Al-anon fast för ateister
Hej. Har just varit på mitt första Al-anon-möte, och vänt i dörren i princip när jag såg vilken gudstroende utgångspunkt de har. Känner att jag däremot vill ta tag i mitt liv och skulle behöva hjälp med detta. Har gått i gruppterapi i strax ett och ett halvt år. Det har gett en del, men ger mig inte det jag behöver just nu - verktygen till att ta tag i de problem jag har (och dessutom är det sommaruppehåll just nu). Al-anon är alltså en stödgrupp till för anhöriga till alkoholmissbrukare. Vet någon vart man kan vända sig för något motsvarande, men med en mer icke gudstroende inriktning? Oerhört tacksam för svar.
är inte io-gtno nåt liknande?
IOGT-NTO
Intressepenisen hårdnar!
Nja, IOGT-NTO är en organisation för nykterhet.
Men kristna värderingar ja, mycket jesus prat där...
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Fan vad bull egentligen for nagon i din sits som behover hjalp. Vill man bli kvitt sitt beroende, vad fan ska Jesus och allt bibelsnack gora for en? Tycker du borde gora en anmalan eller nagot liknande.
At the gates of Eternity...
BC99 P26 - precis så känner jag det. Alltså, det är nog inte så mkt bibelsnack, men de 12 stegen som är den "modell" Al-anon och AcoA jobbar efter förutsätter verkligen en gudstro. Och det är något jag verkligen inte kan gå med på. Jag har haft problem med min uppväxt, och nu vill jag ha verktyg för att kunna lösa detta.
Här är de 12 stegen ifall någon undrar vad jag menar; 1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi förlorat kontrollen över våra liv. 2. Vi kom till tro på att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd. 3. Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, sådan vi själva uppfattade Honom. 4. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan. 5. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem. 6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel. 7. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister. 8. Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi hade gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla. 9. Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra. 10.Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast om vi hade fel. 11.Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om Hans vilja med oss och styrka att utföra den. 12.När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett inre uppvaknande försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
Det är inte så jävla bull ändå.. Min farsa har tillfrisknat riktigt rejält med hjälp av svenska kyrkan.. Men detdär jävla tolvstegsprogrammet har aldrig funkat på honom.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Lillfrida F18 fast har man inte en promille gudstro i sig så är det klart att det blir konstigt när man ska dra in religion/gud i det hela?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Tempuser : Fan vad larvigt. Alltsa jag menar absolut inte att forlolampa nagon har pa Whoa som ar troende, men seriost... give me a break. Jag tycker din asikt ar helt rattfardig och du borde faktiskt snacka med kommunen eller nagot om att fa ett religons-neutralt alternativ.
At the gates of Eternity...
12-stegsprogrammet är hyckleri. Nu kommer det komma folk och säga "nehe, det funkade för (insert random bekant)". Faktum är att lika många som beslutar sig för att sluta dricka utan tolvstegsprogram lyckas med att bli rena som de som går igenom tolvstegsprogrammet. Det handlar om vilja innerst inne, en vilja att bli ren. Sen vill jag klargöra om att 12-stegsprogrammet inte förutsätter att du har en gudstro som sådan, bara att du ska försöka se någon/någonting som en gudssymbol. Det kan lika gärna vara en ölburk som är just din gud. Jag säger inte att det är mer rätt, jag tycker det är en dålig grej att lära ut (att du inte är din egen herre, utan behöver seriös hjälp), hade varit bättre med ett 1-stegsprogram som löd: 1. Bestäm dig för att sluta och gör det.
Not a follower, so Twitter has never been an option.
teambanan P22 - alltså, att ha en gudssymbol och tro på den är väl att ha en gudstro? I övrigt är jag med dig. Men ja. Ersta vändpunkt har jag hittat via google. Kyrkodrivet och förutsätter gudstro. AcoA är i princip samma sak som Al-anon, dom har till och med 12-stegsprogrammet dom med. Alltså - jag vill bara ta tag i det här. Bli frisk (även om jag ärligt talat inte inte är säker på att det faktiskt går) och framför allt driven likt de andra drivna människor jag träffat. Att kunna vara äkta, att kunna njuta av äkta känslor osv, och även bli kvitt detta med hur lätt jag drabbas av depressioner. Vad värre är att jag upptäckt hur det ligger till själv - trots ett-ett och ett halvt år i samtalsterapi och ett och ett halvt år i gruppterapi. Med det menar jag att jag fucking serverat terapeuterna att 1. jag har en periodare till mamma 2. jag har haft en jävligt frånvarande pappa 3. jag känner mig annorlunda och har gjort nästan så länge jag kan minnas jesus fucking christ, vad är dom egentligen där för? Frågar ni mig är det för att hjälpa oss som går till dem att förstå samband vi hemlighållit eller inte sett själva, och hjälpa oss med hur man tar tag i dessa problem. Shit.
12-stegsprogrammet kan jag tycka är till för det som helt tappat tron på allt, som tycker att livet verkligen suger, men som någonstans inom sig ändå vill bli nyktra. Att hitta något att tro på, i detta fallet Gud, har ju varit mångas räddning. Men jag håller med, det borde finnas andra lösningar, där en högre tro inte blandas in. Snarare ett ställe / organisation, där man får jobba med sin egen självkänsla och tron på sig själv, att man lär sig att lita på att man faktiskt kan klara det.
Graffare
2009-06-23 14:22
Jag tycker att det är illa att bara för att man skall bli kvitt sin alkoholism så skall man kastas i händerna på religiösa dårar. Samma sak med scientologdrivna narconon.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Nattugglan, gör en egen stödgrupp då. verkar ju bara vara religiösa grupper som gör sånt här. hur kan man klandra dom då?
Graffare
2009-06-23 15:59
easyskanking P22 Har inte tid, intresse eller kompetens. Om ett gäng nazister gjorde sig kända för att bota alkoholister skulle du tyckt likadant?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded