I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kurdiska godsaker i Stockholm

Övrigt - Blandat

   

2009-04-06 20:27

Kurdiska godsaker i Stockholm

Okej, såhär ligger det till:
Min farfar fick en ask med helt fantastiskt godis från Iran av sin granne, som han i sin tur bjöd mig på. De var fyrkantiga, vita, var lite som kola i konsistensen - fast inte lika seg och hade pistagenötter insprängt i sig. Jag åt och njöt gott, men glömde av att se efter vad tusan de hette så att jag kunde försöka få tag på egna sen. Det har var ett tag sedan, men jag har då inte glömt av det för det!

Och, så idag, så låg dessa små rackare vid kassan till en kiosk vid Hägerstensåsen:


Jag var ju såklart tvungen att fråga mannen bakom kassan vad de hette, och varifrån dessa kom. Nu kommer jag inte kunna stava rätt, men på kurdiska hette de "gazo", ett kort A och ett lång O, med ett Z snarare än ett S. De hette något på persiska också, men det glömde jag vad det var redan på tunnelbanan på väg hem.


För att komma till sak; var får jag tag på storpack av dessa läckerheter?
Kanske de finns i kiosken vid Hägerstensåsen, jag tänkte inte på att fråga. Men den som kan hjälpa mig gör mig till en väldigt lycklig man!

WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN