I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mayafolkets kalender

Övrigt - Blandat

2009-07-16 01:31

Mayafolkets kalender

Sägs att världen ska gå under 2012, inte hört mycket om kalendern och vet knappt vad det är.

Men finner det jag hört väldigt intressant och skulle vilja veta mer, någon som kan förklara mer vad denna kalendern är, vad det är som gör att den är så "trolig", samt länka fakta sidor ( på svenska ), har googlat men hittar inget som ger mig en "bra uppfattning" på vad det är.

2009-07-16 01:35
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-16 01:39
Mayakalenderns stora årscykel, era, omfattar 13 Baktun, tiden 3114 f.Kr. – 2012 e.Kr., med Holocén notation 6887 – 12012. Vid det valet verkar talmystik snarare än någon naturlig cykel ha spelat in. Att lägga märke till i dag är att cykeln slutar den tjugoförsta december 2012.
tag ett stycke bro<br>tag ett stycke brand<br>blanda, skrik ageri

2009-07-16 01:40
Tackar för svar men tänkte att det alltid är kul att diskutera och dela vad man själv vet och har uppfattat oxå, därför kan det vara kul med en tråd om det ;)

2009-07-16 01:43
Du uppmanade inte till diskussion, dessutom har du svårt och diskutera något du inte vet någonting om, dessutom finns det trådar om ämnet i vardagsfilosofi.

Se gratisdokumentärerna Zeitgeist och Zeitgeist: Addendum, googla efter dem, kan streama/plocka hem från deras hemsida. Tar upp det här bland annat om jag nu inte blandar ihop det med någon annan dokumentär.

2009-07-16 01:43
Just det jag hittar när man googlar är "förklaringar hur dom räknar" och bla bla bla..
sen att jordens undergång ( knappast ) sker 21 December 2012.

Tänkte mer, VAD gör att man tror att jordens undergång sker 2012?
Vad HAR redan hänt som Mayafolkets kalender har "vetat innan det hände"?
Varför har Mayafolkets kalender fått sån stor uppmärksamhet som den har?

2009-07-16 01:44
Tackar för svar men tänkte att det alltid är kul att diskutera och dela vad man själv vet och har uppfattat oxå, därför kan det vara kul med en tråd om det ;)

ah, fett intressant. dom var ju inte helt bakom flötet heller, mayaindianerna. och det är alltid fascinerande med olika kulturers tideräkning. just den här är ju lite extra intressant för att dom ju uppenbarligen hade benkoll på solen, månen och olika planeter. men varför kalendern slutar just 2012 har forskarna inte luskat ut. lite antiklimax ifall det visar sig att indianerna bara inte orkade räkna längre än så.

2009-07-16 01:44
Kaneida:
Okej, ska kolla efter det! :)
Har hört lite om kalendern, och är allmänt nyfiken men hittar dock inte så mycket som förklarar mina funderingar kring den :)

2009-07-16 01:50
Som jag uppfattade lite så verkar allmänhetens (västerländska) uppfattningen om mayakalenderns slut 2012 och den astrologiska uppfattningen (som mayakalendern kan vara baserad på) skilja åt en smula. Alla tänker, 2012 tar mayakalendern slut och då går jorden under av någon anledning, yeah right.

Tror det var Zeitgeist som tog upp det lite, att det som tar slut 2012 är något astrologist tidspunkt slut, typ man går från oxens tecken till något annat tecken, vilket kommer innebära att vi går in i ett nytt andligt era, kommer inte ihåg om det var tusende eller tiotusende år som en cykel tog slut och en ny påbörjades (inte Doggelito Cykel på köpet alltså). Vissa anser att det kan ha varit nu 2012 som den kristna tusenåriga rike skulle ta sin början istället för den misslyckade millennieskiftet 1999/2000. Det råder delade meningar om året 0. Vissa menar att året 0 var när jesus föddes, andra när han dog, andra tror att det börjades räknas när han var 36 år gammal eller något osv. Dessutom så är tidsberäkningen annan i andra religioner, exempelvis islam vars år 0 är 400 år senare typ.

2009-07-16 01:51
sorry för osammanhängande text, upprepade ord i samma mening, stavfel, svengelska, slang etc. orkar inte renskriva atm. På väg isäng.

2009-07-16 01:56
Kaneida:
Fick en liten klarare bild.

Hört att kalendern tex tagit upp att "runt detta året kommer två stora objekt förstöras som är världskända", runt det året så jämnades tvilling tornen med markens nivå.
Är detta bara skit snack jag hört eller säger kalendern nått om detta + att det "slog in" ?

2009-07-16 01:59
skitsnack

2009-07-16 03:12
Så vitt jag vet är det enda som bygger up hypen med 2012 är att polar skiftet är beräknat att hända detta år och detta tror så klart konspirationsnissarna hänger ihop på nått sätt med maya kallendern?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-16 06:30
Fan va sämst av dom att inte överleva till domedagen
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2009-07-16 17:30
det är slutet på den värld vi är vana vid, det är ett paradigmskifte av det medvetna som sker. alla aspekter av civilisationen kommer att förändras iom det.. kulturellt, politiskt, vetenskapligt osv osv
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-07-17 19:25
Kolla på denna dokumentären om Nostradamus, Mayaindianerna, egyptierna mfl. och hela 2012 grejen. Intressant skit.
http://tvshack.net/documentaries/Nostradamus_2012/
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-07-17 19:25

2009-07-17 22:48
Hade det inte varit konstigare om kalendern hade varit oändlig, än att den faktiskt tar slut?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-07-17 23:20
Kalendern tar inte slut 2012. Den fortsätter fram till 2340. Kollar man på kalenderna så ser man detta. Jag har själv varit där ett par gånger, senast för 3 år sen. Varit på museum osv. På varenda kalender ser man att det går fram till 2340.

2009-07-18 01:35
Jeffi
så vitt jag vet förstår vi inte mekanismen bakom polskiftet, att det skulle ske 2012 är bara rena gissningar. visst, vi kan observera cykliska företeelser, men då har vi ju också enorma felmarginaler att ta hänsyn till. är ju somsagt inte länge sen istiden var nära anstående.

personligen tror jag vi varken kommer se polskifte eller undergång 2012.

Refused, nej. Jorden går under varje nyår när kalendern (vår dvs) tar slut - vet du inte det? Egentligen är det väl inte svårare än så. som jag förstått det, av det lilla jag tvingats läsa igenom på detta forum, är väl mayakalendern cyklisk - om än med långt vidare perspektiv än den gregorianska diton. svårt att vara både cyklisk och "oändlig", fyller ju inte direkt någoin funktion att skriva en komplett cykel mer än en gång.

förövrigt upprepar jag de visa ord som brukar nämnas i dessa sammanhang:
Mayaindianerna kunde inte ens förutspå sin egen undergång, så vafan skulle de förutse vår för.
cry me a river!
--> thcrew

2009-07-18 05:58
Mayaindianerna fick annat skit att göra helt enkelt. Torka och svält,.. Antagligen så fick "de vise männen" fullt upp med att packa sitt skit och dra dit maten fanns haha
mama said knock you out

2009-07-18 11:17
vi gjorde en låt om precis topicen som ni diskuterar nu. den säger oxå mkt om våra politiska inställningar. peepa den:

Länk till http://www.myspace.com/GuerillaWarTactix

"Guerilla War Tactix - Doomsday 2012"
GUERILLA WAR TACTIX - BLACK MASS RITUAL - HUMAN GENOCIDE PROCESS - www.myspace.com/GuerillaWarTactix - Album Out Now!

2009-07-18 11:39
2012 Har INGET med politik att göra, dom två sakerna går inte ens ihop.

Och btw så är det inte Dec 21 2012 som gäller utan 28 Oktober 2011!

Jag kan berätta varför men skulle ta lång tid, kan posta en video som däremot förklarar maya kalenderns RIKTIGA syfte, bland annat som en forskare från sverige fått fram; Carl Johan Calleman. Rekommenderar att googla hans namn och kolla runt lite på hans hemsida! Eller ifall man har ballsen, köpa hans böcker, öppnade verkligen mina ögon!
Follow the dao, right about....NOW!

2009-07-18 11:41
Ian Lungold föreläsning om mayakalendern

Han förklarar precis hur den funkar och ger en jävligt bra introduktion till maya kalendern, finns andra videos som "The evolution continues" som ger mer in depth!

2009-07-18 12:11

Tror denna film kommer bli riktigt bra.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2009-07-18 20:14
nåt som talar emot att filmen skulle bli bra är att det är samma regissör som day after tomorrow...

besatt av jordens undergång ?

2009-07-18 20:18
Fuzz

Rekommenderar att googla hans namn och kolla runt lite på hans hemsida! Eller ifall man har ballsen, köpa hans böcker, öppnade verkligen mina ögon!

det är vad det hela bubblar ner till som vanligt.. KÖP skiten... nu marknadsförs domedagen och går i trender... jag väntar nog till 2013 och klipper dom på rean

2009-07-18 20:50
Langa mer fakta, väldigt intressant läsning.

2009-07-18 20:56
Trist för maya-kulturen att giriga europeer utrotade dem innan Den Stora Undergången.....
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-18 21:08
vad är polskiftet? sorry för off topic

2009-07-18 21:16
polskiftet är väl kortfattat att nord och syd-polen byter "plats". Alltså rent magnetiskt, inte massa is som flyter iväg. En kompass skulle då alltså peka söderut istället.

Vad som skulle orsaka detta, när det sker och vad det skulle få för konsekvenser verkar det finnas massvis av teorier om, de flesta är överens om att många (men inte alla) skulle dö och att en ny "era" skulle följa.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-18 22:03
Varför är det bara Soulpat P15 och inte exempelvis wikipedia eller valfria andra källor som vet vilket år det är, istället för 2012, som kalendern tar slut?

Tänkte bara att du kanske skulle ta andra källor om vi nu är på ämnet, och du är den enda som går emot.

2009-07-18 23:07
Största riskfaktorn för att "undergången" / "epokskiftet med massdöd" ska inträffa 2012 är om antalet foliehattar når kritisk massa och orsakar en implosion.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-07-19 12:43
wackcent P25
Ja men det handlar inte om det, klart man måste sälja böcker ifall man skriver böcker, right?
Dessutom ifall du tror att dom alla är penga hungrande horor så har Ian Lungolds alla videos "copy right" att man får kopiera och ge bort till vem man vill.

Jag tror iaf på detta, har gett mig utdelning i livet och jag kan få saker och ting att funka till min fördel and crazy shits have happend.. så jag vet inte jag rekommenderar bara folk att kolla upp och inte ge in för hela 2012 scaren.

Also, jag har en av callemans böcker, ifall någon är sugen på riktigt så kan man få låna, eller få ifall du ger bort den till någon annan efter att ha läst själv!
Moderator

2009-07-19 13:06
senaste avsnittet av bullshit rekomenderas varmt för er som är nyfikna på 2012. i övrigt har mabande sagt allt som behöver sägas som vanligt.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2009-07-19 14:06
Känns som om vissa människor här borde ta kontakt med psykhemmet.
Kultursnobb

2009-07-19 14:22
Fuzz - Du vet väl att "klart man måste sälja böcker ifall man skriver böcker, right?" är en typ av cirkelresonemang? Med internet behöver man inte skriva böcker för att bli läst, utna han kan publicera sina texter på godtycklig sida / forum som accepterar dem = massiv spridning och han kan "upplysa" fler med wordpress om han använder sig av tryckpress ;)
Videorna är väl inte mer än promotionmaterial för att folk ska köpa böckerna eller hyra in honom som talare.

Det hela reducerar i alla fall ner till detta: Om "undergången" är på väg - varför tar han betalt? Pengarna kommer ju inte vara värda nåt efter "den stora omvälvningen".

Preview för Bullshit! S7E4 (som Legoland rekommenderade): www.sho.com/site/video/brightcove/series/title.do?bcpid=14033851001&bclid=28919763001&bctid=28992656001

10-4, over...
Producent

2009-07-19 14:41
folk får det om bakfoten,
handlar inte om världens undergång utan att vi går in i en ny tidsera som involverar kraftig utveckling vilket kommer innebära självständighet på en helt ny nivå..

och eftersom samhället och minoriteten som är "rikast i världen och styr" livnär sig på att vi är beroende av dom så går dom ut med allt utom sanningen via deras påhitt som TV, radio, m.m.

skulle det vara jordens undergång så är det inte naturligt utan för att en minoritet av befolkningen är för rädda för att möta sanningen..
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2009-07-19 14:44
cliche - Observera citationstecknen kring "undergång".
Fortfarande: på vilket sätt behöver "sanningssägarna" stora mängder pengar när "förändringen" bara är ett par år bort? Känns som att bara boendekostnad och mat (okej, internet också) är täckta så är det bara att vänta in det och sen leva lycklig resten av sina dagar ;)

10-4, over...

2009-07-19 14:46
Du är väl f.ö. medveten om att Internet är ett av "deras" (d.v.s. den rikaste minoritetens) påhitt, va? :)

10-4, over...

2009-07-19 15:16
Hur kom den rikaste minoriteten in i bilden?

2009-07-19 15:27
cliche tyckte av nån anledning att de var relevanta, men han är ju åå andra sidan kanske en aning konspiratoriskt lagd :)

10-4, over...

2009-07-19 15:47
vad jag vet så sägs det ju att på dagen tsunamin inträffade var det en våg i kalendern, dock säger ju alla maya-nördar att 2012 är det bara är en början på en ny era, personligen skiter jag i vilket.
typ, eller?

2009-07-19 15:56
Okej.. Bilderberg Gruop har nog inte så mycket med Mayakalendern att göra.

Men samtidigt ska man inte vara så trångsynt som många i tråden är. Att det kommer ske ett solfenomen (eller vad man ska kalla det) 2012 är väll inte omöjligt? Mayafolket lyckades ju klura ut att jorden inte bara roterar utan även "vobblar" vilket gör att detta fenomen uppstår. Vad detta fenomen, som tydligen ska ske vart 20 000 år eller nått, innebär är man väll inte säker på? Polskifte? Naturkatastrofer? Vem vet.
Samtidigt känns det som världen är vid bristningsgränsen på många områden, tex. klimat, ekonomi, befolkningsmängd, oljan tar slut, regnskogens skövling m.m. så en undergång nåstans 2012 känns ju idag tyvärr inte så avlägset.

Om vi ska fortsätta på detta med Bildenberg group så finns det folk som anser att BG iscensatt den ekonomiska krisen, att klimathotet är en bluff och att det finns gott om olja. Alla dessa delar är delar av ett pussel som tillslut kommer resultera i en "new world order" i form av ett "one world government". Och detta är heller inte helt omöjligt. Faktiskt. Nu ska man inte välja allt konspirationsteoretikerna säger med hull och hår, men det fins en del skrämmande skit som är värt att tänka på.
Federal reserve bank tex, är inte federal ö.h.t utan helt privatägd (av folk i BG). Och ni som vet vad Fderal reserve fyller för funktioner så förstår ni också hur lätt de egentlgen skulle vara för dom att iscensätta denna kris. Det var bara ett exempel.

Det är inte fel att vara open-minded.

2009-07-20 00:02
Fan vad jag längtar till nyår 2012/2013 och inget fortfarande hänt så folk kan avfärda den där kalendern en gång för alla.
Intressepenisen hårdnar!
Producent

2009-07-20 00:14
information som jag kommit över säger att det var släkt till bush och "deras" släktträd som plundrade mayafolket på deras information och utrotade dom mer eller mindre..

här finns lite information om diverse saker för den intresserade;

Länk till http://www.maya12-21-2012.com/
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2009-07-20 00:23
Saken är väll den att Maya kalendern säger ju inte att JORDEN ska utplånas eller att allt liv på jorden kommer gå under.

Det handlar väll mer om att vi som sagt kommer i en ny era utav något?.

Men vi får se ska bli intressant att se vad som händer 2012 - 12 - 21.

2009-07-20 00:29
Någon som kan länka Planet X avsnittet med bullshit? som man kan se hela?

2009-07-20 00:32
hittat*

2009-07-20 12:57
cliche
hur kom du åt den infon?
 http://www.myspace.com/murderdem

2009-07-22 18:07
Dämn! Jag undrade lite över om GW skulle komma in i tråden, men cliche fixade det :D
Sen är frågan varför det inte finns några bra webbdesigners bland foliehattarna - en center-tagg, allt på samma sida och svart bakgrund? KOM IGEN FÖR FA...!!

mrn - Du tror inte du skulle kunna hitta den bilden / citatet? Skulle vara kul att kunna bekräfa att det inte är samma påhitt som att "Nostradamus förutsa 11:e september" :)

10-4, over...