I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vart i landet vill man bo?

Övrigt - Blandat

Manager

2009-04-15 10:58

Vart i landet vill man bo?

Jag har fått för mig att jag vill lämna Stockholm och flytta ut i landet någonstans (inte helt säker men det är en växande tanke). Jag är rätt berest i Svea rike men de flesta ställena har jag bara besökt en kort stund och inte fått någon riktigt bra uppfattning.

Så det jag vill veta är vilken stad whoa-folket rekommenderar och varför. All info om staden/byn/orten/stället uppskattas, allt från bostadspriser till nöjeslivet etc.

Om ni har boende eller ännu bättre, ett jobb jag vill ha, så får ni hojta extra högt ;)

Redline!

2009-04-15 11:47

vanta nu.

Menaru att du vill flytta fran "storstan" ut till landet? Dar folk vaknar mitt i natten for dom behover en "fika"?

Jag foresprakar alla vettiga stockholmare och sager Stanna i stockholm! Ak till Berlin om du vill ha ombyte, inlands Sverige ar lika sexigt och fresh som det later.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!
Manager

2009-04-15 12:19
Jabtizemo: Förstår inte fika-grejen.

Jag är trött på "storstan" och stadsmiljön överlag. Är inte ute efter varken sexigt eller fresh.
Redline!

2009-04-15 12:25
G-town är ju en ganska skön mix av lagom stor stad och ändå inte riktigt storstadspuls. Åka spånka, ha nära det det mesta. Nästan alltid möjlighet att gå hem från krogen om du inte bor alldeles way of. Dock är det väl svårt med bostäder precis som i sthlm.
Du får kanske inte riktigt din lantliga dos i gbg..
Sen blir det lite skitzo då staden är lite för stor för att alla känner alla men ibland känner man någon, det är det jag inte gillar.. Man vet inte om man är anonym eller inte. Svårt o förklara..

Annars kan du ju testa någon hemsk studentstad, typ lund vet jag ju många som blivit kåta på men tror man tröttnar på såna ställen efter ett tag.

Varför inte typ flytta till Åland eller något lite mer off... Men du kan ju inte leka med dina kompisar varje dag då, ska du sitta helt ensam i en stuga i norrland eller vill du ändå bo i en stad?
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!
Manager

2009-04-15 12:28
ToyboY: GBG är lite för gutter för att jag ska palla bo där ett längre tag. Alla regler och skit man måste hålla reda på, haha..

Åland är en kul tanke, pallar dock inte flytta till Finland eftersom jag vid 18 år förkastade deras medborgarskap. Har funderat lite på Gotland dock men jag vet inte.

Jag behöver inte leka med mina kompisar varje dag, jag har hund och hobbies så det är lugnt. Helst bor jag en bit of och jobbar i nån mindre stad men är öppen för allt. Bara det finns möjlighet för hunden med mycket skog och sånt men det finns ju i princip överallt.
Redline!

2009-04-15 12:30
Kalmaaa!
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-04-15 12:44
Dr.Octagon

Sällan en stockholmare vågar leva i Göteborg om man inte kan vara tyst 24/7. Det är ett roligt fenomen. Pratar någon stockholmska en sen lördagskväll så väcks aggressioner direkt i dom lite för överförfriskade.

Gotland är väl lite klyschigt? Hah äh det kanske är najs.

Varför inte flytta till bohuslän någonstanns, typ strömstad eller något annat snarlikt. Då får du det lungt och skönt nästan hela året, kan du gå ut med din hund och bygga dina korthus på dagarna. Sen blir det sommar och säsongen börjar, det rullar in massa folk och det är fest varje dag, alla dina vänner kommer tycka om att våldgästa den en helg ibland under sommarn. Så slipper du vara ensam året runt=)

Sen har jag fått för mig att det kan vara mysigt att bo i typ helsingborg, varför vet jag inte men det känns sådär gulligt och nära till köpenhamn om du saknar lite storstad.
Jag säger inget!
shiet!
Manager

2009-04-15 12:53
ToyboY: Så är det iofs. överallt när överförfriskade icke-stockholmare stöter på stockholmare. Jag har lärt mig att handskas med såna under mina år ute i landet på diverse pubar. Sen pratar jag inte helt ren stockholmska då jag är från Botkyrka men visst låter det som stockholmska ändå.

Gotland är jävligt nice förutom på sommaren då fastlänningarna (alltså såna som jag) invaderar stället och lever rövare. Fast jag tänkte inte bo i Visby direkt heller om jag drar dit.

Strömstad låter inte helt fel, ska kika på det.

Helsingborg däremot vettefan, jag pallar inte med skåningar. De hatar stockholmare värre än någon annan har jag märkt efter egna upplevelser även om det finns många skåningar som är skitschyssta. Dessutom är danskar det enda folkslaget som skrämmer mig så Köpenhamn vill jag inte åka till.
Redline!

2009-04-15 12:59
I say Karlstad. Mestadels för att jag själv bor där och tycker att det är en nice stad. Det är verkligen inte storstadsaktigt som Stockholm men det är verkligen inte lantigt. eeeh, det jag menar är att det är en skön blandning, sen vann ju vi SM-guldet också så man kan ju flytta dit bara därför liksom.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2009-04-15 13:02
Whuuuut!

Köpenhamn är mitt stockholm. Jag åker alltid hellre dit, tar ungefär lika lång tid från gbg och så länge valutorna inte är helt fucked är bärsen billigare och chris är mysigare än öhh stureplan:P

Jag tvingas åka till sthlm ibland med jobbet men jag vet inte, jag får verkligen aldrig någon koll på den staden. Känner mig alltid stressad och vet inte var jag ska för jag går fan alltid vilse i sthlm. Förlåt, det e säkert nice om man bara får lära känna staden.

Sen är ju hälften av alla nyheter och händelser i sthlm, så man känner sig som en jävla outsider ibland när man läser tidningen.

Sen finns ju halmstad och dom andra mindre kuststäderna som även är lugna större delen av året och blir invaderade av turister under sommaren. Det är nog både roligt och jobbigt samtidigt tror jag..

jag försöker nog få över dej till the weeeestsiiiiide inser jag nu. Men lättare att berätta om mer närliggande städer man har mer erfarenhet av.

Jag har själv alltid varit lite sugen att flytta till typ dalarna någonstanns.
Jag säger inget!
shiet!

2009-04-15 13:49
Kalmaa!

2009-04-15 14:24
Haha, jag är sthlmare i gbg... Man vet aldrig riktigt hur det ska gå när man öppnar käften!

Jag säger som Toyboy och tipsar om Bohuslän. Fin natur på höst och vintertid framförallt, party på sommaren, kuststäder är en hit, finns lagom med folk året om så man klarar ju ändå sig... Jag bodde själv ute på Tjörn i två år och visst, det var rätt jobbigt just där men andra platser som man besökte verkade chill om man gillar småstadshänget.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2009-04-15 14:25
Oh, eller typ Robertsfors. Någon liten håla i Norrland, där är naturen väldigt behaglig också!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2009-04-15 14:43
SKÅNE !
jeba jeba !
Lyricist

2009-04-15 15:18
Strömstad är nice om du tänker bo lantligt, men inne i stan är det svårt att få lägenheter. Farsan hyr ut lägenheter lite runt om i kommunen, så holla om du behöver tips på om något är ledigt.

Annars är det ju en jävla massa norskar här. Så hatar du norskar är inte detta stället för dig, men skog och skärgård finns det massor utav. Dock inte det vildaste utelivet eller dom fetaste affärerna. Men som kompensation kommer vi efter maj månad att ha nordens 2:a största köpcenter!

Andra plus med strömstad är att det ligger ungefär mitt emellan GBG och Oslo. Stockholm är dock lite palligt att åka till över värmland osv.

Blaow...
Admin

2009-04-15 15:21
Jag tänker nog flytta till Lund i höst, tycker det verkar astrevligt.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2009-04-15 16:36
ToyboY: Vänta här nu... vi har la inga regler i göteborg?

2009-04-15 16:39
Lund är väl helt okej om du vill bo i en mindre stad. Nära till allt inom stan och nära till många större städer om man känner för det, 10 minuter med tåg till malmö, ~40 till helsingborg och köpenhamn. Bostadsfrågan är väl sämre däremot, finns inte så våldsamt mycket bostäder att hyra om man vill det, och vill man köpa så kostar dom skjortan. Då är det bättre att kolla efter lägenhet i någon mindre håla utanför, exempelvis Staffanstorp, Lomma, Bjärred, Dalby, Kävlinge..
Aja, du ville väl inte till Skåne ändå? :) haha. Annars skulle jag nog föreslå Karlskrona eller Kalmar, har själv aldrig bott på någon av de ställena, men har hälsat på polare som bor där och så gjorde jag lumpen i Ronneby, så då va man en del i Karlskrona och jag tycker att det verkar vara phedt nice städer båda två.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-04-15 16:48
jag skulle nog säga någon kuststad, halmstad är sjukt gött på sommaren, bohuslän är gött.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-15 17:54
helsingborg :)
Survival of the fitest only the strong survive.

2009-04-15 20:43
Gotland är trevligt. Året runt. Även på sommaren om du undviker turistställena.
Borde dessutom vara hyfsat billigt. Gråbo i utkanten av Visby är väl inte särskilt fint men garanterat billigt och det är säkert inte särskilt svårt att få lägenhet där.

Bor du utanför Visby kan du räkna med att du helt slipper/missar nöjeslivet. Å andra sidan är det harmoniskt att bo omgiven av natur.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-04-16 09:26
Kom hit till lilla Köping, svinbilligt att bo å nära med tåg till både västerås och örebro. men ändå e vi mitt ute på vishan. Mycket fina motionsspår. 17 000 pers i staden, 25 med närliggande hålor. Rätt ok läge med mälarutloppet och småbåtshamn. Lite smågangsters på lördagskvällarna men inget som den normale storstadsbon skulle rycka på ögonbrynen åt.

Men inte ett jävla jobb i sikte.. (vi har volvo som huvudfabrik, läs tidningarna)
mama said knock you out

2009-04-16 09:36
flytta till kiruna. pissbilligt att bo där och alla kommer vara överlyckliga att någon faktiskt flyttar dit och inte därifrån. gör en stad glad!
:D

2009-04-16 10:40
falkenberg är rätt skönt att bo, liten stad, dock en jävla massa turister på sommarna, men sånt man får ta, annars helt okej, 10 mil till skåne typ, 10 mil upp till gbg, ja, ligger rätt bra till (:
fbg

2009-04-17 12:59
Själv bor jag i ett hus vid en småländsk insjö, jävligt nice måste jag säga. Behöver jag ett paket mjölk akut så tar jag bilen 5 minuter till lanthandeln i Stensjön. Om jag vill ha lite bättre utbud på varor så åker jag 15 minuter till Nässjö, Eksjö eller Vetlanda. Till Jönköping tar det typ 40-45 minuter. Utelivet vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, har inte varit inblandad i det på typ 2 år men bor man jag som jag så är det lite svårt att ta sig hem, men har man en polare att slagga hos i exempelvis Jönköping (som självklart har överlägset bäst utbud) så är det ju lungt.

Bostadspriserna har jag noll koll på, huset jag bor i har jag ägt sen jag var typ 6 och det har legat i släkten ett bra tag.
Bodde i lägenhet i Nässjö i 2 år typ, betalade 2900 i månaden för en hyfsat stor 2a men kök. Det låg typ 5 minuters promenad från centrum. Sen är ju Nässjö bra på det sättet att det ät lätt att ta sig därifrån, Sveriges största järnvägsknut med 6 utgående spår.

Att bo i lägenhet är ett jävla straff enligt mig men det är ju bara jag.
SMÅLAND!

2009-04-17 15:23
Norrbotten is the shit!
-.,,.--.,,.--.,,.--.,,.--.,,.--.,,.-CarCe-.,,.--.,,.--.,,.--.,,.--.,,.--.,

2009-04-17 15:44
Om det inte vore för danskarna så borde du kolla in Bornholm. Fast det är inte i Sverige, men nästan! :)
...och det är det som är så fint med whoa!

2009-04-17 15:48
ToyboY P23, ofta ni hoppar på någon som pratar annorlunda. Jag har bott i Göteborg sen augusti och inte blivit påhoppad en enda gång över min stockholmska. Ni tycker inte ens illa om oss.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-18 07:11
Dom håller bara god min, snart smäller det!
SMÅLAND!

2009-04-18 09:07
Då flyttar du till en fin liten förort i Göteborg.. då får du smaka på både storstan och landet. :)
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2009-04-18 11:33
allt detta snack om stockholmare i gbg o vara tyst på krogen!? och folk säger att stockholmare är dryga hahaha..........så kul...........DET är och inget annat alla andra som är dryga mot oss för nån jävla anledning? Om de är avundsjuka eller något annat vet jag inte. jag bor i stockholm på söder och när man går utanför dörren här hör jag skånska, göteborska, norrländska innan jag hör någon snacka stockholmska. inte fan behandlar jag dom annorlunda för att dom inte bott här hela sitt liv. göteborg låter verkligen som en riktig skithåla

Ontopic.

Flytta till en stuga i Riksgränsen eller nåt sånt :P fast de kanske är för off.

2009-04-18 15:06
Östergötland är ett bra län att bo i.

2009-04-18 15:33
Flytta till Vara

2009-04-18 15:37
Där e du mitt ute i öknen om inte värre

2009-04-18 16:06
Uddevalla!

2009-04-18 19:57
Ostergotland

Dar pratar vi roligt iallafall :)
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-04-18 20:02
Skellefteå vacker storstad i en liten förpackning.
http://www.aktivdemokrati.se/
Producent

2009-04-18 20:39
Om jag inte skulle bo i stockholm och bo kvar i sverige då skulle jag nog välja visby.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-04-18 23:13
Dalarna är det enda rätta! det landskapet som bäst representerar sverige, gärna i någon mindre stad också, så man får känna på det.. iofs, om du är från sthlm skulle du dö på 5 röda även i våra städer (Borlänge, Falun)..

Jag trivs bra här iaf, allt finns fan..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-04-18 23:21
Vad sägs om Strängnäs? En fin småstad som är grym på sommaren, inte så mycket som toppar hamnen där. Det tar ca 50min med tåg till Stockholm också om du saknar storstadspulsen allt för mycket hehe
Can't break necks in boxes

2009-04-19 02:50
inte Ludvika iaf :(

2009-04-19 02:59
renegade hard: vad gör skellefteå till en storstad? vad?

2009-04-19 12:17
Jabtizemo HAHAHA Fika-grejen va de roligaste ja hört på länge hahaha!

2009-04-19 12:53
Det beror väl lite på vad man menar med landet också.. Menar du typ ett litet torp ute i naturen med 10 km till närmsta granne eller menar du att du bara vill flytta till en lite mindre stad men bo centralt där med 100 meter till det lokala ICA, pizzerian och kiosken?

2009-04-19 13:51
medoria Skellefteå är inte så litet som man tror =), kaffer som är öppet länge osv, fast jag antar att Uppsala är rätt najs ifall man vill bo nära Sthlm utan att bo i smeten.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-19 14:19
Doktor humor
Kävlinge är ju inget att rekomendera direkt.. Fullt av mopednördar och narkomaner som snor ens bildelar/osv:)
Sen är den ju ganska jobbigt att ta sig till efter 01snåret om man inte har bil..

De andra ställena du nämnde vet jag inget om..

Jag säger malmö, där får du lite av allt. t.ex. Mångkultur och trevlig stämning(på de flesta ställen)
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-04-19 18:25
renegade: jag har bott i skell femton år och även om du har rätt i det du säger, att vissa caféer kanske främst vintertid har förlängda öppettider, så känner jag inte av storstadsstämningen du pratar om.

2009-04-19 19:43
landskrona?

2009-04-19 23:26
Jag gillar Åre, det är som Stockholm - fast i fjällen.

Producent

2009-04-19 23:28
^Är det sant?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-04-19 23:44
japp, fast istället för tunnelbanan finns ett liftsystem.