I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Läsa medicin utomlands, fler än mig?

Övrigt - Blandat

2009-07-23 16:20

Läsa medicin utomlands, fler än mig?

Hej,

2010 åker jag iväg till Gdansk, Polen för att läsa till läkare. Då flera hundra svenskar ansöker till den skolan varje år undrar jag ifall någon av dessa finns här på whoa :). Skulle vara grymt kul att prata med folk som tänkt söka dit eller liknande.

Mvh,
Carlitos Andersson

2009-07-23 18:21
jag ska söka nästa år.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-23 19:47
Åh, en av mina bästa vänner pluggar till läkare där, det verkar bra :) men jag tycker det är sjukt trist för Polen är ju lååångt bort.
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"

2009-07-23 20:07
Så långt borta e de ju ändå inte =). tar väl nån timme med flyg, som för övrigt kostar ca 500 spänn höhö.

Vilket år går din kompis? har han/hon berättat nåt roligt du kan dela med dig av =)

2009-07-23 20:16
haha, javet, egentligen är det väl inte toklångt, men det är ändå inte samma stad. allt är relativt va :)

jag trooor det är femte terminen han börjar nu. Men det verkar ju vara en bra utbildning och han har då fått jobb nu på sommaren (läkarass på vårdcentral). Verkar vara sjukt mkt svenskar där! Så det är då inga problem att hitta svenska vänner, om man nu skulle vilja det. Och billigt är det ju. Men en sak som verkar weird är att de inte får arbetskläder på sjukhusen, när de har praktik och så, så han bad mig smuggla med en läkarrock från jobbet, jag vägrade! haha.
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"

2009-07-25 01:20
Ye, en väldans massa svennar där. Hört att de olika nationaliteterna där har en tendens att hålla sig till sina egna, men men. Ska bli kul att prata flytande polska när man kommer hem igen :)

2009-07-25 02:01
var det inte en kille här på whoa som pluggade till läkare i transylvanien?
Delam tange barat

2009-07-26 12:48
Jag känner ett par personer som ska plugga till läkare i Polen, är väl inte på samma ställe som du ska till dock; Szczecin istället för Gdansk.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-07-26 15:09
jag vet folk i warsaw osv...ingen i gdansk dock...men det var ju en nice stad så du borde trivas!

2009-07-26 21:15
Wow, inspirerande. Blir också sugen på att läsa till läkare utomlands. Vad krävs i betygväg, är det som i swe? noll koll..

2009-07-26 21:38
kricktin F25

Visst blir man :)

Kraven brukar vara att man ska ha gått ut gymnasiet med okej betyg. Sen ska man ha över medel i Fysik a,b, Bio, a,b och Mem a,b. I vissa skolor struntar dem helt? i betygen och går endast på inträdesprov.

All undervisning sker på engelska och utbildningen brukar vara lite mer krävande än den svenska läkarutbildningen men är man riktigt målmedveten så bör det inte vara några problem.

2009-07-30 00:38
Tungt att läsa kemi på engelska, uh.
Nej, får bli läkarstudier utomlands i ett annat liv. Inte som ensamstående mamma och utan socialt kontaktnät i Polen hähä.