I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skatt på "lite pengar"

Övrigt - Blandat

   

2009-04-07 17:53

Skatt på "lite pengar"

Hej!

Nu är det så att jag är lite förvirrad över min kommande skatt. Jag kommer jobba lite extra under det här året på sidan av studierna, men jag vet inte alls hur mycket extra det kommer bli. Hittat nått "halvskumt" intyg från skatteverket där det står att den som studerar och t.ex sommarjobbar eller extrajobbar samt inte kommer tjäna mer än 18 200kr under 2009 är skattebefriad. Enkäten ska fyllas i och lämnas in till arbetsgivaren.

Om det inte vore så att jag tänkt dra iväg om 1år (tidigt nästa vår) och troligen inte kommer hinna deklarera innan dess och få tillbaka eventuellt överflöd så skulle jag skita i den blanketten.. men jag kommer troligen inte ha "råd" att få pengarna i efterhand så därför lär jag höra hur det här funkar.

Chansen finns ju att jag kommer tjäna med än 18 200kr, men jag vet inte säkert, det är ju ett helt år framåt och just nu är det inte mycket jobb. Antar att om jag inte gör det är allt lungt men OM jag gör det, innebär det skatt på de redan tjänade 18 200 plus på den överstigande summan eller enbart det överstigande beloppet? Jag befarar det första men hoppas på det andra =/

I och med omständigheterna har jag inte råd med att få en olämplig restskatt i början av nästa år heller utan vill försöka få till det här så bra så möjligt från början.

Har också för mig att man skattar olika mycket beroende på hur mycket man tjänar också oavsett, om nån vet vart de magiska gränserna går så skulle det också vara intressant att veta.


Tack på förhand!