Krockat!!
Hej.. Jag skulle backa ut ur en parkering idag, jag råka då backa in i en bil som körde på vägen.. Jag fick repor på min bil och han fick en buckla o lite repor.. Killen som ja backa in i är en kompis till mig, så han skulle kolla me sin farsa och jag med min om hur vi skulle göra.. Vad blir billigast? Att lösa de själv? eller blanda in försäkringen? Eftersom det var mitt fel så får ja väl betala båda? Eller hur funkar det? Någon som vet vad jag kommer få betala?
Highfive anyone, anyone?
beror väl på om kostnaderna överskrider självrisken.
cry me a river! --> thcrew
+ev höjning av premie
precis som joda säger.. Jag skulle anta att det dock vore bäst att lösa det med försäkringen.
Okej, men behöver jag betala självrisk för båda bilarna? Jag körde en Audi A4 S Line, 2007... Vad kan självrisken ligga på då?
Highfive anyone, anyone?
Måste man göra polisrapport samma dag?
Highfive anyone, anyone?
du måste väl veta vad du har för självrisk på din bil!?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Jag tror bara man betalar sin egna självrisk.. Angående polisrapporten så behövs det nog inte göras varje dag, bara det blir gjort.
Oneoo Det är brorsans bil, han e på jobbet nu... Vik Okej de va bra, kan ja få mer tid o tänkaa
Highfive anyone, anyone?
Frågan är om du ens behöver göra en anmälan, om båda står på samma plan på vad som har hänt så tror jag att det bara är att skicka in till Försäkringsbolaget direkt, kan inte minnas att jag polisanmälde när jag backade in i en bil.
vikktorius då han orsakat skadan är han rimligtvis skyldig att betala den andres omkostnader.
Täcker inte självförsäkringen bådas då?
Highfive anyone, anyone?
det gör den säkert, ring ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller. :)
Jo det gör det väll? Vafan är meningen med försäkring annars..
Man ska inte köra fortare än att man hinner stanna... ?
alla försäkringar täcker skadan på båda bilar, oavsett vem som gjorde fel. däremot får du pröjsa hans självrisk + din (om du vill laga din bil). de lär antagligen dra från premien också. däremot behöver du inte polisanmäla, räcker att du/ni anmäler till försäkringsbolaget/en, men d e ingen stress alls! o självrisk beror ju på försäkring, försäkringsvärde, skada och en massa andra saker och nej, ja har bara krockat två gånger, o andra gången vare inte mitt fel! bara lite
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
ratt svart och ringa forsakringsbolaget.. giihh. kommer du fa stryk av bror din nu? anyway good luck.
-ò_ó-
Varför skulle jag behöva betala den andres självrisk? Fattar inte det... haha, brushan jobbar, ska försöka lägga mig innan han kommer hem så jag slipper ta de idag =)
Highfive anyone, anyone?
Är väl hans egen självrisk och den andres trafikförsäkring han får betala?
phow phow.
Du betalar väl självrisken eftersom du backade in i honom? En snubbe backade in i mig och han betalade sin självrisk. Och det inte mkt mer med det. men tog lång tid att få fitt bilen fixad bara.
Jag har ingen personlighet
sakta i backarna nu
work some magic
Så länge båda är överens så behöver ni inte ringa po-po. Nej du betalar bara din egen självrisk inte hans, eftersom han kommer få sin bil fixad av ditt försäkringsbolag. Självrisken för mitt försäkringsbolag ligger på 3 000 kr så ditt lär väll också ligga där nånstans. Om skadorna skulle kosta mindre att fixa än självrisken(dvs 3lax i mitt fall) så betalar du självklart skadorna själv och inte någon självrisk, MEN det tvivlar jag på då dessa verkstäder är kungar på att hustla folk.
och vem fan är du?
Ok! Tackar som fan
Highfive anyone, anyone?
haha jag gick o la mig innan han kom hem! Farsan droppa bomben, men tror inte han blev så arg.. Men jag tänkte på en sak, eftersom bruushan är 21 år så blir försäkringen dyrare va? Så jag tänkte att vi skulle säga att farsan körde, blir de billigare då? Eller måste bilen va skriven på farsan såfall?
Highfive anyone, anyone?
Nej spelar ingen roll vem som körde utan vem bilen står på. Men jag tvivlar på att själva självrisken kommer bli dyrare utan hans försäkringskostnad som han betalar per år kommer inte sänkas på ett tag som den annars ska göra ju fler år han är olycksfri.
och vem fan är du?
Det kallas Försäkringspremie kanske jag skulle tillägga
och vem fan är du?
Såhär kan man göra! Om du vill så pungar du hans självrisk vilket är det han måste betala om du inte tar hela smällen. Då fixar försäkringsbolaget bara hans bil eftersom allt går på hans försäkring, men han tappar ingen premie eftersom det inte var han som orsakade skadan/olyckan. Reperationskostnaderna för din bil får du då ta hand om precis hur du vill. Är det bara några repor kanske de i bästa fall går att slipa ner och du kan lacka om karossdelen. Om du nu tar hela smällen (no pun intended) får den som står på bilen ingen premie längre eftersom bilen inte varit olycksfri. Vad det kommer kosta beror helt på vilket bolag du har och vilken försäkring du valt. Detta är det billigaste alternativet på kort sikt eftersom du bara betalar din egna försäkring, men i långa loppet kan detta bli dyrt. Ett exempel är min farsa som hade en tilläggsgrejja där man var tvungen att betala 10% av reperationskostnaderna om olyckan orsakats av någon förare som var under 24. Jag var under 24 vid olyckstillfället och fick lägga ut självrisken (3000 + 10% av 30 000, dvs 3000 till = 6000) Spoiler Sen ett varningens ord om att skriva att man planerar att säga att det var nån annan som körde PÅ INTERNET är att du inte vet vem som läser, och det ser inte jättenice ut med försäkringsbedrägeri på sitt CV.
När jag skriver "han" menar jag killen vars bil du smackade på!
Verbose Men jag är ju 20, min farsa 43, slipper man tilläget om han körde? Eller spelar de ingen roll, utan dom kollar bara på hur gammal ägarn är? Rätt ologiskt jue!
Highfive anyone, anyone?
tydligen inte, det va ju inte din far som körde.
Fucks your life up crew Tjabo!
Men de kan dom aldrig veta ju?
Highfive anyone, anyone?
Nej, just därför dom har det såhär också.
Fucks your life up crew Tjabo!
hehe klart att ni kan ljuga för fanken...
Klart ni kan ljuga, men jag tvår mina händer iaf :) Hursom, tillägget är bara på vissa försäkringar. Det spelar ingen roll vem som körde bilen egentligen, men den som körde kommer få en höjd försäkringspremie, den som stog på bilen kommer få en höjd försäkringspremie, OM ni inte löser det sinsemellan.
Lyricist
2009-04-09 18:36
Sista gången du fick köra brorsans bil eller?;) Får väl säga som alla andra, ring föräkringsbolageeeet.