I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med skärpedjup

Övrigt - Blandat

2009-07-25 20:01

Problem med skärpedjup

Jag har haft problem med skärpedjupet ända sen jag fick kameran (Canon EOS, 18-200mm).

Jag får aldrig det djupet jag vill ha. Provade att fota ett motiv som stog ca 1dm framför ett annat. Antingen blev den främsta ur fokus eller den som stog längst bort men jag vill att båda ska va i fokus. Det är väl "F 3,5" man ställer in detta på? Provade att ha högsta som är F 40. Sen provade jag det lägsta men ingenting fungerar och det blir bara det som är väldigt nära kameran som blir i fokus jämt.

Någon kunnig som vet hur jag ska göra för att få mer av bilden i fokus?

Tack på förhand

Evangeliet
Graffare

2009-07-25 22:37
Ändra fokuspunkter?
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.

2009-07-27 19:21
Vill du ha båda objekten skarpa bör du ställa in bländaren kring 11 för längre skärpedjup och optimal skärpa.

Sen spelar brännvidd och avstånd till objekten givetvis roll:
Kort avstånd och lång brännvidd (i ditt fall 200mm) = kortare skärpedjup.
Långt avstånd och kort brännvidd (i ditt fall 18mm) = längre skärpedjup.

Kortast skärpedjup får du alltså vid objektivets närgräns, största bländare (=lägst tal) och längsta brännvidd.

2009-07-29 18:34
Det måste vara fel på min kamera eller något. Har provat nästan alla bländartal och ingenting verkar fungera. Antingen blir förgrunden i fokus eller bakgrunden. Det är omöjligt

Behöver verkligen hjälp, kan vara jag som är trög också, vad vet jag!
Evangeliet

2009-07-31 22:39
om du ställer in kameran på A (AV) och väljer 22 ställer kameran på en bänk/stativ tar ett kort så kan det inte bli annat än fokus på det mesta. Släng upp en bild med liten bländare "högt tal" så vi/jag kan kolla i Exif o se om du gör fel. :]
 www.RekFoto.se

2009-08-02 12:27
skriver från min brors användare, jag kommer inte in på min // Nybbe X

Lexcicon:
Jag har nog glömt skriva det, att det är när jag tar närbilder på saker och ting som bara en liten del blir i fokus (inte bara närbilder kanske men för det mesta). På blommor och så vidare.

Men om jag ser något djur jag är tvungen att fota så kan jag ju inte ställa upp stativet och ställa in bländaren på 22 eftersom djuret rör sig och det kommer bli lång slutartid. Men vill ändå att det mesta av djuret blir i fokus. Är helt förvirrad, vad ska jag göra i dom här situationerna?

Tack

2009-08-02 15:52
jaha så det är makro fotografering det handlar om då. använder du makroobjektiv? i alla fall när man är nära saker o fotar så behöver man oftast ha mindre bländare för att det inte ska bli allt för kort skärp djup, men runt 6 borde ju fungera. om det blir för lång slutartid får du helt enkelt höjja ISO värdet. eller skaffa en bra blixt :] "ring blixt" brukar vara att föredra vid makro men dom är oftast dyra.
 www.RekFoto.se

2009-08-02 21:09
Nope, jag har inget macroobjektiv. Har ett zoomobjektiv 18-200 mm.

Okej, tack för tipset :)

// Nybbe X