I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Socialstyrelsen kidnappade 7 åring på Gotland

Övrigt - Blandat

2009-07-26 06:48

Socialstyrelsen kidnappade 7 åring på Gotland

Skulle uppskatta om ni kollade in länkarna och skriver på namnlistan.

Länk till http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=511

Länk till http://www.mepprograms.org/omhandertagande.html

Om ni nu verkligen inte vill så behöver ni inte, men som sagt hade det uppskattats.

Tack på förhand.

Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Toastare

2009-07-26 12:46
kan du berätta mer om det? Att svenska myndigheter kan vara dumma i huvudet är ju ingen nyhet, men att historien låter osannolik är en annan sak. Har inte socialstyrelsen utalat sig om det hela någonstans, det är ju lite vinklat nu.

Det krävs ju en utredning innan de omhändertar ett barn. Och det krävs absolut mer än några anonyma brev.

Varför får jag en sektfeeling över det hela (=hemskolning.)
Jag skyller allt på Emma!

2009-07-26 13:04
shit happens...

händer värre saker i världen och i Sverige.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-26 14:11
jag håller med bounty, jag känner inte att jag vet nog om det här för att ha så mycket till en åsikt om det.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent

2009-07-26 14:28
kidnappa var la att ta i... dom omhändertog ju ungen. eller är det sameshit?

2009-07-26 14:57
Haha. Patetiskt. "Kidnappning".

2009-07-26 15:01
BountyBoo

Varför kopplar man alltid mäniskor som har alternativa sätt att leva på me sekter? eller d kanske var just hemskolning som du får en sektfeeling av? :S
Gå in i vaken.se o läs lite trådar om vakenbyar så kommer du förstå att d inte alls e sekter vi pratar om.
Jag tror myndigheterna fick en liknande "feeling".

Tycker attt d hela låten vidrigt o såklart nåt måste göras!
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality
Toastare

2009-07-26 19:37
Salvador, det krävs MYCKET mer bevis för att socialen ska omhänderta ett barn. En noggran utredning görs.
Känns absolut att det döljs mycket mer. Finns det inget som socialen eller någon som är OBEROENDE skrivit om det hela, så man kan läsa något som är ovinklat.

Hemskolning ja, för att de inte har rätten att ta ett barn ur skolan om de inte har tillräckliga resurser för att undervisa samma fakta som skolan ger. En bred utbildning där eleverna själva får välja vad de vill tro på, de blir inte påtvingade en religion eller ideologi.

2009-07-26 19:46
hemskolning är väl inte tillåtet i sverige?
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Toastare

2009-07-26 21:57
Jag tror det det är tillåtet om det finns speciella skäl. Men jag tror ändå att en utomstående lärare måste komma och ge lektionerna. Eller att föräldrarna kan göra det tillsammans med ett samarbete med en lärare, så att läroplanen följs. Det är ju i alla fall lag på att gå grundskola här i Sverige och då måste ju den läroplanen följas för att eleven ska tillgodose sig den kunskapen från åk 0/1-9
Toastare

2009-07-26 22:00
Skolplikt är det vi har, ordet jag söker...

och jag tror inte någon kommun, som tur är, tillåter hemskolning pga av religösa skäl (som i USA) utan det krävs t.ex att eleven är sjuk eller liknande för att de inte ska kunna gå i skola.

Toastare

2009-07-26 22:06
Intressant läsning:

Au § 34
Skolpliktsärende
Dnr BUN 2008/218:63, 2009/69:60

Enligt 3 kap. 15 § skollagen skall den som har vårdnaden om ett skolpliktigt barn se till att barnet fullgör sin skolplikt.
Om vårdnadshavarna inte har gjort vad på dem ankommer får Barn- och utbildningsnämnden förelägga elevensvårdnadshavare att iaktta sina skyldigheter. Föreläggandet får enligt 3 kap. 16 § skollagen förenas med vite.

Eleven Domenic Johansson, född 01-09-09, har inte infunnit sig i skolan under höstterminen 2008 trots upprepade krav från rektor. Under hösten har olika kontakter tagits för att utröna orsaken till att han inte kommit och om det kunde behövas speciella åtgärder för att underlätta skolgången.Det som har framkommit i utredningen och i de kontakter som förevarit visar att vårdnadshavarna inte gör vad som på dem ankommer för att eleven skall fullgöra sin skolplikt.
Barn- och utbildningsnämnden beslöt 2008-11-26 att ge presidiet delegation att 2009-01-12 fatta beslut i frågan om ev vite.

Vårdnadshavarna har 2008-12-30 via e-post meddelat att man vidhåller sin tidigare muntligen framförda begäran att få undervisa den aktuella eleven i hemmet. (Skollagen kap 10, § 4). Rektor Jerker Enequist har i skrivelse 2009-01-09 meddelat att han vidhåller sitt tidigare muntligen framförda avslag på denna begäran (Beslutet fattat enligt BUNs delegationsordning punkt C.2.10)

Barn- och utbildningsnämndens beslöt 2009-02-11 dels att förelägga vårdnadshavarna att vidta sina skyldigheter ifråga om skolplikten, dels att anmäla ärendet till socialtjänsten dels att uppdra åt förvaltningschefen att hos Länsrätten ansöka om utdömande av vitet (BUN § 2009/2)
Vårdnadshavarna har trots alla vidtagna åtgärder inte fullgjort sina skyldigheter ifråga om skolplikten, och eleven har inte infunnit sig i skolan.
Ansökan enligt BUNs beslut har successivt ingivits till Länsrätten i Gotlands län för de dagar eleven inte infunnit sig i skolan.

BUN beslutade 2009-03-18 att anmäla ärendet till Skolinspektionen i syfte att få Skolinspektionens vägledning i hur ärendet skall handläggas.

Skolinspektionens beslut 2009-04-21: Skolinspektionen utreder inte ärendet vidare. Skolinspektionen kommer emellertid under maj månad 2009 kontakta Gotlands kommun för att informera sig om aktuell elevs skolsituation.

Arbetsutskottets beslut
1. Förvaltningen ges i uppdrag att
- kontakta SKL och barn- och elevombudsmannen för att inhämta vägledning i den fortsatta hanteringen av ärendet.
- lämna underlag till svar på brev från pojkens pappa till ordföranden.
2. Barn- och utbildningsnämnden gör en förnyad anmälan till socialtjänsten där Skolverkets beslut bifogas.
Toastare

2009-07-26 22:16
De vägrar låta sitt barn gå i skolan, samtidigt som detta går att läsa på vaken.se

En stor del av vakens arbete består i att underlätta kunskapsspridning. "Kunskap är makt" är ett gammalt talesätt och beskriver bland annat hur man kan kontrollera människor genom att undanhålla dem information. Men Kunskap är även frihet då den ger oss makt att befria oss från samma kontrollmekanismer och stödja oss att utvecklas som individer.

Om kunskap nu är makt och deras rädsla kanske ligger i att svenska skolan skulle ge en vinklad undervisning så är det ju ändå bättre att låta honom gå i skola och lära honom att granska information kritiskt (vilket man även får i skolan) Och det är alltid i hemmet man fortsätter diskussionerna på det man lärt sig i skolan.
Dessutom är ju icke kritiserad kunskap inte utvecklande, en tes måste testas med en antites.

Så nej, jag är tveksam att de är offren i den här historien. De skapar nog mer skada själva än de tror.

2009-07-26 22:21
Ja, det är väl snarare föräldrarna själva som "kidnappar" sitt eget barn genom att inte låta honom gå i skolan och dessutom tvinga iväg honom på resor till Indien osv.

Socialstyrelsen vet vad de sysslar med, det är liksom deras jobb.
Promotor

2009-07-26 22:35
BountyBoo F29
det krävs MYCKET mer bevis för att socialen ska omhänderta ett barn. En noggran utredning görs.

har en polare som fick sin son tvångsomhändertagen, och nu får träffa han 10 timmar i veckan. Anledning? inte ens HAN vet anledningen.

2009-07-26 22:40
Optimistisk, eller så vet han anledningen men har inte lust att säga det till dig/andra för det är pinsamt? :)

Finns två sidor av myntet, dawwwg.
Promotor

2009-07-26 22:45
jeppehehe P19
det finns en anledning, men den håller inte.. Hans fuckade ex (mamman) har tagit kontakt med soc för att hon inte vill stå som förälder till barnet längre, och i samma veva som det tog slut mellan dom så gjorde hon allt för att göra livet surt för honom genom att berätta massa falskt skit till soc för att dom skulle omhänderta sonen.. MEN för allt hon sa, så finns det inga som helst bevis för att det hon sagt stämmer, och i dagsläget spenderar han sin tid genom att slåss för att få tillbaka sin son! Så ja, de finns en "anledning" men den är inte tillräckligt hållbar för att kunna tvångsomhänderta ett barn, och endast låta fadern träffa han 10 timmar i veckan!! Det går bara inte! Nu ska jag nog inte skriva mer om hur de e för min polare.. vet inte hur mycket han skulle uppskatta det.

2009-07-26 22:50
Well, om det du skriver stämmer så är det ju förjävligt. Tragiskt att det finns människor som hans ex som lever för att förstöra andras liv, vidrigt beteende minst sagt. Hoppas det löser sig för honom iaf, och det kommer det nog göra.
Toastare

2009-07-26 22:56
Det är ju inte att sonen blivit tvångsomhändertagen, det är ju att mamman fått vårdnaden. Och ljuger hans ex är hon ju bara självisk och sorglig. Hoppas din kompis kan överklaga det.
Promotor

2009-07-26 23:01
BountyBoo F29
mamman ville avsäga sig vårnaden, inte ha den för sig själv! Så de verka som hon ville bli av med sin son helt o hållet på nåt vis så hon kan glömma att hon är förälder (eftersom dom bor i samma ort).. så gissar jag att det är... Nu bor sonen hos en familj som pappan och mamman aldrig träffat tidigare i sina liv.. och han får bara träffa sin son hemma hos sig 7 till 5 en dag i veckan..

2009-07-27 00:31
jeppehehe P19

Ja, det är väl snarare föräldrarna själva som "kidnappar" sitt eget barn genom att inte låta honom gå i skolan och dessutom tvinga iväg honom på resor till Indien osv.

Socialstyrelsen vet vad de sysslar med, det är liksom deras jobb

Jag är granne med dom drabbade och jag vet nog en hel del mer än situationen än nån av här som jag tycker bara slänger skit på familjen. jag är där ibland o umgås o dom har "trackaserats" en hel del av skolan, soc o polisen. domenic mår inte alls bra av att dom inte får leva det liv dom vill leva. han är en glad o positiv kille som trivs med det han har. visst finns det inte lika många barn att umgås med som om han hade gått i skolan men dom har planerat denna flytt till indien ett bra tag o det var indien som var deras mål, inte att lämna honom till skolan o låta någon okänd person som kallas lärare berättavhur saker o ting fungerar, samtidigt som han vistas i en stressad miljö med massa barn. jag tycker själv skolmiljön var jävligt jobbig när jag började skolan o ett bra tag framåt. att dom inte fick flytta till indien o starta upp en ekoby där e åt helvete. det e bevis på hur snett det mesta funkar.

kan också säga att domenic mår psykiskt dåligt med den nya familjen o är i behov av en lung miljö, enligt hans doktor.
och hans mor mår också väldigt dåligt o orkar inte änns stå upp om dagarna.

ps, kunskap är makt, ja, men får man i sig fel kunskap kan det gå åt motsatta hållet.

Toastare

2009-07-27 08:59
"stressad miljö med massa barn" ...lider han av någon utvecklingstörning eller syndrom? Eller inte ens det är en ursäkt.. de flesta barn mår bra av att vistas med andra barn.

och vem är hans "doktor" som även kunnat bedömma att han ligger före i sin mentala utveckling. Kanske en god vän till familjen med samma värderingar?

Återigen, man måste lära sig att vara kritisk mot kunskap. Hans föräldrar kommer inte kunna skydda honom hela hans liv. De gör honom en stor otjänst, även om de nog inte förstår det själva. De måste ju veta att hade de låtit honom gå i skola hade han säkerligen mått mycket bättre nu.
Men jag vägrar tro att socialtjänsten tagit hand om Domenic endast pga av att hans föräldrar inte följt skolplikten.

De hade bara kunnat låta honom gå i skola tills de flyttat till Indien. Nu har de orsakat honom mer stress...

2009-07-27 09:43
Det är ju så jävla svenskt det där... Staten vet bäst, säg emot och fängslas!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2009-07-27 13:13
Håller med bounty i det hon skrivit.

Socialstyrelsen vet vad de sysslar med, det är liksom deras jobb

Tyvärr vet de inte alls vad de sysslar med hela tiden. Jag har problem med soc. De vill få in mig på lvm hem fast jag varit drogfri i över ett halvår. Jag mår sjukt dåligt över deras agerande när det gäller mig. De kommer på hembesök när vi inte avtalat tid osv osv. Men nu var det iofs inte det tråden handlade om. Men det jag ville säga var att de vet inte bäst alla gånger...

Toastare

2009-07-27 17:17
pigglaen, världen är inte svart och vit...

2009-07-27 22:42
Såvitt jag förstår är en eller båda föräldrarna aktiva på Vaken.se, bara det borde vara skäl nog att ta ifrån dom barnet.

Skämtåsido, så vet jag inget om situationen, men jag håller med i vad bounty skriver, soc stjäl inte kids hur som helst för att trakassera familjer, det måste finnas fler skäl än anonyma brev och hemskolning för att ta barnet ifrån sina föräldrar. Sen om dom riktiga skälen bakom det hela är sanna eller falska är en annan sak.
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...

2009-07-28 02:50
de flesta barn mår bra av att vistas med andra barn.

du säger det ju själv, dom FLESTA mår bra av att vara i miljöer med massa barn. som jag själv sa i mitt inlägg så vet jsg vad jag pratar om för jag själv har känt mig väldigt stressad o lidit av panikattacker som uppkom i skolan. detta e inget jag går ut med till vem som helst men eftersom du inte verkar fatta säger jag det nu. alla e olik o detta samhälle accepterar inte det.

och vem är hans "doktor" som även kunnat bedömma att han ligger före i sin mentala utveckling. Kanske en god vän till familjen med samma värderingar?

varför skulle det vara en vän till dom med liknande värderingar?
det e en helt vanlig doktor såklart. och menar du att om man har andra värderingar än dom staten kräver e man inte värd att leva ett fritt liv?

Men jag vägrar tro att socialtjänsten tagit hand om Domenic endast pga av att hans föräldrar inte följt skolplikten.

det e exakt det som har hänt. går man inte i den statligt styrda skolan blir det såhär. hemskolning e också en slags skola, men det går dom inte med på eftersom det har inte staten någon kontroll över o vet inte vad han lär sig. allt måste läras av staten o för staten annars får man skit, som ni har märkt i detta fall.

De hade bara kunnat låta honom gå i skola tills de flyttat till Indien. Nu har de orsakat honom mer stress...

det är soc som har satt han i den stress han sitter i just nu. hur kan du skylla detta på hans föräldrar om du nu vet att domenic, chrille och annie mår psykiskt dåligt efter att domenic blev tagen.

Skämtåsido, så vet jag inget om situationen, men jag håller med i vad bounty skriver, soc stjäl inte kids hur som helst för att trakassera familjer, det måste finnas fler skäl än anonyma brev och hemskolning för att ta barnet ifrån sina föräldrar. Sen om dom riktiga skälen bakom det hela är sanna eller falska är en annan sak.

varför säger dom(soc) inte dom riktiga anledningarna för att dom tog domenic tror du? eler är det föräldrarna som ljuger? tror du dom skulle gå såhär långt om dom ljuger, o sen kunna ses igenom o sen få hela fallet förlorat? det du säger e bara dumt. det som har hänt ÄR precis det som hänt.

Såvitt jag förstår är en eller båda föräldrarna aktiva på Vaken.se, bara det borde vara skäl nog att ta ifrån dom barnet.

får jag fråga vad du har emot vaken? jag tycker personligen att en alternativ informationsplats med olika åsikter samlade är utmärkt. dom säger inte vad som är vad, dom ger olika bilder på saker o ting sen får man själv fundera på vad som är vad o vad man kan lita på osv. det e inte som den vanliga pressen, som i stort styrs av dom i toppen, som säger att såhär e det, punkt slut. (tex, kolla upp chavez o hela kuppen mot han så ska ni se en annan bild av allt)

jag måste tillägga att denna familj är en av dom mest inspirerande familjer jag har träffat och jag har växt mycket med hjälp av dom på det sätt att jag har fått en större bild av inte bara världen, utan livet i stort.

Domenics advokat tillsammans med socialen har på senare tid börjar fiffla med fakta, flyttat datum fram och tillbaka för att bygga en egen historia om läget, samt dragit egna slutsatser om att vi hatar myndigheter.
- från chrilles blogg http://www.mepprograms.org/omhandertagande.html

2009-07-28 03:07
vaken är muppar som hänger med nazister och således inga man ska ta på allvar.
 DIF!

2009-07-28 04:20
rockthaturntable P21

En "alternativ informationsplats med olika åsikter samlade" vore utmärkt, men just den här råkar vara helt jävla urspår, och då talar jag inte ens om dom vrickade konspirationsteorierna som är totalt jävla ologiska, utan om hur deras motto är att "nå ut med sanningen till varje pris" samtidigt som dom vägrar låta några av sina teorier bli ifrågasatta på forumet (trots att det postats i ett eget forum nämligen: "Skepticism , ett forum med beskrivningen "Här kan man skriva av sig om man är skeptiskt till något av de ämnen som vaken.se erbjuder.")
Vad händer när folk ifrågasätter ämnena? Jo, man bli antingen anklagad för att bara vilja ha uppmärksamhet eller bannad när man kommer med vetenskapliga motbevis och fakta.

Majoriteten av användarna på vaken verkar uppriktigt sagt vara helt dumma i huvudet, och det inkluderar även micro. För er som orkar läsa igenom 24 sidor av foruminlägg så får ni en djupare förståelse av varför jag hatar vaken.se
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
Poet

2009-07-28 08:00
Varför får jag en sektfeeling över det hela (=hemskolning.)

Co-sign pa den. Allt snack om ekologiska byar och att dem inte ar normala (deras egna ord, tydligen).
At the gates of Eternity...
Toastare

2009-07-28 09:23
rockthaturntable, om han nu fick panikångestattacker i skolan, av skolan. Vilket jag faktiskt betvivlar. Kan det vara så att skolan reagerade på att han inte uppförde sig normalt. Är det inte så att han vistats mer i hemmet och hans reaktioner kan komma från hemmet? Om det endast skulle vara från skolan, så skulle skolan utreda det annorlunda.
Det står överallt att han är en glad och frisk kille. Då stämmer ju inte detta med vad som hänt i skolan. De kan ju inte bara peka på skolan direkt för att det hände där.

Jag är familjär med vaken.se och jag tycker att MadMonk sa det rätt bra. Det ska vara på deras vis och det är det enda rätta.

Som jag sa tidigare, hemskolning är inte tillåtet i Sverige av en anledning.
Nu är du vän till familjen, kanske till och med din egen familj är med i vaken.se eller har du själv varit med där sen du var ung? Är det därför du bara tror på faktan som kommer från familjen? Fastän mycket pekar på att de agerat fel?
Du reagerar inte på att ALLA är emot dem, till och med deras egen försvarsadvokat? Som det betalar. Tror du verkligen att ALLA gör sitt jobb fel och saknar arbetsmoral?

Soc har gjort ett agerande utifrån situationen som de bedömt. Situationen har föräldrarna skapat, så de har skapat sin egen stress.

2009-07-28 10:46
Vaken.se är massa tokiga jävla rätthaverister. Skrämmande att sådana ens får ha barn. vakenbyar. Shiiiiiit
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2009-07-28 11:29
Att socialtjänsten ljuger har hänt, men vanligare är det att människor som är missnöjda med de fattade besluten ljuger om socialen och deras mål. Det krävs en hel del för att få omhänderta ett barn, och när det väl händer så sägs socialens beslut alltid vara baserade på lögner. Tror människor på riktigt att socialtjänsten älskar att kidnappa barn? Att omhänderta ett barn är alltid sista tänkbara lösning på ett problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-28 21:43
Tycker historien verkar lite rörig, jag tror inte socialtjänsten skulle omhänderta ett barn bara för att jävlas med familjen. Det är sista utväg, när inget annat fungerar.

För övrigt finns det ju andra former av pedagogiker i Sverige, än den vanliga traditionella. Waldorf känns såhär på rak arm som det passat familjen.