[Nyhet] Fotboja På Unga
Ni har säkert inte missat de här nyheterna?
Har aldrig varit särskilt politiskt engagerad men det här är just fucking stupid.
Seriöst, fru Ask menar alltså på att vara inlåst hemma med fotboja skulle vara en bättre rehabilitering som ungdom än att få sitta på anstalt med vård?
På anstalter finns personal som är utbildade för att prata med ungdomar och få dom att vilja göra om sitt liv till något bättre när dom kommer ut och får en ny chans. Får man anstalt som straff blir det även en anstalt som ligger långt ifrån ens hemtrakter vilket ger ett miljöbyte.
Jag har själv en vän från skåne som hamnade på anstalt här i min hemstad Kungsbacka (Strax söder om göteborg) för att ha försökt mörda någon med kniv på ett disko när han gick i sjuan. I år tog han studenten, han gick det naturvetenskapliga programmet och gick ur med många MVG. Han är ett levande bevis på att anstalt hjälper, visserligen är det olika från person till person men med lite intelligens och hjälp för att vilja börja om på nytt så tror jag de flesta hamnar på bättre banor.
Jag kan inte komma på något positivt med en fotboja.. Man blir fast i samma hem som i många fall fick en att hamna på fel bana och med samma föräldrar som inte uppfostrade en på rätt sätt. Man blir knappast särad från sitt gamla umgänge med tanke på att man tvingas gå till skolan varje dag och det är oftast där man har sina vänner.
Ville bara vädra mina tankar lite
Shoot at you actors like movie directors
|