I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Polisanmäla bedrägeri?

Övrigt - Blandat

   
Rappare

2009-03-22 22:21

Polisanmäla bedrägeri?

Hejsan!

Jo läget är så här:

Jag skulle sälja min dator och la ut den på blocket.se.
Typ 2-3 dagar efter att jag lagt ut den får jag ett e-mail från en kille i London som vill köpa den, men vill skicka den till Nigeria där hans påstådda fru bodde för stunden...
Han bjöd 2500 kronor för den, medans den var värd på sin höjd 1000 kronor!
Dum som jag var, trodde jag att liksom wow detta blir ju ett jätteklipp för min del! Jag blev skitglad och sa att jadå visst ska vi kunna göra affärer och skickade därefter uppgifter om mig så han kunde sätta in pengar på mitt konto...

Ett litet tag efter detta får jag ett mail från "Colony Bank" som säger att denne person har lagt in 300 USD (2500 kronor) på mitt konto och väntar på att jag ska skicka iväg datorn.
I detta mail stod även att om jag inte skickade datorn inom 24 timmar skulle jag bli kontaktad av FBI.

Då blev jag lite fundersam, men vidare...

Jag frågade i ett reseforum på internet hur mkt det skulle kosta att skicka datorn ner till Nigeria (detta är ett as till dator, stor tung skärm och allt, så att skicka ner den till Afrika lär ju inte kosta lite!) och får då många svar inom loppet av en timme som säger att jag absolut inte ska skicka datorn, då jag garanterat kommer bli lurad!

Fick information om såkallade "Nigeria-brev" och insåg att... shit... Jag har blivit utsatt för ett sådant.

Jag skrev därefter till den här killen att jag inte vill sälja datorn utan han får leta efter någon annan. Han svarar inte på mailet utan jag får istället ett till mail från "Colony Bank" som säger att FBI har mig på span och att jag inom 24 timmar måste skicka datorn, annars skulle jag straffas.

Nu är inte jag rädd för FBI, att dom ska straffa mig, då jag fått reda på att mailen är förfalskade, MEN hur ska jag göra nu?

Jag vill polisanmäla det här, men hur går jag tillväga då helt enkelt?
Ska man bara gå till polisen, visa upp mailen och sedan se vad dom säger?
Mina tidigare erfarenheter av Polisen är att de 99% av fallen skiter fullständigt i det, och det läggs ner efter ett tag...

Såg att inlägget blev långt ^^
Haha men hoppas Du orkar läsa och sedan säga vad du tkr att jag ska göra!

/S