I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vildsvins filé

Övrigt - Blandat

2009-06-21 13:59

Vildsvins filé

Hej !

ska laga vildsvinsfilé strax tänkte grilla det någon som har tips på nån god marinad å dränka svinet i ? + vad som är gott att äta till, tänkte typ kantarell sås + färskpotatis + grillade champinjoner

Levande Kungar

2009-06-21 15:06
Bara ätit vildgris en gång å då var det rödvinssås till + potatisgratäng. Rekommenderas!
Intressepenisen hårdnar!

2009-06-21 15:09
låter typ sjukt gott :S:S *dräggel*
Blunted in stockholm

2009-06-21 17:08
bästa marinaden: en burk honung och en burk chilisås (typ sambaloelek)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-21 17:40
ni var för sega asså, marinerade med nån barbecue sås och gjorde som ja sa sen färsk potatis + grillade champinjoner dom var oxå marinerade + kantarell sås och ja kan säga detta var något av det godaste ja ätit , det rekomenderas fett gärna med ett glas rödvin till
Levande Kungar

2009-06-21 23:31
vildsvin är fint asså
SMÅLAND!

2009-06-21 23:38
Alltid velat äta vildsvin sen jag läste Asterix. :D

2009-06-21 23:52
Alltså, inte för att döda era/dina förhoppningar, men vildsvin är fan inte långt ifrån vanlig gris egentligen. Det är överhypat. Men visst fasen är det gott, kött är ju gott. Döda djur smakar gott. MUMS.

Alltså, laga det med någon mysig viltkrydda (finns såna blandningar) om du känner för att locka fram det vilda i grisen, annars kan du bara marinera med "det vanliga" vid grillning.
Moderator

2009-06-22 00:01
Asså grejen med vildsvin är väl att djuret är vilt också? Och vad jag har för mig så har väl viltkött en helt annan smak än vanligt kött?
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-06-22 00:37
Min åsikt är att det är hugget som stucket, egentligen. Visst, det smakar väl lite annorlunda, men du kommer ju inte sitta och få någon sorts uppenbarelse. Se det som bra jävla lyxmat om du vill, men för mig är det väldigt väldigt väldigt likt vanlig gris.
Moderator

2009-06-22 00:43
Nejfaen, ingen jävla lyxmat eller nått. Men mena att det ändå är rätt stor skillnad mellan viltkött och vanligt, men shit the same liksom. Så tänkte jag iallafall.

2009-06-22 00:45
Jag är väl trångsynt eller alldeles för öppen, då jag är uppväxt med viltkött och "annat kött" väldigt nära varandra. Jägare till fader är det nya "växa-upp-i-Compton", liksom. Nej, men jag själv känner endast en knappt nämnvärd skillnad på gris och vildsvin. Kan som sagt vara min uppväxt som suddade ut gränsen just där.
Moderator

2009-06-22 01:07
Nee men jag förstår, morsan fixar hem massa möjliga olika kötter hela tiden så får smaka det mesta. Men viltkött brukar väl ha annan konsistens eller nått har jag för mig, och en mer spetsad smak eller vad man ska säga, smakar vilt helt enkelt. Fast kan lika gärna vara nått jag fått för mig så,

2009-06-22 01:18
Marinera i öl, blir skit gott. Vildsvins filé e fan ett av dom bästa köttstyckena altså.
Steve Rifkind must of been sniffing!

2009-06-22 09:22
Alltid velat äta vildsvin sen jag läste Asterix. :D

Det brukar vara så det börjar ^^

Anenkefali

Håller inte med för fem öre... enorm skillnad mellan vildsvin och vanligt fläskkött enligt mig. Sistnämnda kan jag knappt äta annat än i vissa specifika sammanhang, smakar på tok för mycket fett för min smak. Vildsvin däremot älskar jag. Med det sagt finns det annat viltkött jag föredrar (rådjur, älg etc.), men jag märker en rejäl skillnad i jämförelse med vanligt fläskkött. Värt att nämna är att jag vuxit upp med viltkött också.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-06-22 14:48
PenDragon

Jag tycker att rådjur tar det mesta gällande viltkött, men någon nämnvärd skillnad tycker jag fortfarande inte att det är mellan gris från ica och vildsvin från skogen. Kanske det du snackade om med att det smakar fett, men jag har nog ingen vidare fett-detektor. Jag brukar inte märka det så mycket smakmässigt, mer gällande konsistens som jag kan störa mig på fett. Men som sagt, enligt mig ingen stor skillnad på vildsvin och gris.

2009-06-22 15:13
Vildsvinskebab ala medeltidsmarknad<3
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-22 15:51
Du menar vildsvinskebab ala vilken festival som helst? :P
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-06-22 22:01
jag hade gjort min marinad med:
matlagningsolja (typ raps olja)
soja
salt
peppar
honung
en skvätt vinäger
en smula vitpeppar

ju mer hånung, ju mer glasering, går även bra att droppa i en del rödvin i detta.

Sen hade jag grillat de på väldigt låg temp en längre tid och PENSLAT på marinaden. själv anser jag att folk som marinerar fläsk kött inte har vidare bra koll på hur mycket marinad som glider in i köttet. Vill påpeka att dagens intagning av alkohol ligger på topp så dra inga obekväma kommentarer om mina särskrivningar osv.