I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Studielånsalternativ för utomlandsstudier?

Övrigt - Blandat

2009-07-21 16:34

Studielånsalternativ för utomlandsstudier?

Halloj.

Det är nämligen så att min flickvän har kommit in på en 4års utbildning i England för att bli Osteopat(en slags doktor), men den utbildningen är inte CSN-berättigad. Hon ringde nyss gråtande och berättade att hon precis även blivit nekad studielån ifrån englands motsvarighet till CSN pga. att man måste varit bosatt där i minst 3år, vilket hon har, men att man inte får lämna landet mer än 12 månader i rad, vilket hon gjort.

Så jag undrar ifall det är någon som kanske har en lösning på problemet eller någon som har några alternativ på hur och var man kan få studielån till utomlandsstudier som inte är CSN berättigade.

Tack på förhand!

nämen fy fan karln!! gå och klipp dig
Toastare

2009-07-21 16:58
Den enda lösningen är om hon kan få något stipende, men det tar ju tid.

Hon borde helt enkelt kollat upp innan om utbildningen var CSN-berättigad.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-07-21 17:00
en slags doktor var ju lite roligt... man försöker heala med hjälp av händerna.

hon kan ju läsa det i Sverige, borde inte vara svårt att komma in då de säkert kostar pengar... gissar att deras utbildningar inte är studiemedelsberättigade.
Skivsamlare

2009-07-21 17:01
låna av en rik släkting :O
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-07-21 17:50
tvivlar på att ett stipendium är den enda lösningen, måste finnas andra utvägar, men tack ändå.
Hon var medveten om att utbildningen inte var csn-berättigad men förlitade sig på det engleska systemet där dem sa till henne att hon bara behövde skicka lite papper, nummer osv. men nu när allt var fixat, tog ett par månader innan allt var klart för att det krånglade lite, så kom detta beskedet som en chock.

Hon vill inte läsa i sverige pga att utbildningen kostar, är 1år längre än i england om jag inte minns fel, plus att hon skriver och läser snabbare och bättre på engelska.

Har inga rika släktingar.

Några mer förslag månne? :)

2009-07-21 18:59
Efter en snabb tur på google är jag ganska glad över att CSN inte sponsrar såna där galenskaper.

Köp en rulle aluminiumfolie till henne så blir hon säkert gladare igen.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-21 19:26
du kanske får ta en längre tur ute på google :)

2009-07-21 21:00
Ett bra sätt att låna 400 000:- utan säkerhet? Tror inte sådana duggar tätt.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-07-22 00:56
hon kan ju testa att ta ett banklån, men jag tvivlar på att någon svensk bank har vidare stor lust att låna ut pengar till sån bogus. be thomas di leva bekosta det kanske?
http://www.kommandot.se/wp/
Toastare

2009-07-22 01:27
hon borde satsa på kiropraktor eller naprapat, det är skyddade yrkestitlar och man måste ha legitimation. Så lurar man inte folk och ger dem hopp om att bli friska när de behöver medicin.
Admin

2009-07-22 12:22
Jobba deltid är alltid en lösning. Slipper hon dessutom skulder.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-07-22 14:37
"Osteopati är en stor och snabbt växande behandlingsform. I England och USA är den en del av den etablerade medicinska vården och där är osteopater jämställda med legitimerade läkare."

"Idag är osteopatin inte erkänd under socialstyrelsens legitimering. För att osteopatin ska kallas evidensbaserad, vetenskaplig medicin och bli legitimerad krävs bl.a. att behandlingsmetoden går igenom klinisk prövning. En orsak till varför kliniska prövningar inte fungerar för att bevisa holistisk osteopatis betydelse i upprätthållelsen av hälsa är p.g.a. att kliniska prövningar är utformad till farmaceutisk behandling, där man bara tillåter en variabel i taget."

det är en behandlingsmetod som uppenbarligen fungerar, bara sverige som e lite efter
Toastare

2009-07-22 15:26
Eller så har vi mer skärpta regler. Gillar hur skolan i Göteborg försöker likställa det med en universitetsexamen bara för att de har samarbete med universitetet i Wales.

Ordet holistisk ringer inte alls en varningsklocka i sjukdomssammanhang.

2009-07-22 15:30
Det är mycket vanligare med att ta studiebanklån i många andra europeiska länder, har hon kollat det?
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2009-07-22 22:26
För att hon ska ha någon trovärdighet föreslår jag att hon läser till läkare först och bygger på detta med Osteopati. Det skulle nog fungera.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-07-23 00:32
bara för att experter på kritiskt tänkande, exempelvis amerikaner och engelsmän, tror på en sak så innebär det inte att det är sant. men det skulle ju vara lite ballt att kunna trycka upp visitkort med "legitimerad trollpacka" på
http://www.kommandot.se/wp/

2009-07-23 14:53
metoderna fungerar tydligen då yrket växer mer och mer, inte bara i england och usa.

2009-07-23 15:51
isåfall fungerar ju spikmattor i plast förträffligt också, de säljer ju som smör....
Negative, negative.
Our destination is Gaza.