I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är dealen med Annika Östberg?

Övrigt - Blandat

2009-04-09 22:12

Vad är dealen med Annika Östberg?

Varför är det så spännande att denna människa kommer "hem"? Ok att hon har suttit i finkan jävligt länge, men so what? Hon är dömd för två medhjälp till mord och rån. Nej tack USA, ni kan behålla Annika Östberg... vi vill inte ha tillbaka henne!

En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-04-09 22:14
nu såg jag dessutom att notan för att ta hem henne ligger på ca 650,000kr! suck!
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-04-09 22:17
vissa påstår ju att hon var delvis oskyldig, att hennes pojkvän låg bakom allt men läste nånstans att det var tvärtom och att bilden av henne i sverige är lite skev. här är hon ju närmast en folkhjälte, typ en oskyldigt dömd svensk som dömts av en utländsk domstol som inte kan lagarna o så får hon tillslut komma hem till sverige igen vilken saga. man kan ju undra varför regeringen lägger pengar på sånt i dessa tider :S

2009-04-09 22:19
Äh, hon är soft!
Sveriges enda kriminella stolthet.

Go Annika!
mok vurban

2009-04-09 22:22
Av vad jag har förstått så dömdes hon på lite skeva grunder utan egentlig bevisning. Hennes försvare (Leif Silbersky) åkte över till USA till rättegången med tron om att det skulle vara enkelt att få henne friad då ingen bevisning fanns för att hon var skyldig. Tji fick han då USA's rättssystem inte fungerar likadant som vårt svenska.

Och det är väl rätt speciellt att hon kommer hem. Sverige har ju försökt få henne utlämnad i under hela våra liv ungefär.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-04-09 22:25
Snart kommer det säkert ut att enda anledningen till att hon fick avtjäna resten av sitt straff i Sverige är pga överpopulation i fängelserna på andra sidan Atlanten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-09 22:29
men alltså varför ska hon komma till Sverige? Vad jag hört flyttade hon till USA när hon va runt 10 år gammal och bott där sen dess, vet iofs inte om det stämmer...

Jag har absolut inget till övers för amerikanska fängelser och rättssystem, men att lägga 650k på att få hem EN fånge som knappt har nån koppling till Sverige längre känns bara så fel för mig

2009-04-09 22:31
Media beter ju sig verkligen vidrigt i det här. Någon mer perverterad form av nationalism och hittepå är ju sällan skådat. Hon är svensk medborgare, därför ska det gullas och kämpas för att få hem henne, trots att hon är dråp och morddömd (2 människor och en polis totalt). Jämförelsen med Dawit Isaak var osedvanligt vidrig.

Förresten, skicka tillbaka den där jävla Calle till Grekland också.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-04-09 22:36
Media beter ju sig verkligen vidrigt i det här. Någon mer perverterad form av nationalism och hittepå är ju sällan skådat.

Ja, det är fördjävligt att staten kämpar för sina medborgare. Jag tycker att det känns tryckt att veta att de finns där om man skulle hamna i skiten nånstans i världen.

Med Calle håller jag dock med, jag tycker att han ska skickas till Grekland och infinna sig för sin rättegång, begår man brott får man stå för konsekvenserna och jag tycker att det är fel av oss att skydda brottslingar. Det är dock inte fel att försöka få hem dem för att istället sitta av sitt straff här hemma.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-04-09 22:42
Skönt för hennes stackars sjuka mamma att hon får komma till Sverige!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-09 22:42
Ja, det är fördjävligt att staten kämpar för sina medborgare. Jag tycker att det känns tryckt att veta att de finns där om man skulle hamna i skiten nånstans i världen.

Det är skillnad på att ställa upp för en medborgare i nöd och att, med dubbelmoral och sensationalism, kämpa för att få hem en brottsling som det skulle tjutas om här.
Det är mest medias roll jag vill spy på, staten har ju inte gjort särskilt mycket.

Jag ogillar också hur man uttrycker att vi är bättre än resten av världen. Kniv-Calle får ju titt som tätt stöd i tidningar och annan media när han vägrar åka tillbaka med motiveirngen att Greklands rättssystem är sämre än vårat. Precis som de som håller utläggningar om att amerikanska fängelser inte är lika bra som svenska fångvården. Skitsnack.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-04-09 23:05
förstår inte riktigt heller. av vad jag har förstått det som så var hon alltså kriminellt belastad som rätt ung kvinna. langade droger och begick dessutom ett dråp/mord redan nio år innan dubbelmorden?

vi snackar alltså ändå om en kvinna som, oavsett om hon var skyldig eller blott medskyldig till dubbelmorden ändå dömts för dråp/mord tidigare. något hon dessutom erkänt. tycker det känns som det är lite 'ingen rök utan eld' över det hela?

2009-04-10 00:10
Det är ju faktiskt så att alla dessa teorier om vad som är sanningen är meningslöst. Oavsett vad hon nu har gjort eller inte gjort så har hon ju suttit av sitt straff! (hon har suttit så pass länge)

Priyan: som jag fattade åkte hon i finkan när hon var 22 år därför tycker jag att det låter lite osannolikt att hon begått mord/dråp 9 år tidigare. Men det är klart finns ovanligt unga mördare, men det tillhör inte vanligheterna!

2009-04-10 00:17
Orka bry sig.

Hahahaha otippat att det var mediahoran leif silbersky som var hennes advokat
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

la latina:
enligt lite snabb googling så begicks det dråp/mordet 72, och hon är född 54...

2009-04-10 00:20
Vetefan, 650k som kunde getts till de behövande, hemlösa, utsatta ungar, utsatta kvinnor, småbarnfamiljer, gjort livet bättre för flyktingar whatever. Men nej, man får nåt mördare, pundare till media... hit.. som ska förutom de 650k även bekostas av våra skattepengar?

Fan vad jag är emot det hära..

btw Priyan köpte en fisketidning till en polare, du var i mittenuppslaget och snackade något. Fett roligt :)

2009-04-10 00:31
Östberg dömdes för dubbelmord i medgärningsmannaskap, dvs på ungefär samma grunder som man dömde Tony Olsson, Jackie Arklöv och Andreas Axelsson för Malexandermorden allesammans trots att bara en av dem kan ha hållit i pistolen.

Inget konstigt alls att hon blev dömd till Life, up for parole in 25 years, således, och medias jävla bölande över henne är med all säkerhet en unken kvarleva från 1970-talet då det var synd om galna mördare och deras offer fick skylla sig själva. Eftersom Californien tydligen kunde tänka sig att låta pundarbruden ruttna där tycker jag gott vi kunde låtit dem få sin vilja fram.

2009-04-10 00:33
Vetefan, 650k som kunde getts till de behövande, hemlösa, utsatta ungar, utsatta kvinnor, småbarnfamiljer, gjort livet bättre för flyktingar whatever. Men nej, man får nåt mördare, pundare till media... hit.. som ska förutom de 650k även bekostas av våra skattepengar?

- Exakt. Men vafan det är ju påsk, Barabass skall gå fri och Jesus dingla!

2009-04-10 02:51
kan tycka det är lite osmakligt hur hon målas ut som ett offer på vissa håll...offren är de två människor som hennes man MÖRDADE med HJÄLP av annika östberg

personligen hade det inte gjort mig ett dugg om vi skitit helt i att plocka hem henne och istället lagt mer energi och resurser på att få hem dawit isaak som sitter fängslad utan rättegång pga att han gjorde sitt jobb
skriv kort, helst inte alls

2009-04-10 03:50
En som har tre liv på sitt sammvete samt ytterligare ett mordförsök och ett väpnat rån med mera är ingen som får någon sympati från min sida i alla fall. Varför ska man ens diskutera om att släppa henne fri, då kanske vi ska släppa lasermannen och tony olsson medan vi ändå är igång eller?
 DIF!

2009-04-10 03:54
bob ja för fan släpp varenda jävel fri så samlas vi i slottskogen o kramas hela bunten

2009-04-10 04:01
ja det är ju ändå vår..
 DIF!

2009-04-10 04:03
bob precis fan ring upp john ausonius o be han möta mig i slottskogen så ska han få sig en riktigt bamsekram som han sällan glömmer

2009-04-10 09:26
jag tycker hon suttit av sitt straff. 28 år är länge. men mer än så har jag inga åsikter om. klart hon var skyldig till ngt, läste om hela storyn om hur hon greps sista gången o de var ju knappast oskyldigt.

men

fokusera på dawit istället!

känns som detta kom oerhört "lämpligt" för att dölja kampen för dawit.

2009-04-10 09:56
Jag skulle snarare se att tråden fortsätter handla om sitt ämne så kan vi diskutera andra ämnen (Isak) i andra trådar.

Den svenska staten har skyldigheter gentemot sina medborgare liksom medborgarna i den svenska staten har skyldigheter gentemot staten. Dessa är inte hur stora som helst men ett visst mått av ansträngning kan även en dubbelmördare kräva av staten. Man kan förvisso argumentera att brottslingar har förbrukat sina band med staten men eftersom att ett medborgarskap inte är frivilligt (likt medlemskap i diverse föreningar) kompliceras frågan betydligt.

Det finns främst två anledningar till att man låser in brottslingar: att rehabilitera brottslingarna och att skydda allmänheten (eventuellt att statuera exempel). I Sverige är prioordningen rehab, rehab, rehab, skydd av allmänhet. Annat vore ganska märkligt faktiskt, då skulle vi ju lika gärna kunna skjuta alla brottslingar rakt av. Att tro på kriminalvård är att tro på människans möjlighet till förändring och bättring. Därför anser iaf jag att man inte ska sitta inlåst för länge för ett brott, 28 år är typ nog.
vadå? jag dyster?

2009-04-10 10:25
Hon lär ju vara som Bea i kvinnofängelset. Hård som sten. Hon lär shanka folk till frukost.

2009-04-10 13:01
Alla vet ju att USAs rättsystem är jättehemskt och USA är typ dåligt, för det har jag sett i ett avsnitt av law and order! Så då MÅSTE ju Östberg vara snäll, för annars skulle ju inte elaka USA låsa in henne.

Det är bara ett uttryck för folkets förakt mot USA; om USA vill låsa in henne så vill vi släppa ut henne.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-04-10 13:45
Värsta är väl att Sverige slösar över en halvmiljon och framöver mycket mer utav skattebetalarnas pengar när arbetslösheten skjuter i höjden, industrin kollapsar, nationalklenoder till företag konkar osv. Folk får fan inte ut pengar från försäkringskassan, men visst fan i en av de värsta finansiella kriserna så ska vi pröjsa få nåt jälva mördare hit till Sverige.

...

2009-04-10 18:00
Haha jag älskar hur regeringen försöker plocka poänger på det här med "en seger för den tysta diplomatin" mm.
Däremot är det skönt att de flesta äntligen verkar ha släppt tankarna på hur synd det är om henne, kan inte åminna mig att nån mördare blivit så gullad med som hon i svensk media.

2009-04-10 20:17
Det jag egentligen var helt förundrad över va ju just att hon flyttade ifrån Sverige som 10 åring typ. Hon har ju bott 3/4 av sitt liv i USA, let's keep it that way! Medborgarskap javisst, men sluta kasta ut folk ur landet som verkligen vill skaffa jobb och komma in i de svenska samhället istället för att flyga hem criminals!

2009-04-10 20:18
Kommer osökt att tänka på Jackie Arklöw som räddades ur nått balkan-fängelse... nu är ju inte chansen så stor att Östberg går på killing-spree men ändå;)

2009-04-10 20:21
Det luktar Stockholm syndrom
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-10 20:33
Fattar inte heller poängen?! Ett jävla pundigt whitetrashluder som begått massa brott och sverige försöker få "hem" henne? Avrätta henne på plats så slipper vi skattebetalare pröjsa för privatjet och grejer för nästan 700lax för att få hem slynan till sverige !

Skärpning.

2009-04-12 21:39
Klart Sverige måste ta hand om sina medborgare!

Bra jobbat!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-04-12 23:30
Dom tar väl bara in kärringen så att staten kan ge henne ett nackskott direkt hon kliver av planet? Få öka hennes hopp lite grann, se hennes smil och sen ba PANG rätt i nacken.
Dra åt helvete!