Svenskars USA-dyrkan, större än någonsin?
Det känns som att under de senaste åren har svenskar börjat längta till och hyllat USA allt mer och mer och detta av orsaker som för mig är helt oklara. Var och varannan vecka dyker det upp trådar här på Whoa där man diskuterar det senaste amerikanska produktsläppet på den svenska marknaden. Folk undrar om "de röda plastmuggarna" som så ofta syns i amerikansk film och TV går att få tag på i Sverige. Folk har "längtat" efter M&M som inte nådde Sverige förrän nyligen. Man vill emigrera. Filip & Fredrik skapar program på program där de oblygt hyllar USA som världens bästa land. Man följer engagerat presidentval och den svenska TV-tablån är det väl inte ens någon mening att vi diskuterar. Allt som är dåligt där är på något vis både charmigare och mer lockande än sitt svenska dito. Jag har hört folk som t.o.m. tycket att finanskrisen är roligare där borta, "mysigare".
Det känns som att jag bara babblar, det bjuder jag dock på, men är jag verkligen ensam med att uppleva detta? Alltså att på bara några år så har svenskars längtan till/romantisering av USA blivit allt större och större?