Hund i lägenhet
Är det ohälsosamt för en hund, exempelvis en schäfer, att bo i lägenhet? Bor just nu i en sexa i Hammarby Sjöstad, och har således förhållandevis nära till parker och skog, etc.
Men nä?.. Varför skulle de va Ohälsosamt?.. Se till att ge den tillräckligt med motion bara, men det måste du oavsett hur stort du bor
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
varför skulle det vara mer ohälsosamt att bo i lägenhet än i villa för en hund? ordentligt med motion och kärlek så mår nog de flesta hundar alldeles utmärkt. =) har bott i innerstan med stor hund (boxer) och det var inga som helst problem.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Precis måste bara gå ut mycket med dom, har en 75 % sibierian husky o 25 % varg i en etta haha, han mår jätte bra.
Okej, tack. Jag tänkte mer på att man inte kan släppa ut hunden i någon trädgård när man är hemma. Bor man i villa så kan man ju låta hunden vandra runt i trädgården och andas ren utomhusluft även då man inte är ute på promenad.
JackVegas-: Jo, visserligen, men det är kanske inte riktigt samma sak som en stor gräsmatta? :)
Man får göra det bästa av situationen! Woff w0ff!
be the change
Hur klarar ni att ha hund? En hund måste enligt jordbruksverkets regler rastas var 6e timme (valpar och äldre hundar måste rastas oftare än så). Valpar under 4 mån får bara lämnas ensamma korta stunder. Detta innebär att ni antingen måste kunna ta er hem under lunchen VARJE dag för att rasta er hund. Hur fixar ni det? Hur fixar ni att skaffa valp föresten det innebär ju att man måste vara hemma från jobb och annat i två månader om man köper en 8 veckors valp. Hur löser ni att hunden inte står och ylar/ gråter eller skäller när ni lämnar den? Jag skulle vilja ha hund, men jag förstår inte hur ni får ihop det..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Är exakt lika nyfiken som du Friktion. Vill mer än gärna skaffa mig en jycke i framtiden, men vet inte hur jag ska få ihop det... spit it out!
mok vurban
friktion P23 Säger exakt samma. Tror tyvärr att fler är som TS, och inte kan tillräckligt mycket om hundar och skaffar dom ändå. Tvivlar på att alla går ut varje lunch eller var sjätte timme. Tragiskt men sant. Tycker själv att man ska bo på landet eller i villa om man skaffar hund. Det kommer jag göra en dag.
Se till att ge den tillräckligt med motion bara, men det måste du oavsett hur stort du bor Exakt.
Och jag kan svara lite pa era fragor, har haft tre hundar under min livstid. Och jo, det ar bull om man bor sjalv och har en hund. Man kan inte vara spontan eller lat nar man har hund. Regnar det? Get yo' ass out there. Vill du ta sovmorgon och sova lite extra? Tyvarr, jycken vill ut. Kommer ihag nar jag en gang hade influensan i tva veckor och jag inte kande nagon som kunde hjalpa mig att ga ut med hunden. Det var javligt jobbigt kan jag saga. Men, det ar hunden som kommer fa lida i slutanden.
Jag kommer endast skaffa hund igen nar jag bor i villa.
At the gates of Eternity...
Står väl någonstans i reglerna att den kan få vara ensam någon timme mer en 6 timmar mot att det följs upp av en lång och ordentlig promenad i direkt anslutning innan och efter. - Har själv hund, jobbar ibland lite längre pass - och inget som min hund mår dåligt av, pigg och glad krabat som är full av energi men ändå går och lägger sig "trött" i slutet av dagen.
Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?
Toastare
2009-06-01 11:04
Inomhus ska hunden ändå vara stilla. Man kan göra lättare mental träning. Men annars sker ju den mesta träningen utomhus. Det är lag på att en hund bara får vara ensam i 6 timmar. Man kan alltså bli anmäld och få böter för detta. Har man hund och jobbar länge får man lösa detta med en dagmatte/husse, hunddagis eller ta med den på jobbet..eller hem och rasta på lunchen, vilket är en nödlösning då det inte bara är att hunden måste kissa och bajja som det handlar om. En hund är ett flockdjur och vill vara med andra. Att säga saker som "Men min hund sover hela dagen" är korkat, det gör ju hunden för den är uttråkad. Många är själviska när det gäller till att ha hund. Man hade aldrig lämnat ett barn ensamt så länge... Motion är inte det viktigaste, det är mental-träning. En hund kan inte springa sig mentalt trött..
Jag skyller allt på Emma!
Men mängden motion som en hund behöver måste väl ändå skilja sig en del mellan olika raser?
doofus ingen aning. varför borde det vara så?
Toastare
2009-06-01 18:53
doofus, jo det är klart.. man skaffar sig en hundras som passar en och det man kan erbjuda. Vallhundar vill valla, draghundar vill dra, jakthundar vill jaga osv. En mops behöver inte springa av sig lika mycket som en greyhound.
BountyBoo F29 men dom e ju fula ju. haha
Toastare
2009-06-01 19:49
yessir, men det finns ju en mängd andra raser som också är som mopsen och inte kräver lika mycket motion.
Är egentligen mest hype på en schäfer. Någon som kanske har en själv eller känner någon som har en? Hur ofta går ni ut med den i så fall?
schäfrar har skolios, golden retrivers är sönderavlade mongolider som är snälla och dräggliga, bulldoggar har svårt att andas osv. jag skulle nog satsa på en blandras som har lite av varje. Vet inte varför men jag tycker oftast blandraser har trevligast temperament, men det beror ju lite på vad som är blandat iofs. Jag försöker låta bli att ha några djur så länge jag jobbar långa dagar och bor i en mindre lägenhet. Tycker katter och hundar brukar få spel. Jävligt trevligt med djur men kan inte låta bli att tycka synd om dem..
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
ToyboY P23 så vad är en blandras om inte en sönderavlade mongolid? min polare blandras hade diabetes och fick ta en spruta varje dag. den turen hade dom när dom inte ville betala fullpris :P
Toastare
2009-06-02 10:24
ToyBoy, eller satsar man på en uppfödare som inte avlar för utställning. En blandras kan ta med sig det värsta av två världar, ingen garanti alls att slippa sjukdomar etc. doous, en schäfer måste som alla hundar rastas minst 2 timmar om dagen och som sagt få mental aktivitet. En schäfer är en brukshund och jag skulle satsa på att gå (förutom den nästintill obligatoriska valpkursen) lydnadskurser sen. Det bästa är att höra av sig till rasklubben och få reda på olika uppfödare genom valpförmedlingen, sen åka och hälsa på dem. Kolla upp föräldrarna på rasdata och se vilken uppfödare som känns bäst. Du verkar inte jätte hundvan så det bästa du kan göra är att börja skaffa information på nätet. Sen kan du räkna med att det tar ett tag att få din hund. Man kan räkna med 6 månader-1år efter man bestämt sig tills att man får en bra valp. Bra uppfödare har ibland väntetid. Men det är helt klart värt att vänta för att få en sund hund med en bra uppfödare som kan stötta en. Och priset ligger på 10.000kr och uppåt. Men plugga på, det mesta finns att läsa på nätet och har du några specifika rasfrågor, vänd dig till rasklubben. På deras hemsida kan du läsa mer om schäfer och vem rasen passar. Men jag skulle säga att det är en bra första hund om du får lite hjälp med att aktivera den. (Inlägget ändrat av BountyBoo 2009-06-02 10:24:30)
Toastare
2009-06-02 10:26
..och sen finns de sånna som köpt sin hund på blocket och fått en jättefin hund och en bra uppfödare. Men det är en chansning som inte alltid är värd att ta..
Han kan ju också titta på min Idol, Cesar Milan :).. Sen lär du dig innebörden av vad "excercise, descipline, and then affection" betyder, där finns grunden för en glad hund.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Toastare
2009-06-02 10:39
Exakt, även om man inte själv ska använda sig av Milans metoder.. eller försöka efterapa dem så har man i alla fall grunden. Finns många hundkurser som bygger på samma metoder..
har en blandras på snart 4 månader, väldigt galen.. men tålamod måste man ha..