Wacom eller Trust?
Hej. Nu har jag bestämt att köpa hem ett bra ritbord. Har ett wacom Intuos 3 A4 på jobbet och har varit helt inställd på att det är ett det som ska köpas. Men nu råkade jag se att det finns rätt ny platta i A4 format från Trust som är betydligt billigare. Är skitnöjd med det wacombord jag använder men har ingen erfarenhet alls av nåt från Trust och tänkte därför se om det är någon här som sitter på någon information. WacomLänk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44086 TrustLänk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282999 Det är dom två olika det handlar om. Så frågan är om det är värt att lägga 5000 på ett Wacom som är bevisat bra eller fungerar det från Trust bra? Tacksam för hjälp och svar.
Hata eller lova det
Jag har testat ett ritbord som inte var Wacom och det var värdelös precision och respons. Det var dock något annat märke än Trust. Det var dessutom A6 storlek. Stod inför samma val men alla reviews och rekomendatoner jag läste sa: "är du serriös? inget annat än Wacom." Så då blev det så (intuous2, var väl ca 5 år sig och den fungerar felfritt än). Har testat andra wacoms som cintique, int3, graphire och alla har varit oklanderliga. Däremot har jag aldrig kört något annat märke förutom 5 minuterna jag beskrev i början så jag kan nte göra en ärlig jämförelse. Däremot håller wacoms värdet oerhört bra, och du kan förmodligen sälja den till högt pris om flera år. "Noone ever got fired for going with the market leader" Jag läste någonstans att intous4 kommer i april, kanske droppar de priset på 3an då?
This is not a celebration of slipping through some crack. This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
wacom.. inget annat. Finns gott om svar med förklaringar om varför runt om på nätet. om om om
jup wacom, trust är totalt skräp enligt min erfarenhet.. min trust som jag köpte innan jag fick råd med wacom öll kanske i 2 veckor min wacom har jag nog haft i 5 - 6 år nu och den fungerar felfritt.. finns nog inget som är bättre med trust än wacom, inte ens priset är bttre trots att det är billigare då det helt speglar bristen i kvalité.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
har en int2 och den har fungerat felfritt i typ 5 år nu, kvalitet på wacom
SMÅLAND!
Ok, tack för alla svar.
Som sagt va jag helt inställd på att det va wacom som gällde, hade nog aldrig tittat på Trust om det inte var så att Cap&Design satt grillor i huvet på mig.
Länk till http://capdesign.idg.se/2.990/1.150971 Får helt enkelt bli en wacom. Men nu blev jag lite nyfiken på Intous 4, nån som vet nåt om det?
Kan va värt att vänta nån månad med att köpa om det kommer en nyare version. Är dock lite tveksam till att priset på 3'an skulle sjunka så mkt.
Hata eller lova det
Köp INTE trust.!!!!!!!!! Trust grejjen funkar kanske okej. Däremot har den knappt några inställningar alls. Dvs du kan inte ställa in hur stor arbetsytan är. Du kan inte få den till att vara för endast en skärm om du har två skärmar, du kan inte ställa in vad dom alternativa knapparna ska göra. OSV OSV. Dvs du kan inte göra mycket alls.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag älskar min Wacom Intuos3 A5. :] Köp en sån eller större. Det är klart att priset kommer sjunka när Intuos4 släppsmen så är det alltid i teknikbranchen. Dock kan du aldrig vara säker på hur länge du måste vänta...
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Jag skulle välja Wacom alla dagar, men spendera några pengar på det annars får du skit, dont believe the hype dock med att skaffa ritbord bara för att alla andra börjat göra det, om du ritar bra med mus som jag själv så finns det ingen anledning att byta
Hangaround
2009-03-07 13:02
Som nån sa till mig. "köper du inte wacom är det lika bra du ritar direkt på din skärm med en tuschpenna istället".
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994
Mörten Finns massor av anledningar att göra det. Har aldrig hört talas om någon hype när det gäller ritbord dock. Är ju typ ingen som har det förutom jag av dem jag känner.
Negative: Vad finns det för anledningar att byta till ritbord om man redan är bra med mus och trivs med det? Sen att dina närmaste kompisar inte har det spelar än mindre roll :)
Därför att det är roligare att använda, samt att det går betydligt snabbare. Är inte det anledning nog så säg.
konstiga anledningar, mycket subjektivt. Men men det är upp till var och en.
Haha, ja vill du ha empiriska bevis så får du nog utföra den undersökningen själv men jag är helt säker på att det där stämmer in på alla användare.
Men käre lille vän vad är det med dig? Alla behöver inte wacom penna för att göra illustrationer etc, vad är det du inte kan acceptera?
Varför är du så anti och sänker dig till provokationer och påhopp? Om du gillar att använda mus är det jättebra, det gör jag också, men jag säger bara att det kan bli så mycket bättre och roligare med bättre verktyg. Orkar inte prata mer med dig eftersom du verkar ta det här otroligt personligt.
Negative: Peka gärna ut var jag gjort provokationer och påhopp, om du känner dig anfallen och ledsen ber jag om ursäkt. Du verkar reta upp dig på att alla inte har samma preferenser som dig själv. Visst det finns säkert jättemånga som kör med Wacom men det finns samtidigt många musritare som är helt nöjda med sin teknik.
Negative "det gör jag också, men jag säger bara att det kan bli så mycket bättre och roligare med bättre verktyg. " Vad som avgör hur bra något blir är hur duktig någon är. Inte verktyget. Wacomplattan som verktyg är inte "bättre" än musen, däremot är den väldigt lik en penna och funkar därför väldigt bra för folk som är vana vid det.
Management Går det ens och rita på en A6? Lär ju vara hur värdelöst som helst. Kan inte tänka mig något mindre än en A5 för att kunna användas till något vettigt.
A6 är jävligt knivigt, A5 duger. Har själv int2 och den är la lite större än ett A4, precis lagom :D
SMÅLAND!
Ptja, har du råd så ska du köpa större, däremot har jag sett folk göra feta grejjer med A6 också. Och värdelösa med A3 för den delen, det handlar om talang och skill mer än verktyget :)
Men tänk på att A6 avser ritytan, inte själva plattan. Dvs om du tar ett A4 papper och ritar kommer du förmodligen inte att rita ända ut i kanterna på det i alla fall utan någonstans i mitten. Fördelen nu är ju att du kan zooma oh panera din canvas på skärmen, men vara kvar på samma plats med pennan. Men ja, det är svårare att rita från armbågen förståss.. själv har jag haft A5 i många år och har ingen anledning att uppdatera än iaf..
Länk till http://www.designertechniques.com/articles/wacomtablets01.htm
This is not a celebration of slipping through some crack. This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
jag har också en wacom intous 3 a5 (en halv a4 altså (?)) och den funakr asbra. Skulle lika gärna kunnat köpa en storlek mindre. jag tror en a4 vore aldelles för stor, då måste man röra runt armen mycket mer. Oftast om man vill rita något detaljerat så zoomar man in också så själva storleken på tableten behöver inte alls vara stor. Kör på en mindre! Kan inte tänka mig att jag nånsin hade kunnat rita lika bra med mus som med penna :D, helt sjukt, förstår inte ens hur det är möjligt om man typ inte övar med musen sen datorn först kom ut öht ^^. Anyways, lycka till med köpet!
vanesak alltså. Har väll blivit bortskämd med en stor :P
SMÅLAND!
mörten: tryckkänsligheten räcker som anledning till att det är att föredra framför mus, sedan finns det miljoner andra saker som en grafiker säkert kan upplysa dig om.. jobbar man proffesionellt så är det jävligt bra att kunna dra ner på tiden det tar att göra linjer som varierar i tjocklek bland annat.. skulle vilja påstå att du helt enkelt inte inser att du skulle jobba bättre när du är inlärd med en ritplatta än du gör med mus.. elt omöjligt att få samma flow i att jobba med mus, heeelt omöjligt.. om man kan ritplattan bra då såklart.. klart en som är van vis mus jobbar bättre med en mus än han initialt gör med plattan..
sedan beror det såklart vad man jobbar med, jag utgår ifrån att man tecknar digitalt.. finns säkert områden där en mus funkar fint..
Joel413 P25
Varför kan man inte få upp samma flow med en mus som med en ritplatta?
Att göra linjer i olika tjocklek är väl knappast något nödvändigt för allting man gör när man använder photoshop.
Länk till http://features.cgsociety.org/newgallerycrits/g78/343278/343278_1220887036_large.jpg Den där bilden tex är enbart handritad i photoshop med en mus.. Kan man göra sånna saker så ser jag inte direkt några saker man inte kan göra.
Problemet med en ritplatta är ju bland annat att man inte har lika många knappar på pennan som man har på musen. Sen så är det ju inte så att alla har tecknat jätte mycket med pennor, och därför inte vant sig att använda pennor för att teckna, då kan musen mycket väl funka skitbra.
Proffs som jobbar i illustrator har jag förstått gillar musen mer, den fungerar bättre att dra i punkter med. Själv håller jag dock inte med där, men jag kan gå med på att jag är speciell :) Ska man rita nåt, och då menar jag _rita_ som man gör med en penna så går inte detta med mus. Först som nämnt utav Joel tjocklek på linjerna, men även opacityn och tiltning och switcha till suddet. Precis som en penna dvs. Kombinera det med smarta shortcuts (på plattan om man önskar) till att ändra storlek på brushen och andra parametrar så kommer du aldrig ens KUNNA uppnå samma lösa rapida resultat med mus. (om du ska maskera, styra layer modes etc etc). Man kan lätt se vilka bilder var skapade med platta, eller med mus. De med mus tenderar att vara väldigt kontrollerade och rätt stela - givetvis med undantag. Med risk för upprepning - rätt verktyg för rätt jobb. Det tar dock ett tag att lära sig att inte titta rätt på det man ritar, dvs titta på skärmen men inte se handen. Man får också kompensera för storleksskillnad, och ibland aspect ration (helt rund cirkel på plattan kan bli en oval på skärmen).
Management Men.. Dom flesta funktioner som du säger är bra med pennan är ju totalt värdelösa saker som gör arbetet långsammare. Tex smarta shortcuts på plattan det är onödigt för det går 1000 gånger snabbare att ha ena handen på tangentbordet o använda dom shortcutsen... Samma sak med att använda baksidan av pennan för att sudda.. Har du ena handen på tangentbordet o fingrarna på B o E o flippar mellan dom så sparar du otroligt mycket mer tid än om du skulle använda baksidan på pennan eller shortcuts på plattan. "Man kan lätt se vilka bilder var skapade med platta, eller med mus. De med mus tenderar att vara väldigt kontrollerade och rätt stela - givetvis med undantag." Det här är verkligen inte sant. Att inte få stela bilder handlar om en persons artistiska förmåga, inte om vilket verktyg man använder.
Jag kör med kortkomandon på tangentbordet när jag använder wacom, men det är nog för att int2 är gammal och inte har knappar och sånt high-tech. Satt och ritade med ett bamboo A6 för ett tag sen och kom åt zoom-knappen i tid och otid, det var lite störigt, men säkert väldigt användbart om man har fingrarna i styr.
SMÅLAND!
Herr_Berg P21 Jag tror det är för dom flesta kör med kortkommandon på tangentbordet.. Tangentbordet har många fler knappar än wacom plattan. Så det är naturligt att använda tangentbordet.
Lynguistic P23 Nu använder jag faktiskt också tangentbordet för att int2 har inga knappar. Det jag syftade mest på var scroll-ytan för att förstora brushen / zooma / rotera canvas. Det finns inga vettiga genvägar för det i PS. Tack o lov finns painter som faktiskt fungerar bra. Jag har fingrarna på ctrl-alt-space för att zooma, panera och förstora brushen. Ska jag hoppa till b och e tar det betydligt längre tid än att flippa pennan.
Några andra funktioner jag nämde som är värdelösa? Tryckkänslighet och tilt eller?
Att inte få stela bilder handlar om en persons artistiska förmåga, inte om vilket verktyg man använder. Visserligen. Men detta kan jämföras med en frihandsskiss - platta är som att hålla i pennan som vanligt, och mus är som att hålla den i en knuten näve.
Sen tror jag att vi har olika referensramar. Jag som produktdesigner måste sitta och skissa snabba koncept, att få ner ideer på papper. Det kan handla om 1-5-15 minuter per skiss. Bilden som du länkade är en färdig rendering som förmodligen skulle ta en halv dag för en skillad användare.
Sorry för att jag bara länkar en massa bilar och inte scifi art men..
typiskt mus:
typiskt platta:
Nu kan jag medge att man kan tycka att den första är mer tilltalande, men de flesta uppskattar nog den andra. Den känns dessutom mer artistisk och autentisk. Tror du ärligt på att det går att uppnå samma dynamiska men kontrollerade bild med mus, speciellt på samma tid?
Management Det är bara att fixa sina egna genvägar i photoshop om du inte tycker att det man kan göra med plattan är tillräckligt. Tilt har jag aldrig använt med min ritplatta, så ja jag skulle säga att den är värdelös. Opacitet använder jag, men man kan gott klara sig utan den. "platta är som att hålla i pennan som vanligt, och mus är som att hålla den i en knuten näve." Ja, och anledningen till att de flesta gör bättre saker är för man är van att rita med pennor o inte med möss. Det betyder dock inte att musen är sämre som verktyg än ritpennan. Finns möss med massvis med knappar. Just musens form gör att man kan använda alla fingrar på den handen också, man använder inte fingrarna för att greppa pennan. "Bilden som du länkade är en färdig rendering som förmodligen skulle ta en halv dag för en skillad användare." Tror inte det är många som skulle göra den på en halv dag, då den är renderad på 70 timmar. =D Men vad menar du med de skisserna du skickade? Det är väl självklart att den första är mindre attraktiv än den andra. Men dessa bilder säger ju egentligen ingenting, jag kan hitta många scifi bilder som är betydligt fulare än den jag tidigare länkade. Och därmed säga att man inte kan få samma känsla. Ja jag tror definitivt att det går att få samma bild med mus på samma tid. Det betyder däremot inte att det är lätt eller att alla kan göra det, eller att en person som gör det med en ritplatta kan göra det med en mus.
Haha vilken jävla pissing contest det blev här. Jag svarar på detta, men sen är jag klar här. Det är bara att fixa sina egna genvägar i photoshop om du inte tycker att det man kan göra med plattan är tillräckligt. Vet du hur brush-förstoring fungerar i painter? Du drar med pennan och får automatiskt se storleken din spets ändras i realtid. Detta är inte möjligt i Photoshop, alls. Jag kan binda knappar till att förstora brushen stegvis, detta är inte effektivt nog. Däremot fungerar scrollen på int3 på så sätt att man scrollar storleken och slipper denna frenetiska tryckande (storleken kan variera från en airbrush på 3px för linjer till 500px för gradients, back and forth) Vet du vad jag menar med rotate canvas och varför man gör det? Med scrollen på plattan är det ungefär som att spinna på papperet när du ritar på ett sådant istället för att trycka på en knapp på tgb och rotera det i en viss vinkel som man kan göra i PS. Du har aldrig använt tilt? Vad har du använt plattan till? Utnytjar man inte dess funktioner förutom att flytta på markören då kan jag tänka mig att den inte är särskilt värd pengarna.. Ja, och anledningen till att de flesta gör bättre saker är för man är van att rita med pennor o inte med möss. Det betyder dock inte att musen är sämre som verktyg än ritpennan. Jo det gör det. För frihandsritning iaf.. Just för att de allra flesta ÄR vana att rita med pennor och inte med möss. Men det kanske finns någon out there som fick leka med möss istället för kritor och skriva skrivstil med mus, han är säkert grym på att frihandsskissa med mus också. Finns möss med massvis med knappar. Just musens form gör att man kan använda alla fingrar på den handen också, man använder inte fingrarna för att greppa pennan. Som jag sagt innan - rätt verktyg för rätt jobb. Plattan är rätt verktyg för frihandsskissnng. Och då behöver man inte "en massa" knappar och genvägar, man vill att det bara ska likna en penna så mkt som möjligt. Sen kan du ju faktiskt köpa till airbrushpennor och annat stuff som jag aldrig testat. Det handlar inte om att byta mellan verktygen så snabbt som möjligt - det handlar om ETT verktyg oh ytnytja det fullt ut. Tror inte det är många som skulle göra den på en halv dag, då den är renderad på 70 timmar. =D Hehe ok. Jag tänkte faktiskt skriva 2 dygn först, men då skulle du bara svarat att den var gjord på 1 timme, in your face! :D Den är bra gjord, jag återkommer till den strax. Det är väl självklart att den första är mindre attraktiv än den andra. Men dessa bilder säger ju egentligen ingenting, jag kan hitta många scifi bilder som är betydligt fulare än den jag tidigare länkade. Och därmed säga att man inte kan få samma känsla. Reflektera istället över VAD som gör den mindre atraktiv. Enligt mig, är det att den är så kontrollerad. Linjerna var inte skissade i snabb mänsklig båge, utan förmodligen gjorde en path och strokades. Dynamismen skissades inte, utan en blur effekt användes. Former som elipser och cirklar användes som funktioner. Troligen ett lager för varje element som body, shading, highlights, hjul, lampor etc etc. Det samma gäller din bild - den var knappast handritad som du påstår, utan är en massa layer modes, gradients, brushes, pen tool och allt vad PS har att erbjuda. Medans min andra bild är förmodligen 2, max 3 lager. Linjeunderlag, färg, och birdpoop. Men det som gör det hela så underbart är att den andra tog kanske 15 minuter, och den första säkert 45. Så för att äntligen komma till poängen - Jo. Man KAN se hur en bild var skapad, och deffinitivt om en platta eller mus användes. Du får gärna länka nån som skissar eller kör speed painting med en mus. I'm not young enough to know everything.
Management Om du ser det som en pissing contest så säger det rätt mycket om dig. Men man märker att du ser det som en tävling när du skriver.. "Däremot fungerar scrollen på int3 på så sätt att man scrollar storleken och slipper denna frenetiska tryckande (storleken kan variera från en airbrush på 3px för linjer till 500px för gradients, back and forth)" "Vet du vad jag menar med rotate canvas och varför man gör det? Med scrollen på plattan är det ungefär som att spinna på papperet när du ritar på ett sådant istället för att trycka på en knapp på tgb och rotera det i en viss vinkel som man kan göra i PS." Rätta mig om jag har fel, men kan du inte mappa detta till scrollen på en mus? Hur som helst så är detta ingen big deal alls, men scrollfunktionen på ritplattan kan ju inte sägas vara helt avgörande att ha plattan istället för musen eftersom musen har ett scrollhjul."Du har aldrig använt tilt? Vad har du använt plattan till? Utnytjar man inte dess funktioner förutom att flytta på markören då kan jag tänka mig att den inte är särskilt värd pengarna.." Du har ett väldigt konstigt synsätt? Det är väl självklart att wacomplattan är värd pengarna? Och jag har aldrig sett någon anledning till att använda tilten lixom. Det borde väl inte va så svårt att förstå att alla använder olika metoder för att få fram sina teckningar. Airbrush pennan till wacomplattan känns väldigt onödig, det enda man får i princip är ett hjul där man kan ändra flödet.. Visst det finns inget riktigt optimalt sätt att ändra flödet snabbt i photoshop. Men att köpa en extra penna för just detta känns ju rätt så onödigt. "Plattan är rätt verktyg för frihandsskissnng. Och då behöver man inte "en massa" knappar och genvägar, man vill att det bara ska likna en penna så mkt som möjligt. " Visst jag håller med dig, om verktyget ska likna en penna så mycket som möjligt. Då är wacom plattan rätt verktyg.! ;) Men nu var det ju inte det vi diskutterade. För övrigt, såklart man använd gradient, layer modes osv på bilden jag länkade. Att den är ritad för hand betyder inte att man inte ska använda dom verktyg som photoshop har att erbjuda. När det gäller dina bilder så spelar allt det du säger ingen som helst roll. Faktum är att den första gjordes av en crappy painter som inte såg att det han gjorde var crappy, den andra gjordes av någon som hade koll. Det är inte verktyget som spelade roll utan förmågan att använda verktyget. "Så för att äntligen komma till poängen - Jo. Man KAN se hur en bild var skapad, och deffinitivt om en platta eller mus användes." Jaså. Jag trodde din poäng var att bevisa att ritbordet är ett överlägset verktyg än musen. Vilket du inte gjort och inte verkade försöka göra heller.
Juste. Jag har varken ork eller tid att försöka hitta folk som skissar bra med musen, då de är relativt få. Men vi diskutterade inte hur många det finns, utan om det går att göra.
Haha fan jag får väl svara igen då.. Säger rätt mycket om mig? Som vad? Jag ser det inte som en tävling utan tyckte det blev löjligt långa inlägg om en egentligen löjlig debatt. Scroll - den diskussionen handlade om plattans snabbkomandon, dvs att man fortfarande använde sig av plattan men vad man skulle göra av vänsterhanden. Det borde väl inte va så svårt att förstå att alla använder olika metoder för att få fram sina teckningar. Nej, och därför kan musen för vissa fall vara ett lika bra verktyg, och för andra är den underlägsen plattan. Just pga funktioner nämnda ovan, som du uppenbarligen inte använder i din metod.Men nu var det ju inte det vi diskutterade. Möjligtvis var jag oklar, jag orkar inte läsa om alla inlägg. Jag har inte påstått att plattan är överlägsen i alla lägen, bara i de där det krävdes snabba expressiva skisser. Nästa paragraf om att inte använda all tools som erbjuds och mina länkade bilder: Bilderna är sånt som ledde fram till en färdig presentation (liknande det du visade). I den industrin kan chefen säga såhär: "jag vill ha 20st ideer idag". Han vill inte 20 färdiga tavlor, utan ideer. Det blir ca 30 minuter på varje. Mycket kommer bero på individen, men hans teknik kommer vara avgörande för resultatet med denna tidspress. Då har man inte tid med effekter och gradients - dessutom vill ingen ha det. Det är inte nödvändigt. Det är för dessa situationer som plattan är enligt mig överlägsen musen. Och den första personen är synnerligen inte dålig på det han gör, det är en professionell BMW designer.Jag trodde din poäng var att bevisa att ritbordet är ett överlägset verktyg än musen. Verkligen inte, inte i alla situationer. En stor nackdel med plattan för mig är att jag får väldigt ont i tummen av att ständigt hålla den positionen, det brukar dock komma efter ca 2-3h oavbruten användning. Jag sa även att musen stundtals är bättre i illustrator för att dra kontrollpunkter. Jag har varken ork eller tid att försöka hitta folk som skissar bra med musen, då de är relativt få. Men vi diskutterade inte hur många det finns, utan om det går att göra. Jag har inte sagt att inte går eller hur många de är, men jag tror helt ärligt på att man får ett annat väldigt distinkt resultat. Allt jag har sagt har jag sagt utav erfarenhet, men det är självklart att jag kan ha fel. Jag är inte direkt någon skissguru själv, och imponeras dagligen av vad folk presterar och hur ribban höjs. Kuken nu blev detta långt igen :)
" om du ritar bra med mus som jag själv så finns det ingen anledning att byta " mörten: tryckkänsligheten räcker som anledning till att det är att föredra framför mus, sedan finns det miljoner andra saker som en grafiker säkert kan upplysa dig om.. jobbar man proffesionellt så är det jävligt bra att kunna dra ner på tiden det tar att göra linjer som varierar i tjocklek bland annat.. skulle vilja påstå att du helt enkelt inte inser att du skulle jobba bättre när du är inlärd med en ritplatta än du gör med mus.. elt omöjligt att få samma flow i att jobba med mus, heeelt omöjligt.. om man kan ritplattan bra då såklart.. klart en som är van vis mus jobbar bättre med en mus än han initialt gör med plattan.. Din sista mening sa det mesta, jag är van vid att rita med mus (att justera tjocklek på brush(?) är dock inget man behöver en Wacom penna för, tar 3 sekunder att justera detta men det beror kanske på vilken typ av illustrationer man gör, vilken tänker du på specifikt? För det har påverkan) därmed ser jag ingen anledning att sätta mig in att lära mig Wacombord då jag prövat på men för mig tar det en stund innan rutiner etableras, jag är nöjd med hur resultatet blir med mus så i nuläget ser jag ingen anledning.
asså trust e inte värd ett shit.. Har själv först använt en trust men på grund av plastigheten och avsaknaden av kvalitetkänsla bytte jag till en wacom efter rekommendationer.. och det var ett rejält lyft.. men jag tror att a4 e lite att ta i a5 brukar räcka mer än väl.. det är ju assvårt att sitta o skissa så stort vid en dator
o |\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM )) \
fan vilken flippade diskussion det blev ur mus vs ritbord grejen. Jag kan hursomhelst säga att herr strogan_0ff vet hur man använder ett ritbord och har all anledning i världen att införskaffa ett också