Musikhögskola med inr. Hiphop/rap
Hejsan. Jag och en kompis funderar på att gå högskola med musik inriktning, vi båda rappar och skulle gärna vilja gå någon sån där skola. Hiphop/rap är det vi söker efter som inriktning. Så därför undrar vi om ni vet något bra tips på skolor som har just den inriktningen, vi båda rappar på svenska och vi är beredda att flytta vart som helst inom sveriges gränser för att gå en sån skola. Så har ni något att komma med så kom med det. Länka gärna till deras hemsida så man kan gå in och kolla :) MvH Daniel
//Savinn
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
skaffa en vettig utbildning och rappa på fritiden.
Det är väl bara gå en jävla svenskakurs för att lära sig att skriva och sen träna på att rappa på fritiden?
http://yofosho.mine.nu
Men nu vill jag inte veta av någon svenska kurs eller ta en vettig utbildning, jag går sista året nu och är villig att gå 3 år till med inriktning hiphop. För jag gillar hiphop/rap så. Tack så mycket Rapsodisk
//Savinn
B.R.A är väl den som man får mest ut av?, dock bara 1 års utbildning
ja B.R.A låter bra, jag och min kompis skriver ansökan till skolan i detta nu, verkar riktigt bra :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men sluta hata på grabben. Alla grymma rappare gick ju musikhögskola med inriktning hiphop/rap. Det vet ju vem som helst.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
B.R.A skolan är rätt wierd dock. Martin från L.O.K är lärare. haha
man ska ha det i blodet. i DITT bloooood!
what is a.m.b?
Jag vad hans medsökar kompis och tycker ni ska svara på frågan istället för att ge eran egen uppfattning för de bad han ej om.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Under läsåret får du möjlighet att utveckla din artistprofil och skapa din egen musik i någon av skolans musikstudios. Hi-tech!
B.R.A skolan är rätt wierd dock. - vad menar du serum? är rätt intresserad för har tänkt länge att ansöka till nästa år
-Serum- P21 Know nuffin. Haha, läraren är max från lillasyster.. Inte martin=), jag går själv på B.R.A! Jag säger såhär, som alla andra i min klass.. Vi hade mycket högre förväntningar på utbildningen när vi kom hit.. Högre förväntningar på studion osv, studion är som vilken hemmastudio som helst. Dom har några mickar att välja mellan, sen har dom ett ajjt ljudkort.. Det är det enda, känns som man hade velat ha mer iaf när det är på en sånhär skola. Men dom säger"Vi har bara detta för att ni ska se, att det går klara sig på dom här grejerna ute i "riktiga" livet efter skolan!" Utbildningen är för sånna som vill göra egna beats, man får också lära sig cubase. Men rappare?? Naaw, vi är rappare och sångare dom flesta i vår klass. Några producerar, men det är ingen "Rapplinje" som folk verkar tro. Och för att det står det på hemsidan, man blir nästan lite, hm....Lurad av texten på deras hemsida när det gäller vissa grejer! Jag trodde det skulle vara mycket att man får vara på scen osv. Få lära sig hur man ska röra sig mer, eftersom det står det på sidan. "Scen och micktecknik", det enda vi gör gällande det. Är att vi har en spelning för klassen typ, sen filmar dom och nästa dag får vi se det. Så får vi kritik på det, och kritiken känns inte för seriös. Utbildningen känns oftast, väldigt ofta oplanerad=/! Inte så att jag säger att ni inte ska söka, det är ju nice för dom som behöver studiotillgång! Men du som tror att du kommer hit för att lära dig/eller bli en bättre rappare. Det kan du lika väl bli i rummet hemma, här får du tillgång till studiogrejer. Om du inte har helt ok grejer hemma så är ju det bra.. =) One!
Trofast Tack så mycket för den infon, men det skulle ju ändå vara roligt för den sakens skull :p Att få gå lite hiphop och lära känna lite nytt folk, efter att man gått B.R.A så kan man ju söka sig vidare till en annan mer etablerad högskola som håller vad dem lovar. Ja men vi ska diskutera det här :)
//Savinn
Eller så söker man till en etablerad högskola som håller vad dem lovar direkt, speciellt nu när Trofast har konstaterat det vi alla anade.
Sen är inte B.R.A en högskola... Det är en "Folkhögskola"! Fråga mig inte vad skillnaden är, men nån skillnad är det. Någon som vet kanske? :) Alltså jag menar inte att folk inte ska söka, men det är mer eller mindre så som jag sa. Bara så folk tänker på det, och inte har värsta förväntningarna som vi hade. Att studion skulle vara tvärfet oså.. Men finns alltid nåt som e bra, o nåt som är dåligt. För det mesta är det oplanerat som sagt!
Vad jag vet är det väl helt enkelt lättare att komma in på en folkhögskola, och då lär det ju vara sämre standard. Eller?
Ja på en folkhögskola så behövs ingen utbildning har jag för mig. Men nu har det blivit ett evigt snackande angående B.R.A, finns det någon annan skola som någon borde eller vet att den är bättre? Så man har lite val att göra och kan ansöka till fler skolor istället för bara en.Trofast: Tack igen för infon, vi ska ha det i åtanke :)
//Savinn
inriktning rapp är ju svårt. Du behöver satsa lite bredare än så om du vill ha ut nått vettigt av det. Ljudteknik T ex. Då kanske du även kan få användning för din utbildning mer än bara som fritids intresse. Jag har ju dock också funderat på att ansöka till B.R.A i år. Efter det funderar jag på piteås musikhögskola eller vart den nu låg. Stockholm ska ju ha en del musikutbildningar med inriktning, hiphop.
mhm
Trofast ICKE! När mina polare gick på skolan så va iaf Martin lärare det va la 3 år sen kanske, han kanske har slutat nu isåfall :)
Plugga till rappare?... hahahaha bästa jag någonsin hört. Letar du något studielånsberättigat så du kan röka brass å slippa jobba lite längre lr vad är dealen?.. Folkhögskola är vuxendagis. Ska du utbilda dig efter gymnasie så välj en inriktning folk inte kommer garva åt.
mama said knock you out
finns en hiphoplinje i hmm, glokala folkhögskola tror jag den heter, i malmö. tror linjen heter spinneriet eller nåt. Fast där är det inriktat på hela hiphopkulturen, men det är värt att kolla in. Har själv funderat på att gå den.
DegenereraD: Det där var en djävla förolämpling, du är 28 år men beter dig som 14. Jag är 18 år, känner att B.R.A ändå skulle passa mig, alltså för att kunna ta ett steg, men jag kollar efter andra skolor för att se vad möjligheterna finns. Jag vill inte utbilda mig, men tror att en folkhögskola kan hjälpa mig att bli bättre på det jag gör. Och jag röka brass? Det tar jag som en förolämpling då du inte känner mig, du vet inte vad jag har fått stå ut med, jag har sagt nej till det kanske 5 gånger, min Mamma använde det när jag fanns i hennes mage, tror du det känns kul eller?!!!! Jag har fått stå ut med mycket och då jag villl gå en två termins kurs för att kunna förbättra min rapp och lära sig att göra beats så måste väll jag få söka det då. Alla som klagar i tråden PÅ MIG OCH MIN KOMPIS är bara avundsjuka för att dem aldrig fick den här chansen. Dem är säkert så gamla så det inte fanns på deras tid. Sedan DegenereraD som inte ens vet vem jag är, har säkerligen inte hört min musik så varför ska man klaga? Jag vill inte ens bli bäst i världen, jag vill kunna bli som Shazaam kan man nog säga, alltså bli känd av folk på whoa och i ganska stora delar av sverige. Med det så vill jag inte bli en ny shazaam men tog han som exempel. Ni förstår säkert, det finns många som vet vem Shazaam är och många vet inte.
//Savinn
Dem är säkert så gamla så det inte fanns på deras tid. Men på deras tid så fick man lära sig själv och verkligen testa sig fram. Eller det kanske inte fanns teknisk utrustning back in the days. vad vet jag, jag är bara ung och dum. Tack och godnatt kanske ses på B.R.A.
mhm
Savinn P18 Du tog nog det som DegenereraD P28 sa lite för hårt :)
-Serum-: Kanske jag gjorde ;) hehe. Men jag var trött och hatar folk som anklagar en för sånt egentligen, jag nämner det (Nästan) aldrig i mina låtar och ni har ju fått läsa varför. Någon fler skola? Har nu fått förslag på Glokala Folkhögskolan i Malmö och B.R.A i Färgelanda :)
//Savinn
Jag har hört din musik, den är skit. Om du vill gå på folkhögskola i ett år och försöka polera upp den skitkorven så kastar du bort din tid.
Vad fan är det med er folk? :s Börja hata och skit, vafan, det är min tråd där jag söker skolor, inte några människor vid 22 års ålder som börjar skriva skitkorv i min tråd.
//Savinn
Finns det inga mer skolor än B.R.A och Glokala? Någon som har hört talas om någon skola som har hiphop som inriktning.
//Savinn
Tyckte det var en passande översättning på det i sammanhanget passande uttrycket "You can't polish a turd"..
Jag är pippi långstrump
alltså.... Jag vill inte vara neggo i tråden... Men att söka en högskole utbildning där du får rappa?? Det känns inte speciellt seriöst över huvud taget.
AÄR NI DUMMA I HUVUDET! DE ÄR EN PRODUCENT HÖGSKOLA MAN LÄR SIG HÅRDISK INSPELNING MIK TEKNIK MIXNING MASTRING BEATS MM tack för mig<3
Jag är karlsson på taket
Sång pedagoger då? Finns ju skola för sånt inte för att va neggo men less jag blir på alla töntar
man lär sig rap i livets hårda skola, inte skolan. jag kan lära dig rappa, jag tar 100 kr i timmen, cash. suttla ingår. shu
Word
..!.._{-,..,-}_..!..
Alltså det är jag som har skrivit helt fel i tråden. JAG SÖKER SKOLA MED EN LINJE SOM HANDLAR OM HIPHOP. Alltså det behöver inte vara så man ska rappa 24/7. utan en linje med hiphop där man kan lära sig göra beats, få mer djupgående inom Stim, skivbolag, hur skivkontrakt ser ut och så vidare, sånt som brukar stå på skolors hemsidor. Men orka klaga för att jag råkat skriva fel.
//Savinn
Men finns det högskolor som lär dig att göra beats? Jag pluggar Estet på LBS (linjen borde heta typ Musikproduktion) och visst fan lär vi oss om Stim, visst fan lär vi oss om ljudteknik och visst fan kan man smyga in i Reason och leka beats istället för att göra Gehör och musiklära-arbetet. Sök något sånt istället om det är sånt du är intresserad av att lära dig. Att söka till en skola som BRA känns jäkligt slöseri med liv. Men du gör såklart som du vill.
hahahaha did i hit the spot or what.. Nej men gosse, ta en titt på ditt resonemang. Vad ska du lära dig? vad kan en skolbänk med valfri rappare ge dig som du inte kan lära dig på whoa? Du kanske vet vid det här laget att rappa är väldigt individuellt och ingen vill låta som någon annan, dvs det går inte att lära ut. Vill du bli bättre på svenskan? Ta en skrivarkurs, Poesi lr dylikt? Du är 18 år gammal och tänker "plugga till rappare" (därav haschrökarresonemanget). Det finns vettigare alternativ om du nu tänkte studera. sådant som inte är ett bizarro påhitt av ett par avdankade musiker för att håva in lite extraflush. utöver det så har du ett hiphopforum framför dig, inte ett krambjörnskalas. du får nog finna dig att det inte alltid är så gulligt och omtänksamt.
mama said knock you out
Skivsamlare
2009-03-14 15:56
Jag håller helt med DegenereraD. Jag tycker det verkar helt åt helvete idiotiskt att gå en sån linje faktiskt. Utbilda dig till någon vettigt istället. Lära dig rappa och göra beats kan du göra på fritiden som vilken annan kotte som helst. Jag menar det finns hur mkt tutorials som helst för diverse olika beatmakarprogram. Sen att lära sig rappa.. pja det är bara att nöta nöta nöta. om du däremot är intresserad av ljud etc, varför inte gå en ljudtekniker-utbildning? Finnsvenska, eller luleå (piterå?) har bra sådanna. Med en sådan utbildning har du nog 100ggr större chans att få dig ett jobb sedan med, även om det är en tuff bransh där med. plugga till rappare.. ja man ska då höra allt innan man dör.. whoa 2009 oojoj.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
haha varför har alla fått om bakfoten att man ska plugga till rappare? Jag vill inte plugga till rappare, utan då man går på en sån där utbildning kan man få tips och idéer om hur det kan låta bättre, jag tycker själv jag är sisådär, jag kan flowa och har taktkänsla, sedan om jag vill bli bättre så blir jag automatiskt bättre, men vi tänkte gå en sån här skola för att vara lite annorlunda jämfört med andra som inte verkar fatta.
//Savinn
"men vi tänkte gå en sån här skola för att vara lite annorlunda jämfört med andra som inte verkar fatta." Varför inte gå en skola för att satsa på att få jobb efteråt?
Glokala Folkhögskolan i Malmö har Hip Hop inriktning.
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?
Ja Glokala har jag fått ett tips om, men hoppas på flera så man kan ansöka till flera skolor om man får nobben utav en skola så kanske man kommer in på en annan :p hehe Skulle vara en kul grej att få gå på en Folkhögskola med hiphop.
//Savinn
tycker som alla andra. gör något vettigt ! håller med de flesta i tråden inkl. nelione och savinn. jag förstår att man vill göra något roligt, leva livet, ha kul på en "hiphop-skola" så jag är kluven men skulle nog valt det alternativet med en "riktig" utbildning. OnTopic - har inget att komma med.
www.myspace.com/danielbylund
okey, ne men vi har bestämt oss för en hiphop linje, den är 1 årig, så det är ingen fara för livet där inte ;) hehe. Ne men vi söker och ska nog skicka in några ansökningar nu i veckan vi ;)
//Savinn
vänner som gått där har haft tvär roligt, har själv varit där o hälsat på o de har varit helt flippat, sånt gillar vi . så om ni vill ha kul så sök dit för de kommar vara massa som är som du , vill göra musik o ha a goood time.
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"
Ljudteknikerutbildningen i Piteå (under Luleå Tekniska Universitet) är det riiiktigt hög klass på, det är också riktigt svårt att bli antagen dit. Jag gick radioproducent där och vi samarbetade med ljudarna väldigt mycket, det är mycket konsertinspelningar, rigga ljud till konsert, inspelning, ellära etc etc. Tvivlar på att det är vad trådskaparen är ute efter.