Recept på Multikultikäk
Behövs en tråd på förbättrade recept. Tagigt russinen ur kakan, tagit det bästa från allt och gjort en ny rätt eller bara kastat i nåt nytt i ett gammalt recept. Det finns ju gamla recept man gillar med vill ändra då kan vi brainstorma här hur de kan piffas upp eller resonera oss fram till att ett gammalt receptet helt enkelt inte kan förbättras det är bäst som det är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Multikulti Stroganoff Falukorv eller sojakorv 1 burk/pkt krossad tomat 1 tsk sambal oeleak 1 skvätt grädde eller fet mjölk 1 skvätt het chilisås buljongtärning gul lök ev en skvätt balsamvinäger kryddor: buljongtärning svartpeppar salt paprikapulver chilipulver Serveras till jasminris eller råris
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är det inte enklare om man bara skriver en lista på de tillagda ingridienserna? och i vilken proportion till övriga ingridienser?? sambal oelek brukar jag ha i köttfärssåsen, ungefär en matsked per 500 gram färs. häromdagen hade jag lime i fiskgratängen, en halv på 400 gram fisk, det var precis vad som behövdes för att förvandla gratängen från tråkig till superb.
Lyxpannkakor 3 ägg 2,5 dl vetemjöl 6 dl kokosnötsmjölk 3 tsk vaniljsocker salt margarin/smör för stekning hackade nötter, tex mandel, hasselnötter, valnötter osv Serveras med glass eller grädde, färsk frukt eller blåbär-, jordgubbs- elller hallonsylt Nyttigare pannkakor 3 ägg 1 dl vetemjöl 1,5 dl grahamsmjöl 6 dl mjölk/sojamjölk 3 tsk vaniljsocker salt linfrön hackade nötter Serveras med yoggi och färsk frukt
Lyx Ananaspaj med kokosnötsmjölk 150 g smör 1 dl strösocker 3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver Hackade valfria nötter 1 ägg 1 dl lätt crème fraiche 1 dl kokosnötsmjölk 1 dl socker 1 tsk vaniljsocker 500 g krossad ananas eller färsk ananas Gör så här Pajdegen Blanda smör, socker, vetemjöl, bakpulver och nötterna till en deg. Tryck ut i en form. Äggstanningen Blanda ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas. Häll fyllningen i pajdegen i formen. 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter. serveras med vaniljglass och ev kolasås
Mediora Nej, det viktigaste är att få bra tips från andra så de som lägger in ett recept ska inte behöva sitta och räkna om sina recept. Det kan den som vill göra det göra själv.
men hur svårt är det att räkna om ett recept ? matlagning går mer eller mindre ut på att man höftar ändå.
hur svårt är det för dig att säga något vettigt?
mediora håll dig till ämnet skriv recept eller låt bli att skriva. Jag skrev inget enbart for att provocera. Du får gärna provocera mig men håll dig till ämnet, skriv relevanta saker. Hoppa inte in i alla trådar för att kritisera alla andras val utan anledning eller logik utan att skriva vad du själv tycker och svara på frågor.
allt som är annat kryddat än salt, pepper, aromat och grillkrydda är "multikulti" mat i sverige...
päronpung word haha :D
Pastasås med lax, saffran och nötter Lax, grädde, saffran, chilipulver, paprikapulver, peppar, salt, vitlök, vit balsamvinäger/äppelcidervinäger, scharlottenlök, pressad citronsaft, färska skivade skogschampinjoner, 1 tsk dijonssenap morotsblad skivade med potatisskalaren, hackade nötter (rostade i torr panna, medeltemp obs blir snabbt klart, lämna ej spisen, lätt att bränna) pasta
Går det att förbättra Pappas potatisgratäng med stekta kassler bitar i? Potatis i tunna skivor, grädde, gul lök, vitlök, salt, peppar, aromat, någon stark ost. Jag tror faktiskt den är fulländad!?
Ptja, vet inte hur multikulti det här receptet är, men det är så gott så jag är tvungen att skriva ner det här. Fläskfilé Bacon Sparris på burk Matlagningsgrädde Creme fraiche Kryddor Stek fläskfilé (går också bra med fläskytterfilé om man är lite pank) och bacon, släng i grädde och fraice i pannan, häll i sparrisspadet och låt det gosa ihop sig medan du kryddar. Lägg röran i en ungsfast form, toppa med sparris och ost. Serveras bäst till basmatiris.
My heart lives in my vagina.
Th1ef gud vad gott det låter smasken och det låter verkligen multikulti tack
Jordärtskocksoppa Potatis Jordärtkockor (ger en underbar nötigsmak korsning mellan potatis och nöt) Grädde Grönsaksbuljong Parmesanost Vårlök Vitlök Grön sparris (ev blandade bönor finns i pkt: borlottibönor, stora vita bönor, kikärtor) koka potatisen och jordärtkockorna i grädden och sparrisen vid sidan av. När man kokat sönder potatisen och jordärtskockorna, stavmixa. Låt kastrullen stå kvar på plattan men stäng av värmen. Pressa i vitlök och häll ner sparrisen, vårlöken, vitlöken och parmesanosten.
vad är multikulti? add peanuts?
6-12-5-23 P22 rent allmänt http://sv.wikipedia.org/wiki/Multikulti just multikultislanget uppkom nog i förorten på 90talet när folk skulle börja laga mat åt varandra eller visa upp sina danser för varandra tydligen men i den här tråden kan du översätta det till gott och blandat ;)
tunnbrödsnittar creme fraiche valnötter ädelost eller wasabi nån god tunn specialskinka eller rökt lax eller gravad lax
hallondrink till sommaren frysta sköjda hallon fruktsoda eller dylikt bacardi razz
jag ska fan laga mat i helgen! tack
chorizo och linsgryta med bulgur 6 portioner Gryta ca. 300 gram Chorizo (någon grovmalen och välrökt sort, inte scan eller liknande) 2 paket/burkar krossade tomater 2 gula lökar några vitlöksklyftor 1-2 tsk Sambal Oelek 1 tärning grönsaksbuljong 3 dl sköljda röda linser Saltopeppar Vatten Bulgur (Hela korn tycker jag är godast) 1 grönsaksbuljongtärning i vattnet man kokar bulguren i. Skiva Chorizon så tunnt du kan, helst inte mer än ett par millimeter tjocka skivor. Hacka lök och krossa+finhacka vitlöken. Stek korv, lök och vitlök på medelvärme tills löken börjar bli genomskinlig. Häll i de sköljda linserna, blanda runt och stek någon minut till. Häll i de krossade tomaterna, Sambal och buljongtärningen och låt puttra i ca. 15 min eller tills linserna har mjuknat. Fyll på med vatten till önskad såsighet allteftersom linserna suger upp vätskan. Medans Grytan puttrar: koka bulgur enligt förpackningen med buljongen.. gott.
6-12-5-23 P22 låter skitgott mannen ska testas före sommaren :)
är det bara jag som tycker att svensk sushi med sill är den mest vedervärdiga multikultikäket....hatar sill :(
Kyckling, Tzatziki och Rotgrönsaker i ugnen tex potatis, palsternacka, morötter, syltlök, lök, paprika Champinjoner i ugnen, liggandes på hatten med två snitt igenom med vitlöksskivor i och smör.
Kåldolmar är fett gott, tror inte det går att förbättra, men det är ju å andra sidan typ turkiskt från början? Eller är det någon som vet något bättre eller annat bra recept på kåldolmar?
Tips till kyckling, köttbullar och kåldolmar osv med potatis ovh brunsås bryn morotsstavar med köttet och låt det koka i buljongen med köttet i typ 30-40 min. Sjukt gott.
En burk bönor Passerade tomater Gul lök Vitlök Exempel på valfria kryddor: Salt, Cayennepeppar, Svartpeppar, Vitpeppar, sambal oalek, basilika. Hacka eller skiva löken, Stek den genomskinlig på låg värme Häll i hela burken med bönor och Ca 1 dl passerade tomater. Krydda med valfria kryddor. Låt sjuda på svag eller medelvärme tills det har rätt konsistens och smak. Servera med pasta/ris och gärna med färska tomater. SHO
Twang System fi de werl
Dj_Paco ehh det låter lite för basic och förmycket utan lyx för min smak men en bra grund att pilla vidare med :)
Fläskfile Stek hela fläskfilen med champinjoner lägg i en ugnsform med lite smör, kryddor och kalvfond (ev kan man linda bacon runt). Låt stå i ugnen tills den är lite rosa eller helt klar. Gör sås på skyn genom att bland med grädde och lite soja ev lite mer kalvfond i en kastrull och koka upp. Servera med ungsbakade potatisklyftor, lök, paprika mm och hemgjord bearnaisesås och sallad.
snapphona var är det multikultiga i fläskfilé-receptet?
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Doktor_Humor P21 att det är hemgjort och inte köpt i färdigpack eller på restaurang
okej, så om jag kokar pasta och gör några köttbullar till det så är det multikulti? enkelt recept: koka spaghetti skiva och stek någon kryddig korv blanda spaghettin, korven och en halv burk röd pesto klart! lätt och gott.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
nja multikulti är gott och blandat med finess :)
Sallad med vad man vill i dränkt i balsamvinäger så det blir salladssoppa.... mitt <3 bulltar alltid hårt för den som lärde mig det...
alltså.. för att det ska vara multikulti så måste det ju vara smak av en annan kultur än den svenska också.. och det är t.ex. inte varken din fläskfilé eller din sallad där, det är helt vanliga maträtter. bara för att det är mer än salt, peppar och grillkrydda så är det inte multikulti.
Doktor_Humor P21 Nej mångkultur handlar om mer än bara etnicitet så det så....
Doktor_Humor P21 har definierat av multikultimat är i denna tråd vill man diskutera mångkultur skapa en tråd, denna tråd handlar om multikultimat....dvs gott och blandat
haha, men om den ska handla om mat i allmänhet, varför döptes den då till multikultimat? det är många maträtter (flera stycken som du skrivit framförallt) som inte kan gå under multikulti. aja, det är väl off topic antar jag. proceed.
Det är multikulti som sagt mångkultur handlar inte bara om etnicitet, det handlar om klass, kön, sexualitet, lokal förutsättningar subkulturer, mm
men.. nu handlar det om mat. då kan väl inte kön, sexualitet, lokala förutsättningar, klass och subkulturer ha så stor roll? det kan ju bara innebära att det kommer från "främmande" länder. åter igen pratar jag inte om multikulti som uttryck, utan multikulti MAT. och bara för att du gör din fläskfilé själv så betyder det inte att det är multikulti.
nej det kan handla om att man blandar olika matkulturer och det behöver inte var från andra etniciteter. men salladen handlar om svensk kontra andra kulturers sallad. Svensk sallad är torrsallad sen har man ofta i andra kulturer liteolja eller lite olja och lite vinäger jag gillar bara vinäger, och helt jävla dränk i vinäger olika grupper och individer ohar olika kulturer och de har olika matkulturer här kan man skriva såna gott och blandat recept, vad är det du inte förstår? slutdiskuterat! skriv ett recept med lite finess!
äh, du fattar inte vad jag menar och jag orkar inte förklara fler gånger. hursomhelst, det jag skrev innan med korv, pasta och röd pesto är enkelt och gott. kryddad korv är alltid ett bra, gott och enkelt sätt att få lite nya smaker i vardagen. stek t.ex. txistorra korv, ät ihop med bulgur + tomat och röd lök. quinoa + kyckling med ananas, sallad och tomat är också gott!
snapphona Du kan ju alltid lägga till extra saker: Chorizo/Longaniza, Champinjoner, soltorkade tomater etc. Däremot så är det grymt gott även med bara det som jag skrev också, testa! =)
Twang System fi de werl
Dj_Paco P19 fett det där med korv och champinjoner och soltorkade tomarter ska testa... :D
Jag brukade äta stekt sojakorv, potatis, gräddfil, röd paprika, rödlök och en jävla massa salt när jag var vegetarian när folk käkade sill, potatis och gräddfil. Kommer göra det i sommar, längtar tom efter det. Hatar sill...
jag är lite sugen på att göra potatisgratäng med massa lök, vitlök och jordärtskockor i och ha något gott kött och sen nån sås med saffran låter inte det gott?
ska nog testa att göra potatisgratäng med kokosmjölk och saffran i...mm det bör funka någon som testat?
kokosmjölk/grädde är något av det vidrigaste som finns. Den eftersmaken är så jävla äcklig. Jag hade inte rekomenderat att använda den alls. Haha.. USCH..
be the change
JackVegas- skriv ett recept eller skriv inte alls