I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med photoshop

Övrigt - Blandat

   

2009-06-10 11:13

Hjälp med photoshop

Hej!
Jag sitter med Photoshop CS3 fast det spelar egentligen ingen som helst roll vilken version jag har, bara det att det inte är jättegammalt och att jag sitter på en pc.

Nu problemet: jag har jobbat med annonser sen jag var 13 år och alltid använt en väldigt gammal version av photoshop och jobbat på Mac. För tre år sen fixade jag en lite nyare version av programmet och sedan dess har jag slagit i tangentbord, gråtit och skrikit i frustration för att jag inte kan göra saker som tar maximalt två minuter att göra i den gamla versionen. (Nej, jag vet, det är mig det är fel på.)

Jag försöker helt enkelt frilägga ett objekt och sedan spara den som tiff eller eps så att jag kan montera in den i indesign eller quark. Men när jag monterar in den har den alltid ett vitt block bakom sig. Jag vill bara ha den frilagd! Det fungerar bara när man sparar som png.

När jag gjort det här förut har det varit så mycket enklare så här är några saker jag undrar över:
1. När jag frilade något förut använde jag ankarpunkter som jag placerade ut runt det jag ville frilägga. Gör jag samma sak nu så täcks allting av en färg istället, något man förhoppningsvis kan ställa in att den inte ska göra? Istället använder jag ett lasso nu och läger till ankarpunkter efteråt.
2. När jag avslutat en bana, sparade jag den och valde den som urklippsbana. Sen kunde jag ändra färginställning och spara den som vad jag nu ville spara den som och VIPS! var det klart och redo att montera. Nu fattar jag ingenting. Det finns "paths" men det fungerar inte alls på samma sätt.

Kan någon förklara för mig? Jag har klarat mig hittills genom att bara använda det gamla programmet men nu jobbar jag hemifrån från min egen dator och där har jag bara en moderna version av photoshop. Har suttit i över en timme med det här, det var samma sak sist jag försökte också, och det borde som sagt gå på max två minuter så det känns som ett meningslöst slöseri med tid.

Tacksam för svar!

Science Genius Girl