I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Canon Vs. Nikon

Övrigt - Blandat

   

2009-06-06 15:04

Canon Vs. Nikon

Hoppas jag kan få lite tips från er även om jag misstänker att det finns canon respektive nikon fantaster som inte kan tänka sig något annat än det. Men är ute efter lite konkreta tips nu när jag har lite pengar över och har fått ett kanonerbjudande på Nikon D90 + 2 linser + kameraväska och 4gb minneskort för ett par 20lappar under 10k. Dessutom ingår ett fotokurs för att använda kameran och 3 x rensing av kameran. Dvs 3 års garanti att 1 gång per år lämna in kameran så att de rengör den grundligt.

Saken är att jag har sprungit runt med mobilkamera och en Canon Powershot A580 och känt länge att det är smått kul och fotta men vill ha en kamera jag får ut mer ifrån. Så nu har blickarna vänts mot de omtalade Canon EOS serie och Nikons D serie.

Canons EOS 500D kostar i princip lika mycket som Nikon D90 och av alla tester och läsa så verkar de räknas som samma prisklass och kundkrets.

Det som jag dock inte lyckas hitta är, hur livet för Nikon/Canon användare ser ut egentligen. Säg att jag köper Nikon D90 och köper till ett par linser och blixtar osv och i framtiden om jag uppgraderar så lär det ju med stor sannolikhet bli en Nikon igen pga att man redan har Nikon och har enklare/snabbare och komma igång samt att man har redan massa extrautrustning som man kan förmodligen även använda på den nya Nikon kameran. Gör jag samma med Canon då är det väl samma historia som upprepas.

Det jag undrar är väl är att hur ser kringutrustnings och linsmarknaden ut för de två tillverkarna egentligen? Vem har mest val/variation/kompatibilitet? Vem är den billigare av de två?

Tips på om jag ska ta och köpa D90 eller om jag ska kolla efter en Canon kamera?

Tack på förhand.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.