I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa färg - Skillnaden mellan billig och dyr?

Övrigt - Blandat

2009-07-06 12:36

Köpa färg - Skillnaden mellan billig och dyr?

Jag ska köpa färg idag och har 50% rabbat på dyr färg, men min flickvän tycker fortfarande att vi kan komma billigare undan... Men jag har hört att när man köper billig färg så lurar man sig själv eftersom man behöver måla fler lager med färg än med dyr? Är det sant? Finns det fler skillnader?

Livets vägar kan föra dig vart som helst...

2009-07-06 13:07
vad menar du för färg?
färg man målar väggar och liknande med pensel/roller?
sprayfärg?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-07-06 13:18
om du inte ska måla en lådbil så köp något bra. de e la värt att det håller ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-06 13:24
Jag köpte billig färg när jag skulle måla om lägenheten. Det var en vit färg som behövde målas om 3(!) gånger innan vi blev nöjda. Ett år senare köpte jag en dyrare färg av samma nyans. Det räckte med att måla en gång. Undvik att måla med färg som är "anpassad till tak och vägg".
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-07-06 14:05
Dyr färg täcker bättre om håller mkt längre...kanske inte spelar någon roll om du bor i hyresrätt o ska dra om 1 år men ska du köpa eller bo där i 10 år så kommer det vara stor skillnad.

2009-07-06 14:11
Jag köpte en dyrare färg, mycket lättare att måla med, och det behövs färre lager.

Helt klart värt att lägga ner lite extra kronor på att få det bra.

Känns väl kanske inte så lönt att fräscha upp och göra snyggt i ett rum, om det inte blir snyggt ändå pga färgen...!?

2009-07-06 14:20
Yttervägg och en vanlig rumsvägg är ju förstår stor skillnad också.
Intressepenisen hårdnar!

2009-07-06 14:26
jag ska måla om i ett rum, var kanske bra att nämna:) Så resultatet blir oftast sämre ju billigare färg man köper?
Livets vägar kan föra dig vart som helst...

2009-07-06 14:34
Köp den dyra. Och om du ändå bara ska måla ett rum behövs ju inga större mängder ( om du inte bor i slott då)
Sen brukar vi i branchen ( hehe) rekomendera att köra 2 strykningar iaf.

2009-07-06 14:53
köp aldrig billig färg när du ska rulla vägg, du sa ju att du hade 50% rabatt på den dyra så du kommer ändå undan billigt
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2009-07-06 17:32
den dyra utan tvekan.. annars kan du lika bra måla med vatten typ..
vafan.. skit i de du!

2009-07-06 18:10
Det finns många faktorer som hjälper dig att välja precis hur mycket pengar du vill lägga ner på färgen.
Som ovan nämnt så är det så underbart bra att köpa en dyr färg (Ironin flödar från min sida) när det kommer till att måla om en innervägg. A och O är grundarbetet innan målningen.

Det alla som rekomenderat dig att köpt dyr färg missat är t.ex:
-Vad sitter där idag? Tapet? En chockrosa färg?
Sitter det en tapet där idag så kommer du behöva ta bort hela tapeten/skära bort skarvarna och spackla över dessa och då LOVAR jag dig att det inte spelar någon roll om du har köpt en svindyr färg från t.ex flügger för tapeten kommer att äta upp 75% av all färg du smäller på väggen. (med andra ord, dum idé) Sitter det en chockrosa färg så kommer du att behöva lägga på ett par lager med färg i vilket fall som helst eftersom att du inte är en proffesionell målare och troligtvis kommer att få det flammigt (jag antar nu bara eftersom du ställer en sådan fråga som du gör att detta är första gången du ska måla om). Då kommer du alltså att lägga ut en hel del pengar på färg som du ändå kommer att behöva måla över.

-Vad är det för märke/leverantör på den dyrare färgen?
Att en färg är dyr betyder absolut inte att färgen är bra. Som nämnts ovan så är en färg som är lämpad för både golv och tak kanske inte den bästa färgen som skapats, men jag lovar dig att även de leverantörer som tar fram dyr färg har dyr Golv&Tak färg.
Det du ska titta på / tänka på när du ska måla om är att alltid ta mycket färg på rollern (det ska ju inte drypa om rollern men den ska heller inte vara "smygblöt") annars så händer ingenting och du får en flammighet.

-Vilken kulör på färgen ska jag ha?
När det kommer till färgval så kommer du ju behöva titta på rummets ljushet och vilken färg på möbler du har / tänker skaffa, men även golvet spelar stor roll i ditt val av färg. En vit färg passar med de flesta andra färger men kanske inte är så roligt att ha på väggen. Är det så att du hade tänkt att ta en specialbruten färg som kanske skiljer sig från vad som normalt finns så kommer du ju behöva bryta färgen, vilket jag rekomenderar att du överlåter till din lokala färghandlare. Gäller det standard kulörer så spelar det inte någon större roll däremot. Det som dock kommer att säga bu eller bä är ditt grundarbete. T.ex är väggen vit idag och du ska måla vitt igen, ja då spelar det egentligen ingen större roll om du köper en snor dyr kontra en billigare variant.

Har du fler frågor så är du välkommen att höra av dig till mig då jag jobbar med att sälja detta :)

2009-07-06 19:02
"
Som nämnts ovan så är en färg som är lämpad för både golv och tak kanske inte den bästa färgen som skapats, men jag lovar dig att även de leverantörer som tar fram dyr färg har dyr Golv&Tak färg.
" Verkar inte helt säker på dig, då jag har svårt att tro att man målar golv..

2009-07-06 19:12
Ta en tripp till närmsta färghandel och fråga dem om de har golvfärg för betong , färgpigment för parkett golv eller en oljefärg för ett standard furugolv...... I vilket fall som helst så var tanken att skriva Vägg & Takfärg.

2009-07-06 19:41
Var dålig på att få fram ironin.

Nu är vi ändå här såå.. Köper att man målar betonggolv etc.. Men annars kallas det väl att man behandlar golvet eller använder färgpigment inte målar om golvet för att få en annan nyans? inte så att du dammar på chockrosa färg på ett klickparkett golv?. Iallafall det är inte så att du målar väggar och golv med samma färg. (kanske betongväggar och betonggolv då).

Blev lite intressant, Man målar väl inte golv när det blir slitet?!

2009-07-06 19:44
Det stämmer att det heter att du behandlar ett golv när du adderar färgpigment till lacken/oljan för att färga golvet till en annan nyans än vad den en gång i tiden hade. Men du kan även lacka om golvet med en lackfärg som är speciell för trägolv.

Sen slipar du ju ner golvet innan du behandlar det, speciellt parkettgolv.

Men nu var det väggfärg vi pratade om så back to topic.