I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan jag kräva ersättning el. dylikt?

Övrigt - Blandat

2009-07-26 21:30

Kan jag kräva ersättning el. dylikt?

Det är såhär att min telefon gick sönder för tre veckor sedan, jag lämnade in den för lagning som skulle gå på garantin.

All fine.. fick tillbaka min telefon efter tre veckor med Mediamarkts hemska lånetelefon.
Dock inte helnöjd då dom inte ens hade satt ihop chassit på telefonen ordentligt, samt att de bytt ut lampor under knapparna till olika sorters lampor så allting såg jävligt fail ut.. men inget jag direkt brydde mig om så mycket.. Var bara överlycklig över att få min telefon tillbaka.

Enda problemet var att telefonen höll i fyra timmar.. sen gick den sönder igen.
Åkte då in igen för att lämna in den och få en lånetelefon.

Lånetelefonslagret var tomt men då kunden före mig i kön precis hade lämnat in en lånetelefon så fick jag ta den.

Sagt och gjort. Han satte i mitt SIM-kort i telefonen och skulle radera sms och kontaktlista på telefonen, smart nog så raderade han alla kontakter jag hade på SIM-kortet men lämnade kvar alla random namn i telefonen(numren som de som hade telefonen innan hade sparat).

Märkte det dock inte förrän jag kommit hem.

Blir nu totalt galen då jag hade viktiga nummer och koder osv på sim-kortet.

Det kan även hända att jag kommer att förlora pengar på detta då jag verkligen behöver vissa nummer som jag inte kan finna på hitta.se eller få på något annat sätt..

Kan jag anmäla snubben till ngt? Eller iaf hota med en anmälan så jag får någon slags ersättning?

Kan jag överhuvudtaget göra något? Help me!

Snubben har definitivt gjort livet jävligt mycket svårare för mig just nu.

Det kan tyckas att jag är riktigt töntig nu, men fine! tyck det!
.. har försökt skaka av mig det men det går fan inte.
Det retar mig bara mer och mer..

"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2009-07-26 21:55
Klart du har rätt att kräva någon slags ersättning, vad detta skulle vara vet jag inte och är nog inte i stånd att bedöma det heller MEN innan du börjar hota med anmälning och liknande kanske du bör ringa MediaMarkt och tala med killen som gjorde detta misstag för att fråga vad han tycker är en skälig ersättning och vad dom kan göra åt saken...

Som du skrivit nu verkar det ju inte som att killen ens vet om sitt misstag.

2009-07-26 21:58
Jag tror inte han gjorde det med vilje...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-26 22:02
EmCi_Emm

nä precis. därför känns det ju inte mer än rättvist att han borde få veta vad han gjort INNAN man hotar med att typ anmäla skiten ur honom, haha.
Toastare

2009-07-26 22:18
Vilje eller ej, jävla stolpskott som kanske inte borde jobba med att sälja teknik.
Du ska helt klart ha ersättning...
Jag skyller allt på Emma!
Producent

2009-07-26 22:43
men varför då? kanske behövde en fabriksåterställning grejsimojsgrejsi

2009-07-26 23:05
Grejen är att han skall kunna sin sak.
Jag tänkte faktiskt prata med honom öga mot öga om det där med ersättning.

Fast det känns som att mina uppgifter i telefonboken är oersättliga..
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2009-07-26 23:06
Trist. Skit händer. Som säljare finns det inget värre än att få en kund på halsen som inte förstår att det är mänskligt att fela. Om du inte kan bevisa på vilket sätt de där nummerna är omöjliga att få tag i, och vilket ekonomiskt bortfall du kommer få, så blir det nog jävligt svårt att få ersättning.

2009-07-26 23:07
Och om uppgifterna är oersättliga, varför hade du ingen backup?
Även om han ska kunna sin sak, är det fortfarande mänskligt att fela.

2009-07-26 23:08
Och som tredje tillägg så kan du ju vara glad att du fått en lånetelefon öht, eftersom de inte enligt lag är skyldiga att erbjuda en sådan.

2009-07-26 23:11
Jagvet också att det är mänskligt att fela.. Men med lite mer uppmärksamhet så hade han nog klarat av en sån enkel grej..

Förstår att det absolut inte kan vara kul för honom att få höra något sådant.. Men det kanske påminner honom att vara mer uppmärksam på vad han gör i framtiden?

2009-07-26 23:23
Var han inte uppmärksam på vad han gjorde då?

Självklart har du som kund all rätt att säga din mening om servicen du fick, men vad för slags ersättning vill du ha? På samma sätt som du fick kontakt med människorna vars nummer du måste ha, som inte finns på eniro, kan du väl få tag på dem igen? Inget är omöjligt, men ibland måste man jobba lite hårdare för saker än vad man förväntat sig.

2009-07-26 23:46
Jo, det är klart att man måste jobba lite hårdare. Men det är riktigt, riktigt svårt.

Ersättning.. ja.. Något som visar typ "Vi vet att vi har gjort fel och ber om ursäkt samt att vi ska vara mer uppmärksamma i fortsättningen"

Och nej, han var inte uppmärksam alls då han stog och stojjade och skämtade med en arbetskamrat samtidigt som han skulle tömma telefonen.

2009-07-27 02:08
När det gäller mobiltelefoner har jag lärt mig en sak: I varenda manual, garantisedel, instruktion, guide och överallt annars står det "säkerhetskopiera dina personliga data innan du gör ***".

byta batteri - säkerhetskopiera data, vi garanterar ingenting
ladda ner rington - säkerhetskopiera data, vi garanterar ingenting
uppdatera programvara - säkerhetskopiera data 5 gånger om, vi garanterar ingenting
bakgrundsbild - säkerhetskopiera, inge garanti
föra över musik - säkerhetskopiera....
ta ut sim-kort - kopiera!
lämna in på reparation - kopiera allt, gör en kopia av kopian och backupa kopian av kopian, minst.

Trist att det gick som det gick, varken du eller säljaren är nog särskilt nöjda med hans misstag. Men snälla, hetsa inte mobiltillverkarna att klämma in ännu fler "säkerhetskopiera all känslig data först" i sina manualer, det ger mig hubudvärk redan som det är nu.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-27 02:31
Varför ska jag säkerhetskopiera något som låg på SIM-kortet som dom inte ens ska röra?
Hade kopierat allt till SIM-kortet från telefonen i just det syftet att dom inte ska röra mitt simkort.

2009-07-27 03:15
alltså typ de enda du kan göra är att skriva ett klagobrev till dem och hålla tummarna...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Toastare

2009-07-27 09:02
Hade varit en helt annan sak om uppgifterna låg på telefonen.

Nu skulle han ju bara radera nummer i lånetelefonen och raderade SIM-kortet = sjukt klantigt gjort om man jobbar med teknik.
Jag skyller allt på Emma!
Redaktionen

2009-07-27 11:11
Det är inte så att numrena kan vara kvar på telefonen?

Isåfall kan du väl ringa och be dom att ge tillbaka telefonen.. Sen kan du lämna in den hos nån som kanske kan få ut numrena på nåt snyggt sätt.. Eller så kanske tillochmed dom som ska reparera den kan få ut numrena.. Försök..

F.ö. är jag sjukt trött på alla som gör skitfel som gör livet förjävligt.. Det här är en så pass enkel sak som en person som jobbar på en teknikaffär borde klara av.. Gå dit och skäll på honom.. Det är mänskligt att fela.. Men han verkar ju inte ha brytt sig speciellt mycket om vad han gjorde..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-07-27 12:41
Tycker det är intresant hur folk vill ha ersättning för allt som går snett i livet..
Finns ett land, som vi brukade skratta åt. Pga att man kunde stämma folk/företag för vad som helst. Och folk är på väg att bli av samma åsikt här, att det är rätt att få pengar för allt som inte går som det ska.
Nej det är inte intresant, det är fan skrämmande..
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2009-07-27 14:23
Olyckor händer, ge inte din telefon till stolpskott till säljare. Sim-a lugnt i framtiden s a s.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-27 15:06
Vad ska ersättas? Lite pengar ger inte tillbaka dina nummer, så det är ingen ersättning..

Be säljaren åka runt till alla i din bekantskapskrets under 2 månader och samla in alla nummer igen så har rättvisa skippats!

Allt annat är bara småsynt brudbeteende !
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2009-07-27 18:16
Vet att de inte ligger kvar på telefonen så jag har använt andra telefoner fram och tillbaka med kontakterna på sim-kortet..

Känns bara rätt orättvist när han verkligen ska veta vad han gör..
Men det sucks to be him.. att faila på en såndär skitsak.

2009-07-27 18:27
Jag skulle bli galen om detta hände mig! Men som dom andra säger så är det mänskligt att fela.. jag jobbar själv inom service och fastän jag kan mitt yrke så händer det ibland att jag gör något misstag, och det e alltid lika pinsamt.. Men någon form av ersättning tycker jag du ska få eftersom att det var viktiga grejjer för dig som försvann (även om du kanske inte kan få tillbaka dom) men snacka med killen först eftersom han uppenbarligen inte ens vet om felet han gjorde..

Be säljaren åka runt till alla i din bekantskapskrets under 2 månader och samla in alla nummer igen så har rättvisa skippats!

Det var en schysst idé haha.

2009-07-27 19:04
Tydligen var nummren inte viktiga nog med att ha dom på två ställen. Naivt att ha allt endast på mobilen. Svälj ångesten och lev vidare..

2009-07-27 23:38
public_enemy P20

Så typiskt whoa att försöka vända allt så att det blir trådskaparens fel.

Jag är inte den som ser in i framtiden att en snubbe på mediamarkt ska ta mitt kort, stoppa in det i en random telefon och radera fel kontakter? KAN DU?

2009-07-28 00:30
Lillfrida: Men din telefon kan...

-Bli stulen
-Tappas bort
-Gå sönder på ett olyckligt sätt
-Råka ut för "virus"
-Få minnet raderat av en person som inte jobbar på mediamarkt.

...och crash boom bang så är alla nummer borta! Så att låta bli att säkerhetskopiera SUPERMEGALIVSNÖDVÄNDIG data enbart för scenariot: mediamarkt + snubbe + random telefon + misstag verkar ärligt talat något trångsynt.

Det handlar inte om att det är trådskaparens FEL, det handlar om att folk ofta har en attityd om att allt är någon annans fel eller en total brist på eget ansvar..
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-28 00:47
Det var jag som klantade mig på Media Markt. Förlåt. Case closed. :)

Närå, jag förstår att du är ledsen över dina förlorade kontakter. Är det bara jag som reagerar på att det är Lillfrida som råkat illa ut. Alltså jag känner för att hjälpa henne mer för att hon: 1 är tjej, 2 är liten. Nu vet jag inte om det stämmer, men nicket har den påverkan på mig. Hade det varit nån random "Cap-allanballanwannabehardcore-Killah" som skrivit så hade jag nog bara suckat lite åt tråden.

Men jag har en idé! Sök upp tråden som handlade om killen som skickade flera tusen sms i månaden, och fråga efter hans nummer. Han är den enda du behöver i din telefonbok. Sen kommer du vara sysselsatt 24 timmar om dygnet. :)

Hur du än gör så hoppas jag att det löser sig. Lycka till!

2009-07-28 01:30
Lillfrida F18

Exakt som Endeavour2 sa! Jag sa aldrig att det inte var klantigt av Media Market, men hade han sparat nummren på ett annat ställe också så hade han kunnat säga vilka klantar de var, hur dålig service det är och whina vidare. Men nu är han lika klant som dem. Han gjorde helt enkelt inte allt från sin sida, tyvärr..

2009-07-28 01:36
public_enemy: ehm, du inser att Lillfrida är trådskaparen va? således inte "han" utan mer "du" ;p

Förövrigt gillar jag CapKillahs inlägg; lite white knight, lite självdistans och en kul lösning på problemet. :)
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-28 01:44
hahahah där har du det då frida, rakt framifrån och ärligt(K)