Bra grejer du har läst-tråden
Det händer ibland när man läser en bok/tidning att man snubblar över något som är sådär förbannat bra formulerat, eller som beskriver något man har tänkt på, på ett helt klockrent sätt. Jag kanske är lite skruvad, men jag kan bli helt lyrisk över sådana grejer. Den här tråden är till för all riktigt bra skit du har läst. Oavsett vad det handlar om grymt snäva saker eller berör något allmänt. Alla som läser har upplevt det här nån gång så kom igen och cut n paste! Den här är inte kul alls, men fortfarande riktigt bra: "Many pregnant women without homes are denied prenatal care because they constantly travel from one shelter to another. Many are anemic. Many are denied essential dietary supplements by recent federal cuts. As a consequence, some of their children do not live to see their second year of life. Do these mothers sometimes show signs of stress? Do they appear disorganized, depressed, disorded? Frequently. They are immobilized by pain, traumatized by fear. So it is no surprise that when researchers enter the scene to ask them how they "feel", the resulting reports tell us that the homeless are emotionally unwell. The reports do not tell us we have made these people ill " Så whoaiter, vad har ni läst?
Hard to concentrate lyrics Do you want me to show up for duty? And serve this woman and honor her beauty? And finally you have found something perfect And finally you have found... yourself V for vendetta "We are told to remember the idea, not the man, because a man can fail. He can be caught, he can be killed and forgotten, but 400 years later an idea can still change the world. I've witnessed first hand the power of ideas I've seen people kill in the name of them and die defending them. But you cannot kiss an idea, cannot touch it, or hold it. Ideas do not bleed, they do not feel pain, they do not love. And it is not an idea that I miss it is a man."
Detta har potential att bli en grym tråd!
Vikktorius P22 haha ja visst hade den?:)
innan den dör helt måste jag droppa en till, fan det här kan bli en tråd för allt JAG läser och tycker är bra så får ni andra helt enkelt bara lite intressant läsning..
det här är förvisso samma bok som behandlar samma ämne så precis som tidigare är det mer intressant än kul:
Like you, I know people who drink, people who do drugs and bosses who have tantrums and treat their subordinates like dirt. They all have good jobs. Were they to become homeless, some of them would surely also become "alcoholocs", "addicts" or "mentally ill". Similarly, if some of the homeless women who are now so labelled were to be magically transported to a more usual and acceptable setting, some of them -not all, of course- would shed their labels and take their places with the rest of us somewhere on the spectrum of normality och vidare:
Some of the homeless are broken down alcoholics, but most of them are not. Some are mentally impaired, but most of them are not... In a hypothetical world where there were no alcoholics, no drug addicts, no mentally ill, no deinstitutionalization movement, no personal or social pathologies at all, there would still be a formidable homelessness problem. The causes to homelessness, it must be remembered, are thus embedded in and derived from the structure of a historically changing corporate capitalist economy and society.
Har läst igenom wikipediaartikeln om MAD och fastnat för ett stycke där: Perhaps the earliest reference to the concept comes from the English author Wilkie Collins, writing at the time of the Franco-Prussian War in 1870: "I begin to believe in only one civilising influence—the discovery one of these days of a destructive agent so terrible that War shall mean annihilation and men's fears will force them to keep the peace". Tycker att det är väldigt häftigt när folks visioner visar sig vara sanna. http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
__virre__ yes det är riktigt grymt. även när det är mer känslo-relaterade grejer; uppfattningar om människan, naturen etc. då har D.H. lawrence flera riktigt bra
När jag läste den här första gången för nåt år sedan tyckte jag att den var riktigt grym. Nu känns den kanske inte lika galet bra men fortfarande nice på sitt sätt.
I början av 1900-talet skrev D.H. Lawrence i
Why the Novel Matters :
We should ask for no absolutes, or absolute. Once and for all and for ever, let us have done with the ugly imperialism of any absolute. There is no absolute good, there is nothing absolutely right. All things flow and change, and even change is not absolute. The whole is a strange assembly of apparently incongruous parts, slipping past one another. Me, man alive, I am a very curious assembly of incongruous parts. My yea! of today is oddly different from my yea! of yesterday. My tears of tomorrow will have nothing to do with my tears of a year ago. If the one I love remains unchanged and unchanging, I shall cease to love her. It is only because she changes and startles me into change and defies my inertia, and is herself staggered in her inertia by my changing, that I can continue to love her. If she stayed put, I might as well love the pepper-pot. In all this change, I maintain a certain integrity. But woe betide me if I try to put my finger on it. If I say of myself, I am this, I am that!--then, if I stick to it, I turn into a stupid fixed thing like a lamp-post. I shall never know wherein lies my integrity, my individuality, my me. I can never know it. It is useless to talk about my ego. That only means that I have made up an idea of myself, and that I am trying to cut myself out to pattern.
1970 så stog Sverige för 25% av jordens större biograf-produktioner och det var VHS-inspelning som gjorde att SFI förlorade sin starka ställning i film-världen.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net
jag gillade hur kärlek beskrevs som "en av samhällets många socialt accepterade former av vansinne" i boken Tärningsspelaren.
En hel tråd som fylls med folks "personliga meddelanden" på MSN, "tänkvärda" bloggcitat och drygfilosofiska utlägg på engelska. Yippie! Lät lite dissigt måhända. Men jag tyckte det lät bra!
Intressepenisen hårdnar!
jag gillade hur kärlek beskrevs som "en av samhällets många socialt accepterade former av vansinne" i boken Tärningsspelaren. hahahahahah fyfan
Blunted in stockholm
wasteapa01 P21 haha vad snackar du om? det enda som förekommit av allt du skrev var mitt D.H. Lawrence inlägg. men du kanske ville passa på och hata lite i förväg utifall att?:)
en dikt förkortade i en film jag såg "But the mothering earth is dark, and deep inside me, I am dark I am a well and in the night the night leaves her stars behind and goes on alone across the fields. I never heard my voice so clear, never been so rich in kisses. I have lived so much that I want to live that much more. I have lived so much that one day you will have to forget about me, forcibly rubbing my name of the blackboard. My heart was inexhaustible"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
QtimesU: ja, du har rätt.
Intressepenisen hårdnar!
Jag sitter på tunnelbanan, som vilken vanlig människa som helst som inte orkar åka taxi eller promenera när det handlar om en 2km lång sträcka, och plockar upp världens sämsta jävla skittidning. Nu pratar vi inte Aftonbladet. Vi pratar inte Expressen. Vi pratar inte ens om Damernas motherfucking Värld; vi pratar om METRO. Metro har sjunkit så katastrofalt jävla globalt i mina ögon och allt pga. en fattig liten jävla krönika. Egentligen är det nog inte Metro i fråga som har sjunkit i värde i mina ögon, utan avdelningen som bestämmer vem som får skriva en krönika/avdelningen som kollar på krönikor som blir skrivna, men vem i helvete bryr sig. Ska man klaga ska man fan i hela helvete klaga ordentligt. Nu ska jag berätta vad som står i krönikan från igår (lördag den 10/11-07), utifall att ni haft oturen(?) att inte skratta åt den än. Mannen som har skrivit denna satanstext hette (om någon har gett honom den bestraffning han förtjänar och helt enkelt avrättat honom, i annat fall heter han fortfarande) Stephan Mendel-Enk. Stephan Mendel-Enk har vigt denna krönika åt att prata om Stockholms tunnelbana. Han jämför, mycket listigt, Stockholms tunnelbana med Londons! För övrigt helt jävla amazing att kunna dra den parallellen, tunnelbana som tunnelbana så att säga, men detta ska vi inte haka upp oss på. Eller jo, det ska vi, för det är vad HELA texten handlar om. "Haha", tänker ni. "Nejnejnej lilla gubben, du har bara inte förstått symboliken" HAHAHA JA DET KAN MAN TRO, MEN SYMBOLIKEN EXISTERAR INTE. Rubriken till hela krönikan är "Nio små ord som förklarar oss svenskar". Dessa "nio" ord är de välkända "Tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av" som sägs av en automatisk tunnelbaneröst vid varje på- och avstigning. Dessa "nio" ord är utbytta mot "mind the gap" i London. Wow. Mind the gap. Vad revolutionerande. Vad banbrytande. Vad... Londonianskt. Döda mig. Snälla döda mig. I resten av krönikan beskriver han, bildligt, bokstavligt och grundligt, hur löjligt han tycker det är att vi använder "nio" ord istället för tre, som de gör i London! KLDJSGMsdlkögsiodjTEÖKLSGDkgjsdoöifjdsGsdljköglksj dgasdasdfagfASDGKLSJDGlksjdGÖSDgjsdgtsegsdgsgeasd. Detta utrymme skulle kunna berätta en allmänbildande, en makalös, legendarisk, heroisk, actionpackad, kärleksfull, dramatisk, själabindande eller på annat sätt otrolig historia. Istället väljer Metro att kasta in en historia som är själadödande. Värdelös. Depressionsskapande. Varför? Ja det undrade jag också, tills jag såg det näst bästa med hela krönikan: Stephan Mendel-Enk är inte mentalt rubbad. Han är inte någons ADHDsyssling. Han är Författare. FÖRFATTARE?! Så länge man är författare kan man alltså, i stort sett, skriva vilken jävla värdelös goja som helst, då det ändå accepteras pga. att man är just det. Författare. Om ni har orkat läsa hela vägen hit undrar ni säkert vad det bästa med krönikan är, då författardelen var det näst bästa. Följaktligen vill jag att ni ska räkna hur många ord "Tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av" innefattar. Har ni räknat klart nu? Bra jobbat. Det är trots allt svårt att räkna. En FÖRFATTARE, inte bara det, EN FÖRFATTARE SOM ÄGNAT EN HEL JÄVLA KRÖNIKA ÅT ETT ENDA ÄMNE, hade otroliga problem med just denna uppgift. Det absolut ABSOLUT bästa med hela krönikan är just detta. Rubriken lyder: "Nio små ord..." Nu är det nog dags att gå tillbaka till prövoskribentstadiet tror jag, lilla författarvännen min: DET ÄR NÄMLIGEN ELVA JÄVLA ORD I MENINGEN SOM HELA DIN KRÖNIKA HANDLAR OM. INTE NIO. ELVA.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
oj oj oj, det där var fan hatande när det är som bäst
Blunted in stockholm
Hahahaha.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Är ju också i princip helt omöjligt att förkorta den svenska varnings-versionen på elva ord till något som börjar närma sig tre ord som i Londons tub. "Tänk på avståndet" = ööh, till vad? 7 Eleven, Nordpolen, rymden? På tok för luddigt och brett ord. Vill man vara säker på att folk i Sverige ska tänka på avståndet mellan vagn och plattform när de stiger av så är det väl helt enkelt bäst att be dem tänka på avståndet mellan vagn och plattform när de stiger av.
Intressepenisen hårdnar!
stort kliv vagn, då förstår alla.
((MAAD))
App P20 tog precis hem 1a plattsen i Playa haters ball '09
----------------------------------------------------------------------------
App hahahah..... fail
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
"Träd av försiktigt"
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net
Om segregering av olika samhällsklasser ur
Urban "Revitalization" and Community Participation That capitalist societies produce their own distinct patterns of urban social segmentation had already been recognized in 1844 by Engels while visiting Manchester. Social hierarchy expresses and reproduces itself in the industrial city in a rigid spatial separation of the working and middle classes and in the monopoly of favorable living conditions enjoyed by the latter. (...) In Manchester, the working class was made invisible by hiding the working-class quarters behind rows of stores. At the core of this hypocritical urban design is the collective desire to translate social dinstance (i.e. dominance) into spatial distance.