I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba halvtid?

Övrigt - Blandat

   

2009-02-22 21:42

Jobba halvtid?

Har lite frågor och funderingar kring att jobba halvtid. Jag talar ur den anställdes perspektiv och är alltså intresserad av fördelarna/nackdelarna som anställd. Gör iofs inget om en någon vet för- och nackdelar för en arbetsgivare.

Kan man vara anställd som heltidsanställd men ändå bara jobba halvtid, t ex varannan vecka?
Är det i såna fall bättre att vara "heltidsanställd" med en dålig lön eller bättre att vara halvtidsanställd med en bra lön?

Låt säga att jag tjänar 30.000kr. Vore det bättre för mig att gå ner till halvtid, alltså jobba halvtid och då tjäna halva min lön, 15.000kr, eller jobba "heltid" för 15.000kr men då bara jobba t ex varannan vecka?

Enda nackdelen jag ser att jobba "heltid" är att jag då inte har möjlighet att gå upp till min riktiga heltidslön igen. Kan bli lite svårt att löneförhandla sig till en 100%-ig höjning. Däremot blir blir ju min övertidsersättning mycket mer om företaget vill att jag jobbar mer än t ex varannan vecka.

Hur blir det om man är sjuk/pappaledig/arbetslös? Grundar sig ersättningen på din heltidslön även om du bara jobbat halvtid senaste året?

Hoppas jag inte krångat till det allt för mycket. Tacksam för svar.