I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

muskelskada i foten

Övrigt - Blandat

   
Redaktionen

2009-04-05 20:08

muskelskada i foten

hej!

jag trampade jävligt snett för ett par veckor sen, fick "diagnosen" muskelskada.
("du har fått en muskelskada, gå hem o vila foten")

sagt och gjort.

nu är jag här ett par veckor senare och smärtan kommer tillbaka då och då.
oftast när foten är kall och när jag går upp och ner för trottoarer, i trappor osv.

jag skulle vilja veta om någon här sitter på en bra övning för att lindra detta?

självklart har jag googlat och d hittade jag detta:

Länk till http://www.allindra.se/index2.html?page=information_8

Det som sker vid ledskador är att leden förs bortom sitt ändläge vilket får som resultat att ledband och ligament, strukturerna som stabiliserar leden, töjs ut eller t o m går av. Musklerna som sitter runt leden tar också stryk när det hastigt sträcks ut. Delar av muskeln brister med en invärtes blödning som följd. Vid ledskador svullnar området runt leden snabbt upp och dagen efter har man ofta ett stort blåmärke efter blödningen. En process som kallas inflammation startar i det skadade området. Inflammationer kännetecknas av värme, ömhet och svullnad.

Besvären blir ofta bättre efter några dagar och går vanligen över efter ca två veckor.


no shit. inte mkt hjälp där.

Vid upprepade uttänjningar av ledband eller när de går av som vid luxationer, när leden dras helt isär, skadas ledens funktion. Leden förlorar sin styvhet med resultat att nya skador lättare kan uppstå. I sådana fall krävs det rehabiliterande träning som syftar till att stärka upp återstående ledband och kringliggande muskulatur. Efter luxationer görs ibland operationer där man går in och syr ihop avslitna ledband.


det är den rehabiliterade träningen jag är sugen på!
någon som vet övningar jag kan göra?
vad är det dummaste jag kan göra? förutom att försöka le parkour utan uppvärmning osv..

självklart är det individuellt men om någon sitter inne på nån info eller erfarenhet vore det mycket uppskattat!

namaste