I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp! Jag vill bli korvgubbe!

Övrigt - Blandat

2009-07-21 00:21

Hjälp! Jag vill bli korvgubbe!

Halloj!

Nu har jag legat här ett tag och funderat på att köpa mig en korvmojj,
typ en husvagn man säljer korv ifrån i framtiden :)

nu är ju bara frågan, vad måste man göra för att få stå på ett speciellt ställe? köpcentrumsparkeringen eller torget t.ex "hyr" man en liten plätt av affärn/kommun ?
hur är det med tillstånd? försäljning osv?

antar ju att det inte räcker med att köpa sig en vagn o bara ställa sig o börja sälja? :P

tacksam för svar :D

(Inlägget ändrat av Rachel 2009-07-21 00:21:53)

Vi är alla misstänkta

2009-07-21 00:59
Du måte nog hyra en plats på ev torg, parkering osv. + att du måste lösa eltillförsel på något sätt. Det bästa är att snacka me din kommun. Vet inte riktigt vilken avdelning, men receptionen kanske kan hjälpa dig..
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-07-21 01:01
det räcker nog bra med att bara ställa sig och sälja... vem fan orkar åka runt och kolla tillstånd för sånt? fixa dig en fin vagn, en professionell logga på vagnen, mm... ja, gör bara så det ser jävligt seriös ut, så kommer ingen att tjaffsa med dig. Du borde göra det, för det låter som en fet idé! Resa runt i en korvmoj och sälja korv... nu kanske du får en konkurrent !

2009-07-21 02:07
Gör INTE som MeNoCanTell säger.

Du behöver hyra plats, hyra el, intyg från hälovårdsmyndigheten, vara företagare och skatta, säkerligen krav på hur du går till väga med kvitton och dyligt, gissar på att du måste ha kassa-apparat med dubbelkvittorulle.

Mvh
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-07-21 02:40
- Registrera dig som företag hos bolagsverket
- Kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd måste godkänna lokalen etc..

Ett tips är att gå in på:
Företagsregistrering
bolagsverket/
Länk till http://www.skatteverket.se/

Poet

2009-07-21 03:11
Far man fraga vadan detta annorlunda val av karriar? :) Don't get me wrong, jag tycker det verkar vara ballt! Sallan man hor nagon saga "Jag vill bli korvgubbe" :)
At the gates of Eternity...

2009-07-21 03:34
Finns en grym tråd på fb om en kille som drömde om att öppna en glassmojj, han gjorde i alla fall det till slut och berättade grymt nogrant om hur han gick tillväga med allt. Värt att kolla upp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-21 04:32
världen behöver fler som dig. två tummar upp!
mama said knock you out

2009-07-21 08:20
kan se loggan och slogan framför mig

korv like whoa med det där lillla extra

2009-07-21 08:30
jag kan också tänka mig bli en korvgubbe , ha ett eget företag och bli min egen boss. Det ä6r inte lätt att få jobb nuförtiden.
Redaktionen

2009-07-21 09:40
"When ya see a hotdog knahmean? That's like...

WHOA"
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-07-21 10:00
Tackar för alla kommentarer, men jag kollade runt lite igår och det finns ju "färdig kollade" vagnar? hälsokoll, miljö osv... köper jag mig en sån så borde det väl räcka med att "bli" ett företag? och lösa ståplatsen ? :)

tror ni man skulle kunna klara sig på dom cashen man får in på att stå i den där vagnen då?
beror väl på var man står iufs, men vad tror ni? :D
 Vi är alla misstänkta

2009-07-21 10:25
Det var mycket roligare att läsa topicen som "HJÄLP JAG VILL BLI KORVGUBBE"

ÄN... Hjälp mig med att bli korvgubbe.

2009-07-21 12:04
Du behöver hyra plats, hyra el, intyg från hälovårdsmyndigheten, vara företagare och skatta, säkerligen krav på hur du går till väga med kvitton och dyligt, gissar på att du måste ha kassa-apparat med dubbelkvittorulle.

Har du nånsin sett en korvkiosk där du kan begära kvitto på din 10-kronors korv du köpt?
Hela korvmojebranschen lär ju vara svart!
-- Mellanslagsanvändare --
Poet

2009-07-21 18:30
min företagsekonomi lärare i gymn. snackade mycket om korvgubbar, hur smarta dom var och att dom är hederliga människor som tjänar svinigt bra. Jag har funderat på det också men fan här uppe är det så jävla kallt på vintern och ingen är ute. men gl och hoppas de funkar för dig.
"life's a garden, dig it."

2009-07-21 22:15
Balhoo,
Du måste nog stå på ett väldigt bra ställe för att kunna tjäna "svinigt" bra. Turistsäsong i populärt område möjligtvis, men knappast året runt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."