor till folk som har bra omdömen på tradera eller via blocket att mötas upp face to face om man är osäker. Vad är alternativet? Skulle killen skicka sitt PS3 innan han fått pröjs?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
"Hej, sätt in 3 lax på mitt konto så skickar jag varan" "Okay" "BUURN!!!" E-handel är efterblivet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eller så är det så att någon med 11 000 positiva omdömen inte vill förstöra sina stats genom en sådan dum grej?
DIF!
Eller så är det så att det inte finns nån med 11k positiva omdömen på blocket.
Moderator
2009-08-06 12:29
Kan du inte bara höra med banken och be dem dra tillbaka pengarna? Skyll på att du har använt fel kontonummer eller något sånt. Måste väl gå att ordna?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
väldigt tveksamt kapten
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
Moderator
2009-08-06 12:55
Varför är det så tveksamt? Finns ju flera exempel där någon har råkat sätta in massa pengar på någon annans konto. Denna har blivit glatt överraskad, men senare fått besked om att det hela var en miss och sen tas pengarna bort från kontot. Detta borde väl kunna funka även när det gäller mindre summor?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
då kan man ju få varan och sen ta tillbaka pengarna!? sen tror jag att sysslar man med scam så tas nog dessa pengar ut från kontot direkt
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
tänkte bara förvarna dig... dom där blinkande annonserna som ploppar upp när man porrsurfar, man får aldrig några $10.000.000. så du inte blir besviken tänkte jag.
för sent
Moderator
2009-08-06 15:16
då kan man ju få varan och sen ta tillbaka pengarna!? sen tror jag att sysslar man med scam så tas nog dessa pengar ut från kontot direkt Jo så kan man ju göra, men då kan ju den som skickat varan anmäla saken.
Att pengarna är uttagna från kontot spelar ingen roll, banken kan övertrassera kontot om så skulle vara fallet.
Moderator
2009-08-06 15:16
Kanske ska tillägga att jag inte alls är säker på att man kan göra så, men att det är möjligt för banken är jag säker på.
Hände mig för ett tag sedan med via eniro. Blev blåst på dryga 2000:- polisanmälde då. Ca 1 månader senare ringer polisen mig och vill ha lite mer uppgifter, ytterligare 1-2 månader senare så får man hem ett brev från polisen, stockholms tingsrätt etc med en FET bunt papper där det stod att de som blåst mig hade även blåst andra på en summa av runt 250 000:- sammanlagt. Och där stod ju deras adress etc etc. Man hade ju stor lust att besöka idioterna. Men har ännu inte fått tillbaks mina pengar, har väl gått några månader nu och skickat in alla papper man skulle fylla i. Straffet för ynglingarna, ca 1 mån ungdomstjänst och 2månader fängelse för en eller vad det var eftersom det var så unga som 17 när detta hände. Men gör en anmälan, alla anmälningar räknas så om fler blivit blåsta av samma pers så leder det säkerligen till en snabbare utredning. Så det är väl bara sitta och rulla tummarna nu för dig.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Producent
2009-08-06 15:57
tänkte bara förvarna dig... dom där blinkande annonserna som ploppar upp när man porrsurfar, man får aldrig några $10.000.000. så du inte blir besviken tänkte jag. när fan porrsurfade du sist.. 1998? dom där finns inte på någon porrsida.. tråkigt försök att vara rolig.
Faktiskt, dom som är nu är "Meet girls in (ortsnamn)" eller party poker reklam.
så här var det...och jag har handlat på blocket/tradera runt 30ggr så jag är inte helt bakom flötet. dom hade stulit en annan persons identitet så alla nummer, adress, personnummer etc stämde och dom svarade även i telefon. (alltså urkunds förfalskning) snuten tog det hela lite mer allvarligt än det vanliga "random scammer" grejen då dom använder en annans stackares namn. hursomhelst..jag lär aldrig se röken av pengarna...men stackarn vars körkort dom använde etc kände sig riktigt illa vid....så han hade såklart också anmält nu... jaja där ser man...always trust ur instincts =D
tut!
folk idag verkligen.. dina pengar lär du väll aldrig se igen, oavsett om snuten mot all jävla förmodan får tag i personen. kontot du satte in pengarna på är ju i princip det enda snuten har att gå på, och det är inte mycket..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Har en kompis som blev blåst på 18k på blocket!
Har bara blivit blåst en gång när jag köpt nått över nätet. Skulle köpa några vinylskivor här på whoa av nån snubbe men dom kom aldrig fram, sen när jag skrev till han efter några veckor sa han att han glömt skicka dom men skulle göra det, men det kom aldrig några skivor. Det handlade dock bara om 2-300kr så orkade inte polisanmäla. En bekant däremot blev blåst när han skulle köpa ett PS3 (på blocket) tidigare i år. Tror han inte fått tillbaks några pengar.
Jag blev hasslad på 4 lax förra veckan på blocket, anmälde det och nå mer kommer väl förmodligen inte hända..
Som någon tidigare sa här i tråden, man måste i regel alltid betala i förskott på tradera och dyl. men ett tips är ju att köpa från folk som har fått bra rekommendationer. Jag brukar alltid lruka upp folk på facebook via deras mail haha. Funkar självklar inte om det här 1337-scammers men annars ska det vara soft att ha som säkerhet att ha tillgång till deras sociala nät haha.
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
för ca en månad sedan så hände detta mig med, handlade om just en ps3a också
tyvärr så gör inte polisen så värst mycket åt det, det blir en anmälan men är det inte en jävla massa fler som anmäler samma snubbe så händer inte ett skit
Haha, måste bara få berätta om detta... Förra sommare åkte jag och Pappa + några kompisar ned till Österrike för att följa Em- slutspelet. Först tänkte vi bara dra ned utan att ha biljetter, bara stämningen som är blir ju grym!!! Men så kolla vi på blocket och hitta 4 biljeter á la 6 lax... Pappa ringde killen och han verkade seriös, problemet var hur vi skulle betala. Först tänkte vi möta upp snubben och få biljetterna. Men han bodde i Skellefteå och vi i Örebro så det var en bit. Istället skicka han biljetterna till oss och vi behövde inte betala för en efter vi fått dom. Pappa frågade till och med killen om han litade på att vi skulle betala, då svarade han lugnt att vi skulle ju ändå sitta bredvid varandra på arenan( han hade flera biljetter). Då släppte nervositeten att det skulle vara fake. Några veckor senare fick vi biljetterna hem i brevlådan, jag tog upp dom och kolla. Dom såg perfekta ut. När pappa kom hem ville han vara snäll och betala på direkten. Sagt och gjort han gick in på datorn och förde över pengarna. Sen gick han in på expressen... FREDRIK ........... lurar 1000tals svenskar på fotbollsbiljetter Det var rubriken, det var som fötterna sjönk genom jorden. Vi försökte ringa bankerna och stoppa överförningen, eftersom det bara var högst 5min sen vi gjort den, men dom hade hunnit skicka pengarna redan. Där försvann 6000 tänkte vi men för tre veckor sedan fick vi ett mail från polisen att dom tagit killen och för 1 vecka sen var pengarna tillbaka på kontot:D:D:D
100% Rojiblanco! ”Malin Baryard gravid med sitt andra barn: Jag kommer rida på så länge det känns bra” Aftonbladet, rubrik, avd Kan blir fler barn.
Word på kaneida! Fram med infon!!
"blocket scammer lurar hundratals whoaiter med falsk annons på blocket" click clack gimmi ma shit back!
ett tips i framtiden kan ju vara
INTERNETGIROT (Inlägget ändrat av Mabande som fixade länken 2009-08-07 12:10:53)
http://www.earforcefm.blogspot.com
ofta man är försiktig när man för över pengarna FÖRST
När en transaktion har genomförts med ditt godkännande genom banken så är pengarna lost helt enkelt när det gäller privatkonton.
Använd "Förskottsbetalning" eller vad det nu heter? Alltså posten betalar tills paketet är uthämtat, så jag alltid gör när jag köper ngt via nätet.:)
No you!
Postförskott heter det, och posten betalar ingenting.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Alltså, handlar man på blocket payar man ju BARA kontant, i person. När det är så mycket som för en ps3:a så har man ju en polare med sig också så man inte blir rånad. Ledsen att det gick surt för dig dock