I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

källskydd vs. polisen

Övrigt - Blandat

2009-03-04 22:25

källskydd vs. polisen

Har några funderingar kring källskydd privatpersoner o polis.

Ponera att jag skulle göra en dokumentär om låt oss säga cannabis o dess kultiverare o användare. hur kan jag garantera filmens aktörer dess anonymitet vid ett eventuellt tillslag.
Har polisen rätt att ta filmerna o framförallt har jag någon skylldighet att överlämna dem samma vid eventuellt tillslag/kontroll.

Vad gäller egentligen har varken pressleg eller journalistisk utbildning. Bara ett brinnande (haha bokstavligt) intresse.

Är det rätt benämning överhuvudettaget att prata om källskydd eller är det något annat begrepp.

Tacksamför svar.

FREE Ayatolla.

2009-03-04 22:40
Hallå AA;) Det var ett tag sen jag höll på med konstitutionen, men såvitt jag minns skall en film gå in under Yttrandefrihetsgrundlagen ("teknisk upptagning"). Där gäller följande:

1 kap 2§: Varje svensk medborgare är tillförsäkrad rätt att till författare och andra upphovsmän samt till utgivare, redaktioner, nyhetsbyråer och företag för framställning av tekniska upptagningar lämna uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande i radioprogram och sådana upptagningar. Han har också rätt att anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst för sådant uppgiftslämnande eller offentliggörande. I dessa rättigheter får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

2 kap 3§: Den som har tagit befattning med tillkomsten eller spridningen av en framställning som utgjort eller varit avsedd att ingå i ett radioprogram eller en teknisk upptagning och den som har varit verksam på en nyhetsbyrå får inte röja vad han därvid har fått veta om vem som är upphovsman till framställningen eller har tillhandahållit den för offentliggörande eller om vem som har framträtt i den eller lämnat uppgifter enligt 1 kap. 2 §.

2 kap 4§: Ingen myndighet eller annat allmänt organ får efterforska
1. upphovsmannen till en framställning som har offentliggjorts eller varit avsedd att offentliggöras i ett radioprogram eller en teknisk upptagning eller den som har framträtt i en sådan framställning,
2. den som har tillhandahållit eller avsett att tillhandahålla en framställning för offentliggörande i ett radioprogram eller en teknisk upptagning, eller
3. den som har lämnat uppgifter enligt 1 kap. 2 §.
Förbudet hindrar inte efterforskning i fall då denna grundlag medger åtal eller annat ingripande. I sådana fall skall dock den i 3 § angivna tystnadsplikten beaktas.

- Alltså: Du som upphovsman får inte lov att för polisen, eller någon annan, röja en medverkandes anonymitet (om denne inte samtycker). Polisen, eller något annat allmänt organ, får inte försöka ta reda på vem som framträtt i filmen.

Det finns några undantag som jag inte orkar dra, men de handlar om de s.k tryck/yttrandefrihetsbrotten dvs typ hets mot folkgrupp, landsförräderi osv.

Huruvida polisen får ta filmerna för att det "begås" cannabisrökning på dom vet jag faktiskt inte, det regleras isåfall i Polislagen. Men som sagt får dom inte börja nysta i vilka som uttalat sig i filmen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-04 23:32
aah tack som fan

Jag hade för mig att det var på det viset. Har iofs aldrig gjort en dokumentär innan, men jag var med i en graffitidokumentär för många år sedan där vi just diskuterade detta innan vi gick ut o drog...det skulle enligt filmmakaren inte vara något problem om det skulle bli knas. alltså att polisen tog honom så skulle han bara säga att han var där i dokumentärt syfte.

Lär ju kolla upp det där med polislagen innan nått blir aktuellt...tack igen.

någon som har ytterligare info var inte rädda för att dela med er.

Vi kan ju för ordningens skull ta o byta ut brinnande intresse mot glödande engagemang.

Om intresse finns här att dela med er av era erfarenheter o åsikter om cannabis så skicka ett pm. Det finns ju dem som röker o sen finns ju entusiasterna och det är väl främst de senare som är intressanta. Håller på med ett litet underlag för intervjuver. Ja ja jag skall inte avslöja för mycket. det kommer bli snyggt o ärligt.

FREE Ayatolla.

2009-03-04 23:34
Bra initiativ!
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-03-06 06:35
Polisen var hus oss senast för ett par veckor sen då min polare som jag delar boende med odlade ganja och det luktadee så klart över halva samhället.
Jag väcktes 9 på morgonen av en polis som gick in i mitt sovrummet, väkte mig och viftade med sin bricka. Jag avkrävdes ID handling och yrvaken så lyckades jag fiska upp plånboken och för att ta fram mitt ID-kort. Dock så var jag fortfarande förvirrad och tog upp Press-kortet istället och räckte det till snuten. (Nu var det tre st. inne på mitt rum..)
Han frågade då om jag var journalist och jag svarade att jag var press-foto. Då säger han till dom andra poliserna att lämna rummet och ställer ett par korta frågor om jag har haft med polisen att göra innan. Sen genömsökte dom hela huset (källare, vind och alla skåp, bla. bla.) förutom mitt sovrum. Min polare fick följa med och pissa, etc. medan dom lämnade mig kvar. (Vilket var tur, då det låg en bång bakom datorskärmen och typ en halv femma framför tangentbordet... Man tackar Gud och änglar och universum..)
Amor Vincit Omnia

2009-03-06 07:18
Firefox79
Uu vem låg du med för att få denna leg? :o

Nu syftar jag inte riktigt på vem du faktiskt låg med eller om du alls gjorde med, men vad får man göra för att hooka ett press-foto leg? Skulle vara kewl och kunna röra sig runt vid demonstrationer utan att stasi ska pilla på en, som senast vid anti nazi demonstration så kickades mitt arsle in i nazileden pga jag har kortare frilla än vad blåögda högern har och fota runt på nyllena, när jag kom loss därifrån och snackade lite bekanta på vänsterfalangen då katapulterades jag till tjottahejti till mitt förtret.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-06 22:08
Two Face> Detta legg får du från Journalistförbundet. Lättast gör du på så viss att du först utför något journalistisk arbete, som t.ex. skriver några artiklar eller får ett par, tre bilder publicerade så att du kan fakturera (eller eventuellt få arvode) motsvarande minst 3700 kr på 3 månader.
Sen skickar du in kopia på fakturaunderlag, bg-konto-utskrift för 3 månader, samt personbevis och två pass-foto till Journalistförbundet tillsammans med en ansökan om presskort för frilans.
5 arbetsdagar senare droppar det ner en avi och du kan hämta ut ditt ID på närmaste konsum. =)
Tada!!

Det kostar dock att vara medlem i journalistförbundet.
Amor Vincit Omnia

2009-03-06 23:29
Firefox79

Haha, jag är inte säker på att källskyddet sträcker sig så där långt men... gött flyt, och en korkad polis!