I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fake-buda på tradera?

Övrigt - Blandat

Skivsamlare

2009-06-28 03:00

fake-buda på tradera?

Jo, kom att tänka på en grej, är det förbjudet att t.ex. be en kompis eller liknande bjuda på ens pryl på tradera för att få upp priset?

Ena delen av mig tycker det bordea vara det, men den andra delen tycker att kompisen kanske faktiskt vill ha saken ifråga? :P

hur ligger det till? :>

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Graffare

2009-06-28 03:13
Tänk dig vanliga auktioner... Klart att folk gör det men pratar inte om det

2009-06-28 04:04
det är ju väldigt svårt att bevisa, men man tycker väl att de borde märka när vissa varor kommer upp om och om igen trots att någon vunnit auktionen.

2009-06-28 05:30
klart det är okej, men om ingen skulle bjuda över din kompis.. så blir du ju lik förbannat skyldig att betala deras avgivt. Så dom skiter nog fullständigt i det

2009-06-28 07:20
Budtrissning
Budtrissning innebär att falska bud läggs i en auktion i syfte att höja försäljningspriset eller objektets skenbara värde. Budtrissning sker när en säljare är delaktig i budgivning på ett eget objekt, antingen själv eller via ombud. Detta är inte tillåtet på Tradera.

Det är inte heller tillåtet för familjemedlemmar och närstående att lägga bud i varandras auktioner, även om de har för avsikt att genomföra köpet.

Läs mer om Budtrissning

Observera särskilt: "även om de har för avsikt att genomföra köpet".

De skiter inte fullständigt i det eftersom folk ogillar förekomsten av falska bud.

2009-06-28 08:42
Det här har jag sett några gånger faktiskt. Skulle köpa ett par skor en gång och det var redan ett bud lagt, jag kollade säljarens övriga auktioner och såg att det var samma användare som lagt bud på alla hans objekt, något suspekt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-06-28 08:51
candide
Anmälde du det till tradera?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-28 11:00
Haha men smart människa
Hangaround

2009-06-28 11:41
Jag vet inte hur många gånger jag lagt bud på en kompis som brukar ha auktioner ute. Fast det är bara när han har har typ ett bud lagt,och det ligger på under hundringen när varan är värd flera hundra kr.

2009-06-28 12:02
Ja det tycker jag man kan få göra
min syrra gjorde det på en av mina auktioner, men då låg varan på typ 8 kr.

2009-06-28 12:27
INOK - Om din polare vill ha varan är det väl inte så svårt att erbjuda honom den innan du langar upp den på Tradera?

Fejkbud är bedrägeri och kan m.a.o. ge tråkiga konsekvenser (utöver avstängning från tradera).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2009-06-28 12:57
m.a.o ?

2009-06-28 13:51
Hyfsat vanlig förkortning av "med andra ord" :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-06-28 20:18
hände många ggr att man budade på en skivspelare och så blev man överbjuden av ngn med 0 i omdöme sen samma skivspelare (vafan de kunde klippa ny bild) va ute på blocket nästa dag.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-06-28 20:29
ja shit va länge sen det var man var på aktion på tal om detta! brukar ju vara fett många nu såhär sommartid, måste kollas upp! =)
((MAAD))

2009-06-28 21:17
Hur lugnt som helst jag gör det då o då om någonting ligger illa till eller om jag vill boosta cashen...men gör det inte för ofta o inte på varje auktion med samma användare som budgivare. Dom kan ju inte kolla o bevisa ett skit liksom...

Men jag skulle nog inte sätta det i system om jag var du.