Graffare
2009-07-17 10:19
Handla med aktier - hur gör man?
Jag har länge funderat på att köpa lite aktier, inget "seriöst" sparande men det är ju roligare än ett fast belopp på något dammigare sparkonto. Men hur fan gör man? Det verkar ju finnas en uppsjö av konstiga fonder/blankningar mm. Någon här som vet?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
köp aktier med anknytning till vapen och sprit. som gjort för att tjäna pengar på
(”)_(”)_.-””-., ´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara ( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18
nu spekulerar jag: Man tar kontakt med en aktiemäklare (lär inte heta så men ordet dök upp i huvet ;P) sedan säger man att man vill investera si å så mycket pengar och har funderat i det här å det där. Han kommer skratta å säga att så lite pengar inte är värt att handla med för honom så då luras man till att lägga mera pengar eftersom han vill ha 15-25% av avkastningen på hela klabbet. givetvis en win-win. Han tar dina pengar å vinner om du vinner. Det jag vill ha sagt med det här är att det finns vissa personer som är legitimerade aktiehandlare och det är via dom du ska köra om de ska vara nå skoj. annars är det ju bara köra vilken jävla skit fond som helst, men då har du inget å säga till om vad det gäller vilka aktier som köps och säljs. //Yde - nått sånt har huveverk
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
finns rätt mycket bra böcker att läsa innan du sätter igång, skulle rekomendera tradingguiden som är väldigt grundläggande. Men om du inte har lust att lägga ner tid så är det enklaste att köpa lite olika large cap bolag som du tror på. Men först måste du givetvis ställa dig frågan hur stora risker du är beredd att ta.
Ja, jag har dyslexi.
Nu är jag brutalt färsk på aktier och allt vad det heter, men om man skulle köpa lite aktier för kanske en femhundring, så kan man ju fylla på med en hundra släng i månaden eller så.. Jag har funderat åt det hållet lite, det är ju väldigt billigt nu! Sen vart man ska lägga pengarna har jag inte en blekfet om, jag vet bara att man kan öppna ett aktiekonto på internet, Nordnet eller vad det heter ska tydligen vara väldigt billiga med typ 9:- per överföring. Jag tänker iallafall inte lägga mer pengar än att vardagen går vidare som vanligt på den ekonomiska stigen, man får väl tänka en 4-5 år frammåt eller nåt.
- men nog om dig nu.
men om du har tänkt att köpa aktier för 500 och sen fylla på med en hundring i månaden är det ju bättre att investera i fonder. det blir ju inga belopp om du satsar så lite, sen får du ju tänka på att det är lite komplicerat att köpa så få aktier om du nu tänkt att du ska investera i lite olika bolag med de 500 kronorna. man köper aktier i blockvis, dvs du köper inte 23 st eriksson aktier utan tex 100 st. sen om du handlar via din bank så tillkommer ju courtage, en avgift för att de köper och säljer åt dig. den avgiften kan variera, handelsbanken tror jag tar 150 kr upp 300 kr. men snacka med din bank så kan de hjälpa dig.
Philip: Precis, ska man handla med aktier ska man nog slänga in en större slant så att det lönar sig. Men man ska väl även ha som grundregel att dom pengar man slänger in på aktier är pengar som man faktiskt har råd att bli av med. Och har man ett sparkapital på 50-100 000kr så är det kanske inte så smart att satsa rubbet på aktier, även om du för dagen har råd med detta. 50-100 000kr kan behövas till insats på lägenhet, bilköp, whatever. Men jag ställer samma fråga som trådskaparen, hur går det till praktiskt? Att anlita nån sorts "aktiemäklare" verkar ju värdelöst. Varför ska en till snubbe vara med och tjäna pengar på mitt kapital?
^^men så funkar det inte, en vanlig aktiemäklare på typ seb, handelsbanken etc tar inga procent på din avkastning. banken tar en avgift i form av courtage, inget annat. klart att de tjänar mer på en gubbe som satsar flera miljoner då avgiften blir högre och fler affärer görs. sen klart det finns proffisionella rådgivare som jobbar med bara dina placeringar och därför tar en avgift eller procent på avkastingen. men en normal kund betalar bara courtaget som sagt. snacka med din bank är det bästa du kan göra. tänk också på att det är 30% skatt på vinsten också, så om du satsar 500 spänn och du tjänar 10% på en aktie (vilket måste betraktas som en bra avkastning) ska du skatta 30% på de 50 kr som du tjänat, så det blir inga stora belopp direkt. sen ska du alltid tänka på att sprida riskerna i olika branscher och inte satsa allt på ett bolag. men som sagt, rör det sig om så lite pengar är det bättre att satsa på tex en aktiefond så gör du en stående överföring varje månad. som capkillah skrev, du ska ju absolut inte satsa pengar som du inte har råd att förlora, och tänk på att börsen går ner också så sitter du där ett år senare med ett halverat värde på ditt innehav måste du antingen ha råd att ta förlusten eller ha tid att vänta ut svackan. en idé kan ju vara att ha en stopp loss funktion så att aktierna per automatik säljs vid en bestämd nedgång i %. men snacka med din bank så kan de hjälpa dig, du kanske inte får så mkt uppmärksamhet men fråga de vad som passar ditt sparande och i så fall vilka bolag du ska investera i. om aktier är aktuellt kommer de förmodligen rekomendera large cap bolag, dvs den listan på börsen där de största bolagen finns registrerade på, tex ericsson.
Handla med aktier om du tycker det är kul, men gör det isf med insikten att det inte är alls lika lönsamt som att sätta pengarna i en indexfond.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Som jag skrev ganska tydligt så tänker jag inte lägga ner mer pengar på sånt här än vad jag klarar mig utan, det vore i sånna fall tänkt som en rolig grej där man prövar och känner lite. Jag har som sagt ingen erfarenhet över huvud taget, och då känns 500 spänn faktiskt ganska lagom för mig iallafall till att börja med, sen har jag ju ingen större erfarenhet av fonder heller så. ;)
- men nog om dig nu.
Jag använder www.avanza.se för mina aktieaffärer.Refused Du måste skämta, jag slår årsutvecklingen på vilken fond som helst på en månad. Det lär ju inte fortsätta vara så men att hålla sig över index blir inget problem.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Negative - då måste du ju vara väldigt duktig investerare om du slår årsutveckligen på samtliga fonder. jag försöker ha som mål att slå börsindex. sitter med lite skit från förra sommaren som drar ner mina stats men det ska nog lösa sig. men om du slår alla fonder borde du ju pissa på omx index?
Negative om det inte lär fortsätta så har du väl inte så mkt att komma med. det intressanta är ju avkastning över tid, inte hur högt man kan swinga.
cry me a river! --> thcrew
(men synd är det ju, annars hade du ju haft x antal tusen miljarder om typ 5 år. hade gärna tagit en miljard eller två.)
cry me a river! --> thcrew
Negative: Isåfall är du världens överlägset bästa investerare. Ett annat alternativ är att du haft variansen på din sida (aka "tur") hittills.
Jag har fått en del bra tips, hittat flera kursdubblare, anledningen till att jag började var jusst att jag såg ett guldläge i citigroup i mars. Som sagt, det lär knappast fortsätta uppåt i denna fart, framför allt för att jag inte har intresse av att daytrada, ska i stället ligga lång i de aktier jag redan har. Mitt råd är att när man handlar med aktier så bör man ha pengar i 4-5 bolag eller fler, riskspridning är bra, men å andra sidan kan man tjäna grova pengar på att bryta mot den regeln när det behövs. Jag tror att om man sprider sig ut på large cap så kan man nog rida ganska långt på konjunkturen. Det är bull market nu och kommer vara några år framöver. All lycka.
Negative: Hur bedömer du dina case? Vad har du för utbildning/kunskap på mikro- resp makroekonomisk nivå? Hur utvärderar du dina affärer i efterhand?
En annan viktig sak, rör inte warranter förrns du tycker att du kan allt om dem.
Refused: Jag har ingen formell utbildning i ekonomi. :) Är tekniker. Jag har läst en hel del om teknisk aktieanalys, de är viktigt om man ska ligga kortare perioder. Vill du ligga lång i ett företag så spelar utvecklingen på kort sikt mindre roll. Det som är viktigt är att man förstår hur TA fungerar, för på så sätt blir man inte rädd och paniksäljer för att kursen går ner. Men om jag ska ligga längre än en vecka i en aktie så vill jag vara insatt i företaget. Att känna till om de har en planerad presskonferens eller ett pm kan förhindra otäckheter. Läsa kvartals/årsrapporter är också viktigt. Teknisk aktieanalys räcker bara så långt Min sämsta affär så här långt var en chansning i en nyemission i ett oljebolag, -20%. Det jag märkt är att man inte får vara för girig, sätt ett avkastningsmål på aktien innan du köper, och håll dig till det. I Benchmark oil så hade jag en kraftig uppgång veckan innan fallet, hade jag sålt då kunde jag gått med 30% vinst men eftersom jag ansåg att företaget var undervärderat så stannade jag kvar. När nyemissionen/sammanslagningen var genomförd så dök kursen. Den dyker fortfarande efter att jag sålt, potentialen finns kvar men det var för höga risker för att marknaden skulle vilja dra upp priset till de nivåerna jag var ute efter.
Haha. Som någon skrev. Du ska nog ha ett kapital på >100 000-150 000 k för att investera i just aktier. Avanza är ok (rätt låga courtage och en ok köp/sälj funktion, graferna kukar ur ibland men whatever). Ha en rätt kort investeringshorisont (du är ung). Lite basic portföljteori för dig - du bör ha över 12 aktier i spridda industrier, köp och sälj inte för ofta men skär alla förluster där du tappat 20%. Tänk på att skatten är pillig om du inte tjackar nån tjänst för det. Rent generellt, planera hela din ekonomi, vilka avdrag kan du göra, har du andra tillgångar du kan kvitta ev förluster mot osv. Läs mycket. Den som vet mest vinner. Gl hf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Erkan: Rent logiskt finns det iofs inget rationellt att sälja för att en aktie gått ner/upp en viss procent. Den är fortfarande värderad till marknadspris, tidigare utveckling har ingen korrelation med framtida, och den aktien du köper istället kan lika gärna fortsätta ner.
Kapitalförsäkring så slipper du både deklarera och skatta.
Refused Rent logiskt kan man också hävda att det inte är jättenice att någon som inte vet något om aktier tappar mer än 20% på sina investeringar i försök att lära sig hur det fungerar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kapitalförsäkring så slipper du både deklarera och skatta. men du kan inte kvitta i så fall om jag förstått saken rätt
Nej du kan inte kvitta eftersom det inte deklareras, men om du går +3% i snitt eller mer per år så tjänar du på det.
Erkan: Kan man inte förlora mer än 20% om man switchar aktie, eller hur menar du? Om det fanns något i längden vinnande med stoploss borde man väl sätta den mkt snävare än så. Men visst, jag kan se poängen för en nybörjare, eftersom de gärna tenderar att dras med i entusiasm och stora visioner. Dock tror jag ett viktigare råd isf är att bara handla högomsatta aktier. Då slipper man de värsta dreven.
du kan handla direkt genom din bank, farsan sitter och grejjar med aktier dagligen på sitt nordea konto. men du lär ju studera börsen en aning innan du börjar köpa random aktier, det är en hel del att hålla reda på
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "