Det finns många faktorer som hjälper dig att välja precis hur mycket pengar du vill lägga ner på färgen. Som ovan nämnt så är det så underbart bra att köpa en dyr färg (Ironin flödar från min sida) när det kommer till att måla om en innervägg. A och O är grundarbetet innan målningen. Det alla som rekomenderat dig att köpt dyr färg missat är t.ex: -Vad sitter där idag? Tapet? En chockrosa färg? Sitter det en tapet där idag så kommer du behöva ta bort hela tapeten/skära bort skarvarna och spackla över dessa och då LOVAR jag dig att det inte spelar någon roll om du har köpt en svindyr färg från t.ex flügger för tapeten kommer att äta upp 75% av all färg du smäller på väggen. (med andra ord, dum idé) Sitter det en chockrosa färg så kommer du att behöva lägga på ett par lager med färg i vilket fall som helst eftersom att du inte är en proffesionell målare och troligtvis kommer att få det flammigt (jag antar nu bara eftersom du ställer en sådan fråga som du gör att detta är första gången du ska måla om). Då kommer du alltså att lägga ut en hel del pengar på färg som du ändå kommer att behöva måla över. -Vad är det för märke/leverantör på den dyrare färgen? Att en färg är dyr betyder absolut inte att färgen är bra. Som nämnts ovan så är en färg som är lämpad för både golv och tak kanske inte den bästa färgen som skapats, men jag lovar dig att även de leverantörer som tar fram dyr färg har dyr Golv&Tak färg. Det du ska titta på / tänka på när du ska måla om är att alltid ta mycket färg på rollern (det ska ju inte drypa om rollern men den ska heller inte vara "smygblöt") annars så händer ingenting och du får en flammighet. -Vilken kulör på färgen ska jag ha? När det kommer till färgval så kommer du ju behöva titta på rummets ljushet och vilken färg på möbler du har / tänker skaffa, men även golvet spelar stor roll i ditt val av färg. En vit färg passar med de flesta andra färger men kanske inte är så roligt att ha på väggen. Är det så att du hade tänkt att ta en specialbruten färg som kanske skiljer sig från vad som normalt finns så kommer du ju behöva bryta färgen, vilket jag rekomenderar att du överlåter till din lokala färghandlare. Gäller det standard kulörer så spelar det inte någon större roll däremot. Det som dock kommer att säga bu eller bä är ditt grundarbete. T.ex är väggen vit idag och du ska måla vitt igen, ja då spelar det egentligen ingen större roll om du köper en snor dyr kontra en billigare variant. Har du fler frågor så är du välkommen att höra av dig till mig då jag jobbar med att sälja detta :)