I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa öl i Tyskland

Övrigt - Blandat

2009-03-03 20:38

Köpa öl i Tyskland

Vet att det redan finns ett par sånna här ämnen, dock blir jag inte riktigt nöjd med svaren jag får och en del utav trådarna är väldigt gamla. Därför startar jag en ny.

Jag och en kompis har planerat en resa till tyskland, vi har tänkt ta en BMW combi och om vi fäller ner sätena där bak räknar vi med att kunna få in 35-50 flak och vikten kommer inte överstiga vad som är tillåtet.

Dock har jag lite frågor, hur många flak får jag ta in per person?
Har hört man kan säga tex "vi ska ha kalas, kommer si å så många personer därför behöver vi såhär många flak". Men är det lätt att ljuga ihop en sån grejj, tex Min polare fyller 21, han ska ha fest, dock är egentligen inte spriten till det men om jag säger det slinker jag förbi som en hal ål då?

Sen om jag förstått det rätt bör www.calle.dks affär vara bäst, den i heligenhafen?

Vilken väg bör jag isf köra och vad kostar tullar, broar, båtar osv?

Kör från Halmstad.

2009-03-03 20:43
Du får väl inprincip ta med hur mycket du vill om du kör en combi, se till att det inte överstiger maxvikt på bilen bara, för då är du körd..
be the change

2009-03-03 21:37
Den lagliga ransonen varje svensk får föra med sig in i Sverige för privat bruk är 10 liter starksprit, 90 liter vin och 110 liter öl.

Detta var i juli 2008
My heart lives in my vagina.

2009-03-03 21:38
ColoursMag: Nu var det ett par år sen vi köpte öl i Tyskland, men det fanns en fet båt som var som systembolaget gånger tio. Kommer inte ihåg namnet, men försök luska ut vilken jag menar. Vi köpte över 60 flak, och bilen var ju inte tom innan biran lastades in så den blev jäkligt baktung och gick knappt att styra. Men det gick bra iaf. Kan återkomma med en update om tips om nån dag.

2009-03-03 21:43
jag lovar att fixa mutade tullare om ni kör förbi mig och slänger av några flak!
BRÅNX - ONSDAGAR, SMÅLANDS NATION
Toastare

2009-03-03 21:45
Det finns ingen gräns på hur mycket ni får ta in, så länge ni kan bevisa att det är för eget bruk.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-03-03 21:45
Alkohol från ett annat EU-land
Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa
Du får föra in alkohol skattefritt till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att:

* alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs behov
* du själv transporterar varorna till Sverige
* och du är minst 20 år gammal

Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

För vissa områden utanför EU:s skatteområde, exempelvis Åland och Kanarieöarna gäller reglerna för land utanför EU.
Det är den enskilde tulltjänstemannen som gör bedömningen vid gränspassagen om det är troligt att alkoholen är för eget bruk eller är att anse som kommersiell införsel.

Det går alltså inte att få något förhandsbesked från Tullverket om en införsel av alkohol är att anse som införsel för eget eller kommersiellt bruk!
Jag skyller allt på Emma!

2009-03-03 22:34
Aight låter soft, inte säker på hur många flak jag får in men det är en ganska stor kombi iaf.

Någon som vet var färjan kostar och bron över malmö till danmark? Man tar väll förmodligen Öresundsbron över till danmark och därifrån båten över till tyskland? Kan man någonstans isf köpa ett "paketpris" så man får båten och bron i ett och samma pris?

Sen samma som första frågan, hur enkelt är det att fuska med intagandet? Säga att man ska ha fest, har en lapp som stödjer sitt påstående men som man egentligen helt och hållet fuskat ihop själv?

2009-03-03 22:49
Om ni bara tar in 50 flak är det nog inget du behöver oroa dig för. Tror inte dom ens frågar när det handlar om så små mängder. Jag har kompisar som kört in ett par hundra flak och kommit igenom genom att säga att det är för eget bruk. Du behöver inte oroa dig.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-03-03 22:51
Det är ju dessutom ganska ovanligt att dom kollar en i tullen. Jag har åkt över i mindre lastbilar 3 ggr och åkt färja med vanlig bil en gång och aldrig blivit kollad av tullen från Tyskland.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-03-03 22:52
ingen bryr sig om öl, men om du kommer med 350 flaskor jeltzin vodka så är det lite mer tvivelaktigt
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2009-03-03 23:04
Länk till http://www.scandlines.se/SEFront/Front_SE

här finns det mesta du behöver veta, färjor å priset å skit.
duger utmärkt att handla från deras sortiment också
annars är lidl rätt bra där nere, kutade runt på flera butiker när jag va ner med päronen, bland annat calles som var jävligt nice!
det va högsta tull chefen som stannade oss när vi åkte, vi hade hyrt en skåp från hertz som vi packade så jävla hårt så jag hade nackspärr hela vägen hem sen efter allt jävla släpande :D
minns att han uttryckte sig jävligt lustigt tullarn, kommer inte ihåg vad han sa dock.. det va nånting som va roligt iaf.. han frågade vad vi hade med oss, vad vi skulle ha det till och så kollade han på stötdämparna innan vi fick åka :) farsan skulle fylla 50 så det var en perfekt "ursäkt" ;)

det ska nog gå bra, farsan har flera polare som åker ner hela tiden, framförallt en lirare som åker ner minst en gång i månaden och packar jävligt redigt med sig, han har väll råkat ut för en del knas men med tanke på hur jävla ofta han åker så är det fan riktigt jävla lugnt med sprit endå!

anyways, det lär inte vara några problem alls :) have fun! and remember, dont drink and drive.. too much :P

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2009-03-03 23:48:30)

Inga uppmaningar till brott!
/Bounty
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-03-03 23:05
Åkersberga, hehehehe Word!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "