Okej/inte okej att "privatsurfa" på arbetstid?
Anser du det vara okej eller inte okej att syssla med privata saker på internet under arbetstid (typ skapa den här tråden och glo runt på andra sidor)? Varför/Varför inte?
Beror väl helt på vilket jobb man har. Känner man att man har tid så varför inte surfa runt lite istället för att sitta och glo. Bara man får jobbet gjort så tycker jag man kan ta sig lite tid att slappna av framför whoa etc. Jag själv har ett jobb där vissa dagar kan bestå av 70% privatsurfande eftersom det inte finns något annat att göra, jag ska bara vara här i fall något händer. Jobbar på IT-support kan jag tillägga.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Toastare
2009-06-26 11:35
Det beror på företagets policy. Tycker det är Ok att kolla mail, läsa tidningen när man kommer... kanske nått mer när man får tid över. Men annars är det betald arbetstid. Många arbetsplatser har ju faktiskt koll på det där och kan se vilka sidor det surfas på, hur mycket och när.
Jag skyller allt på Emma!
5 min / h e la kontorsstandard om det inte finns några riktlinjer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
självklart beror det ju på jobbets karaktär (om man sitter framför en dator hela dagarna eller inte). men finns det någon som har en mer moralisk övertygelse om att det inte är okej? de arbetsplatser jag jobbat/jobbar på så har det ju inte varit direkta uttalanden från chefer utan mer nånting som man inte förväntas göra, i vissa fall har det dock stått skrivet att inget privatsurfande skall försikomma, men lik förbannat gör jag ju det ändå. Som du säger, elitz, så länge man sköter sitt jobb, och kanske inte skyltar med det. en frågeställning som poppade upp: är det en generationsfråga? kan passa på att fråga dig som jobbar på it-support (som jag nu bara antar har en inblick i det hela) hur mycket kan chefer kolla vad man surfar på och hur mycket utnyttjas det? självklart är det väl från chef till chef, men i runda slängar, hur mycket kollas det?
erorone: fem minuter per dag?! tror aldrig jag surfat så lite på jobbet, även om jag haft "häcken full".
Min chef skulle aldrig ha lust eller tid att kontrollera vad folk surfar på eller hur mycket. Tar ju rätt så mycket tid att kontrollera sådant ändå. Finns säkert program man kan göra jobbet enklare med det är inget vi kör med. Anställa väntas göra sitt jobb och göra det bra. En generationsfråga kan det mycket väl vara, med såklart en del undantag. Tror även det beror en hel del på hur man själv och datorn är placerad i lokalen. I ett öppet kontorslandskap där folk från flera håll kan se vad som händer på ens skärm lär man inte sitta och slökolla på youtube precis.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Jag privatsurfar nu och jag rätt säker på att det loggas men har svårt att se varför min arbetsgivare skulle surna över det när jag är aktiv och jobbar duktigt i övrigt. Har ingen aning om policyn kring detta, borde kanske kolla upp det...
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.
En ständig fråga som det inte finns något riktigt svar på (såvida du inte skrivit på något avtal med din arbetsgivare). Samtidigt som forskning visar på att personal blir nöjdare och mer effektiv om de får privatsurfa litegrann så finns det ju många chefer som skiter i sånt och bara vill ha ordning och reda oavsett.
Det vanliga svaret brukar ändå bli nånstans att man kan ta korta pauser i likhet med en fikapaus och kolla privata hemsidor som inte anses stötande (
porrsurf uppskattas inte ), typ mail, nyheter och dylikt.
Personligen är jag ju dock för att man slackar så mycket som möjligt på jobbet :)
Negative, negative. Our destination is Gaza.
sword nej nej /h = per timme
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så länge man inser att jobb är högsta prio och således sköter detta på bästa vis ser jag knappast några problem med det. Frihet under ansvar.
Look with your own eyes - See with your own mind
hehe tänkte väl det... PenDragon Håller verkligen med.
arbeit macht frei
Whats up med all arbetsmoral? Ditt arbete snor din fritid, sno tillbaka lite ffs.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Arbetet gör även så att man har råd att ha kul. :)
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor! http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
Hangaround
2009-06-26 15:57
Endeavour2 EXAKT! jag gör det hela fucking tiden. istället för att sitta och glo liksom.
http://matildaberggrens.blogg.se
Klart det är ok att surfa på arbetstid. Man ska ju göra allt man kommer undan med. Själv brukar jag även sova, sola, gå ärenden, stjäla grejer, gå till andra avdelningar och snacka med kompisar där osv. i all oändlighet. Jag har minst två timmar över varje dag som måste fyllas upp med något (och då räknar jag inte in en timmes obetald lunch)... Vi går in för att arbetsplatsen ska bli mer lik en fritidsgård för vuxna...
Kör helt på lifeforms linje.
spliff macht frei
det är väl bara soft att ha lite betalt. då kan man inte konsumera nånting = mindre smackaroner till statskassan = ledsen anders borg och eftersom anders borg är jävulens sändebud borde det alltså vara gudsfromt att slappa på jobbet
http://www.kommandot.se/wp/
Varför/Varför inte? Varför:
Vetenskapligt bevisad att måttligt surfande ökar produktiviteten i och med att man genom att lägga undan tid till privata angelägenheter/nöje och kopplar bort arbetet så slappnar man av och tröttnar inte på sina arbetsuppgifter lika snabbt, enklare och behålla fokus.
Varför inte:
Företagets policy, om surfandet börjar ta tid/fokus från arbetsuppgifterna. Mitt ovanstående avsnitt om att det är bra är menat att man gör det på under "dötid" eller när man tar "rast".
Beror väldigt mycket på även arbetsuppgifterna, deadlines etc.
Kort och gott, så länge det inte påverkar ditt arbete negativt så är det okej annars inte.
Det är inte ok, jobba för fan, det är därför du är där.. Sitt inte med privata saker, det hör till lediga stunder..
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
GZARZA Om du inte har några arbetsuppgifter då? Antingen av att du har varit så duktigt att du blivit klar långt tidigare än menat eller att det inte finns något jobb för tillfället?
Two Face Finns alltid nåt o göra, du får ju skapa jobb! Men ok, lägger du 5 minuter på nån privat sak och du har gjort det mesta som behövs så gör det väl inte så mycket
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Toastare
2009-06-27 00:29
Endeavour2 Jag jobbade för LFV då... surfade rätt friskt (inte porr) för att jag visste att jag skulle få gå för lågkonjukturen.
Jag skyller allt på Emma!
Jag surfar runt när jag vill, kan jobba samtidigt som jag gör det, så det stör inte mitt jobb eller så. Gör ändå mer än jag måste så ibland slösurfar jag ett tag bara för att jämna ut.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
som många har nämnt så beror det helt på vad man jobbar med.. jag har jobbat som mjukvaruutvecklare ett tag och skulle aldrig i helvetet klara mig utan "privat"surf och liknande aktiviteter som av vissa anses vara jobbflykt. de bästa lösningarna kommer man på när man bajsar.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
men jag måste säga att nu, när den enda som blir drabbad om jag gör ett dåligt jobb är jag själv, så blir det väldigt lite privatsurfande. moralen är så hög att jag inte varit utomhus de senaste fem veckorna
http://www.kommandot.se/wp/
efter att konjukturen försvagades och flertal varsel så har jag lite jobb att göra på mitt företag(programmerar robotar) Min arbetstid består av 90% surfande=)